Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Patroonvraag

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Sunnydays View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sunnydays Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Patroonvraag
    Posted: 10 Maart 2014 om 17:02
Hoi allemaal, 

Ik ben bezig met een proeflapje breien, maar ik kom niet uit met m'n aantal steken. Bij de overgang van naald 2 naar naald 3 kom ik niet uit. Ik heb mijn proeflapje opgezet met 13 steken. Ik zal het patroon zoals beschreven even overtikken:
Netpatroon: aantal s. deelbaar door 4+3+kant.s
1e naald: kant-s, 2s. r., *1 o., 1 dubbele overhaling(=2 . r. afh., 1s. r. br. dan de afgeh. s. overhalen), 1 o., 1 s. r., vanaf * steeds herh., 1 s. r., kant-s.
2e naald: alle s. en o. av. br.
3e naald: kant-s., 1 s. r., 2 s. r. samenbr., 1 o., 1 s. r., *1 o. 1 dubbele overhaling, 1 o., 1 s. r.,  vanaf * steeds herh., 1 o., 1 enkele overhaling (=1 s. als bij het r. br. afh, de volg. s. r. br. en afgehaalde s. overhalen), 1 s. r., kant-s
4e naald: alle s. en o. av. br.

Na naald 2 zit ik nog op 13 steken.
Terwijl ik volgens mij bij naald 3 17 steken nodig heb. Doe ik iets verkeerd, of klopt het patroon niet?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groet, 
Lisanne

Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maart 2014 om 18:32
Hallo Lisanne, sorry ik kan je nu even niet helpen, ben net van mijn werk en nog even te moe om me erin te verdiepen.
Maar misschien is het leuk wanneer je je even voorstelt bij " even voorstellen" ? 

Waar regels zijn stopt het denken (bron: Omdenken)
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maart 2014 om 18:38
hoi gaat mn pet te boven, maarre zijn hier andere brei koninginnen die graag helpen, dus ff wachten tot die langskomen
Back to Top
Sunnydays View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sunnydays Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maart 2014 om 18:42
Dat topic had ik nog niet gezien, Marie-Louise! Ik heb me ondertussen even kort voorgesteld.
Rust even lekker uit van je werk zou ik zeggen!

Ik wacht rustig op de breikoninginnen breienmaar :)
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maart 2014 om 19:02
Ik heb het eten op - de afwas lonkt en dit stukje brei-abracadabra lonkt, ach keuzes keuzes.
Een ding vooraf, een proeflapje met 13 steken is meestal te weinig, de bedoeling is dat je het proeflapje
ruim opzet eventueel wast en dan het aantal steken/toeren in een stuk van 10x10cm telt.
De zijnaden trekken altijd te veel om goed te kunnen tellen.
Met 1 omslag kom je op +1 uit en met een dubbele overhaling op -2, dus naald 1 heeft twee omslagen = +2 en 1 dubbele overhaling = -2.
Dus blijf je op een gelijk aantal steken.
3e naald, 2 steken samen = -1 , een omslag = +1, in de herhaling 2 omslagen en een dubbele overhaling, da's ook nul en aan het einde ook weer een omslag en een overhaling.

Je lijkt dus altijd op een gelijk aantal steken te blijven. Waarom denk je er 17 nodig te hebben ???
Er staat nergens dat het deel tussen de sterren even vaak gedaan moet worden, alleen maar dat je het moet herhalen. Lukt het zo, de afwashulp is gewenst in de keuken
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maart 2014 om 19:17
Ik heb ondertussen dat Hulten gegeten heeft een stukje gebreid.
Er zit geen fout in het patroon. Je hebt in pen 3 echt geen 17 steken nodig, gewoon 13. Je moet alleen opletten dat de herhaling van het patroon in pen 3 pas na 5 steken komt (de kantsteek meegerekend). Je hebt bij jouw opzet van 13 steken dan maar een patroonherhaling. Het is inderdaad een erg krap proeflapje.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Sunnydays View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sunnydays Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maart 2014 om 20:44
Dank voor jullie hulp en uitleg!
Als ik het goed begrijp moet je in naald 1 vanaf * 2× breien en in de derde naald maar 1×?

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maart 2014 om 21:12
Als jij alleen maar een lapje breit van 13 steken is het antwoord: JA.
Wil jij echter dit patroon in iets groters gebruiken (sjaal, vest, truitje, ik noem, maar wat) dan wordt het een ander verhaal. Dan moet je natuurlijk hetgene dat tussen de sterretjes staat zo vaak herhalen tot je aan het einde van je pen bent.
Dus daar kan ik geen eenduidig antwoord op geven. Wat ben je van plan hiermee? Dan kan ik ook beter antwoorden.
Groetjes, Lida.
Back to Top
Sunnydays View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sunnydays Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maart 2014 om 21:22
Ik wil een trui gaan breien. Maar ik snap dat ik het dan vaker moet herhalen.
Ik was er alleen vanuit gegaan dat naald 1 en 3 even vaak moest herhalen. Iets wat natuurlijk niet helemaal logisch is. 
Ik brei nu een proeflapje met 17 steken(volgens tijdschrift moest het wel met 13). Ik denk dat het voorlopig wel gaat lukken. Bij volgende problemen laat ik het wel weten :D
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maart 2014 om 21:41
Het zou logischer geweest zijn als men had gezegd dat het patroon over 8 steken gaat. Want dat is het in feite. Omdat ik een stukje gebreid heb zie ik het patroon verschijnen. Door die paar steken kom je al snel in de war.
Groetjes, Lida.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maart 2014 om 09:26
Originally posted by Sunnydays Sunnydays wrote:

Ik wil een trui gaan breien. Maar ik snap dat ik het dan vaker moet herhalen.
Ik was er alleen vanuit gegaan dat naald 1 en 3 even vaak moest herhalen. Iets wat natuurlijk niet helemaal logisch is. 
Ik brei nu een proeflapje met 17 steken(volgens tijdschrift moest het wel met 13). Ik denk dat het voorlopig wel gaat lukken. Bij volgende problemen laat ik het wel weten :D
Die tijdschriften van tegenswoordig - bah. Maak een proeflapje, 10x10cm moet zijn 13 steken en x toeren denk ik dan.
Nergens schrijven ze dat het proeflapje groter moet zijn omdat je anders niet goed kunt meten - dat vertellen wij jou dan.
Want de kantsteek waar je er maar 2 van hebt vertekend de boel nogal, denk aan het verschil tussen een voorpand met
2 kantsteken en jouw miniscule proeflapje. Zelf zou ik die kantsteken helemaal niet meenemen in mijn proeflap, die kantsteken
zijn er alleen maar om de trui straks makkelijker  in elkaar te zetten. Denk er ook aan dat als jouw garen een hoog percentage
wol in zich heeft dat je de proeflap ook wast en speld en laat drogen voordat je het meet.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maart 2014 om 09:52
De spraakverwarring over proeflapjes is ,dat ze zeggen dat er bij het proeflapje zoveel steken en naalden 10x10 cm zijn. Maar in de breiwinkel kun je een kadertje kopen van 10x10 cm en dan is het duidelijk dat je dat op een groter lapje moet leggen en de steken en naalden IN dat kadertje tellen.

Wat ook nooit duidelijk wordt uitgelegd is: een x aantal steken deelbaar door y plus nog z steken. Dat is dan omdat je het patroon over een x aantal steken een aantal keren moet breien, maar bijvoorbeeld niet kan eindigen met een omslag. Of dat je die laatste steken nodig hebt om de aantallen hetzelfde te houden, als er omslagen en samengebreide steken in zitten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.344 seconden.
Lang Yarns