Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Het positieve van handwerken

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Het positieve van handwerken
    Posted: 04 Mei 2026 om 09:41
Ergens op internet las ik een artikel over het voordeel van een handwerkhobby bij het ouder worden. Je bent creatief bezig. Je kunt jezelf uitdagen met moeilijke patronen, wat weer goed voor de hersens is, net als puzzelen of iets nieuws leren. Je hebt iets zachts in je handen, wat serotonine aanmaakt in je hersens, net als kleine bewegingen (zelfs kauwen). Ik kan er nog aan toevoegen, dat je niet over je dagelijkse sores kunt piekeren, als je aldoor moet denken aan het ritme van het patroon, waar je aan bezig bent. In plaats van in bed te tobben over de dag van morgen, kun je bedenken wat voor garens je in voorraad hebt en wat je ermee kunt doen.

De uitdaging voor mij is wel om een project helemaal af te maken, draadjes wegwerken, knopen aanzetten en dat soort handelingen. Ik heb net mijn hobbykamer opgeruimd en ik heb zakken vol WIP's (work in progress) en UFO's (unfinished objects). Elk Nieuwjaar neem ik me voor om dingen af te maken, in plaats van weg te stoppen en iets nieuws te beginnen. En nu net heb ik me voorgenomen om eerst die oude dingen aan te pakken, deze zomer.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2026 om 08:14
Ben het helemaal met je eens Magtelt. Ook wat betreft de WIP's en UFO's.
Ik vind mijzelf een gelukkig mens met deze hobby. Oh ja, mijn hobbykamer moet ik ook dringend opruimen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2026 om 22:13
Heel herkenbaar allemaal Magtelt. Vooral ook dat afmaken van projecten. Dan blijkt telkens weer dat voor mij het meeste plezier zit in het uitvogelen en onder de knie krijgen van de techniek van het patroon, kleuren uitzoeken en verschillende garens uitproberen en het creĆ«ren. 
Ik herinner me de grote stapels coupons die mijn oma achterliet na haar overlijden. Bij mij zullen dat de ufo's zijn en kisten vol garens....
Waar regels zijn stopt het denken (bron: Omdenken)
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2026 om 12:34
ik zit momenteel (lees : al een tijdje) in de fase van ik wil dit maken en dat en zus en zo, en het blijft bij denkwerk, opzoekwerk, lezen, toch maar iets anders zowel naaien, haken als breien en uiteindelijk gebeurt er niks. Jawel, de voorraad wordt niet aangevuld, maar bijgevuld.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 hours 33 minuten geleden om 07:46
IK ga op donderdagmiddag naar een soos. De stoelen daar zijn niet geschikt om te breien op twee naalden, er is geen steun. Dus ik dwing mezelf elke donderdagmorgen om een haakproject te bedenken. En daar ga ik dan thuis mee verder. Op het ogenblik kleed ik een klein bruin babypopje aan, de inspiratie komt vanzelf. Ik heb al drie lefpetjes gehaakt en 's avonds bij de tv zit ik bijpassende broekjes en truitjes te breien. Er liggen nog veel poppen op zolder, om niet te spreken van de 15 dozen met garens, dus ik heb genoeg om me van de straat te houden. Maar denkwerk is ook prettig.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.187 seconden.
Lang Yarns