Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenOmkrullen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
labeldoekje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 18 Juli 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 728
Direct Link To This Post Onderwerp: Omkrullen
    Posted: 13 September 2009 om 13:00

Ik ben voor mijn kleinzoons een setje aan het breiden, dus sjaal en muts. Mijn vraag is wat kan ik doen om het omkrullen tegen te gaan? Het is vrij dunne wol van Phildar.

Kan ik de sjaal evt. voeren met een dunnen tricot? \heeft iemand daar ervaring mee?

Ik hoop dat een van jullie het ei van Columbus heeft.

 

 

EEn dag niet gelachen is EEn geleefd dag niet
Back to Top
catharina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 20 December 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4453
Direct Link To This Post Posted: 13 September 2009 om 13:18

Vast spelden en dan nat badlakens erover voor een paar dagen.Zo doe ik het. Het vastspelden doe ik op een oud matras.

Succes hoor.

Groetjes Catharina

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 13 September 2009 om 13:37
Tricot breiwerk (dus in gewone 1 pen recht 1 pen averecht- steek) maar ook ribbels, krult inderdaad verschrikkelijk, zowel aan de zoom als aan de zijkanten.
Dit kun je zo veel mogelijk eruit halen door het werk als het klaar is te 'blocken'; op te spannen met spelden op een vlakke ondergrond en dan onder een vochtige doek laten drogen of licht opstomen met het strijkijzer.
Maar : dat werkt alleen met natuurlijk vezels (wol, katoen, zijde), Acryl komt gewoon weer terug in zijn oude vorm en blijft krullen, tot het eind der tijden. Of je moet het helemaal plat strijken, maar dan is het karakter van het breiwerk ook wel een beetje pleite.

Je kunt een sjaal oid wel tegenvoeren met een rekbare stof, maar dikke kans dat de tegengenaaide stof gewoon mee gaat krullen met het breiwerk. Ik heb wel eens een sjaal die maar tot een rolletje blééf krullen helemaal met plakvlieseline (of beter : plakpoeder) tegen stof aangestreken, en dat werkt wel, maar je krijgt toch nooit het effekt van een zuiver wollen sjaal. Helaas prikken die nogal, waardoor tegenvoeren ook wel weer een goed idee is .


Wat je eigenlijk het beste kunt doen, is een acryl sjaal rondbreien :gewoon een grote ronde 'tunnel' , die danaan de randen niet meer krult maar mooi blijft liggen. Niet voor niks is tricot ook niet de beste steek voor een sjaal : een willekeurige boordsteek of desnoods blokjes garandeert een betere val.
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Direct Link To This Post Posted: 13 September 2009 om 15:27
Het beste is inderdaad 1 recht 1 averecht
Hou de eer aan jezelf
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 December 2008
Locatie: België
Status: Offline
Points: 4051
Direct Link To This Post Posted: 13 September 2009 om 17:54

Aan het begin en het einde van de sjaal enkele naalden boordsteek breien, dus afwisselend 1 of 2 steken rechts, 1 of 2 steken averechts. Dat helpt ook.

Ik heb een sjaal voor mijzelf als volgt gebreid : de sjaal bestaat uit diverse lange stroken met verschillende kabelpatronen (in diverse kleuren). Bovenaan, onderaan en aan de zijkanten heb ik enkele rijen, respectievelijk enkele steken in gerstekorrelsteek gebreid. Mooi en krult totaal niet. (zal er binnenkort een foto van plaatsen)

Nadine

Back to Top
Zonnetje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 30 Mei 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 278
Direct Link To This Post Posted: 13 September 2009 om 22:01

Als je een sjaal wilt breien kun je het beter in de patent steek doen lekker warm en het gaat niet omkrullen

 

groetjes dientje

Back to Top
labeldoekje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 18 Juli 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 728
Direct Link To This Post Posted: 18 September 2009 om 22:55

Hartelijk dank voor alle informatie. Ik was al een heel eind aan het breien, dus maak ik deze wel in de tricotsteek af. Het volgende setje doe ik dan niet in de tricotsteek.

Nogmaals dank.

EEn dag niet gelachen is EEn geleefd dag niet
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns