Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenbreien en haken met 1 hand

 Reageer Reageer Pagina  <12
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
vcable View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 29 September 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 329
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 13:41

Voor breien en haken zou ik zo 1 2 3 niet echt iets weten.
Maar voor borduren zijn er wel verschillende oplossingen.
Ik gebruik met borduren vanwege zwakke pols die snel over belast is een borduurring met standaard die je op je schoot kan zetten.
Je kan hem ook op tafel zetten maar dan moet je hem denk ik wel eve vast zetten met een klem of iets dergelijks.
Als ze op Aida borduurd die hokjes stof met die vierkantjes das vrij stug dat is misschien nog wel het handigste.
Zal denk ik alleen iemand voor haar die stof in die ring vast moeten zetten.
Ik heb hem van een site in amerika gekocht en ben er zelf echt heel erg blij mee.
http://www.nordicneedle.com/PROD/E21-00-00/6914.html
En hieronder wat fotos van mezelf van dat ding.
Je kan hem rond draaien handig met af en aanhechten ook.




En als het een grote lap is zet ik het gewoon vast met haar elastiekies.

Groetjes Kim
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 December 2008
Locatie: België
Status: Offline
Points: 4051
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 14:35
Ik wou net hetzelfde voorstellen als Kim en Mistig....
Volgens mij zal borduren beter lukken dan breien of haken.
Zo'n ring als hierboven is dan heel handig. Het steunt ergens op en ze kan met de vingers van haar goede hand de naald vastnemen en met de andere hand de naald tussen haar vingers doortrekken. Zo borduurt ze heen en weer en bovenal mooi gelijkmatig.

In elk geval wens haar veel sterkte !!!!
Back to Top
breidje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 Juli 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3928
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 15:20
maar hoe komt dan de draad in de naald?
wil    
Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 928
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 15:26
Hmm, draad in de naald krijgen lijkt me ook wat lastig. Maar misschien kan ze de naald in de stof prikken en dan proberen met haar goede hand de draad erdoor?
(Ik borduur zelf niet, dus weet niet in hoeverre het mogelijk is het zo te doen...)

EDIT: waar ik ook net aan denk, zou ze misschien eens ze haar hand weer kan gebruiken, niet kunnen proberen een haaknaald vast te nemen op een overhand-grip? Ik neem mijn haakpen altijd zo vast en ik denk dat het ook moet lukken om het te doen zonder duim?


Back to Top
stridje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Maart 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2082
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 15:27
jehhhh ,wat erg ben helemaal sprakeloos en wat een optimisme,en wat lief van jullie allen haar zo,n goed advies te geven,ik zelf ,sta verbaast hoeveel mogelijkheden er nog zijn,ik leer er zelf ook wat van.
niet dat ik het nodig heb,maar zo kan ik anderen weer advies geven als het nodig mocht zijn.
zelf dacht ik aan evt punniken op de ouderwetse manier,misschien ook leuk om te doen en niet zo vermoeiend dacht ik.
het is misschien wel met een klein beetje hulp met op zetten.en punnik setje aan tafel vast zetten,zodat je een hand maar hoeft te gebruiken.
de nieuwe versie is alleen aan het molentje draaien ,maar is niet zo,n uitdaging,maar ja ,dat kan ook.groetjes stridje,ps, weven is ook heel leuk trouwens,je bent toch met wol bezig.

Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 December 2008
Locatie: België
Status: Offline
Points: 4051
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 19:24
Inderdaad : het probleem van de draad in de naald ....

Of zoals  Veerle zei : je naald in de stof steken en vastklemmen tussen rechterwijsvinger en -middelvinger en dan met de linkerhand de draad insteken

Of een pakje naalden kopen en iemand van het gezin de nodige draden in de naalden laten steken zodat de mama een poos verder kan werken....

De haaknaald vastnemen zoals Veerle aangeeft is een goed idee maar ik vrees dat het moeilijk zal zijn. Mijn schoonvader heeft dus ook een duim verloren en hij had de eerste jaren regelmatig last van het deel waar de nieuwe huid gegroeid is ( rap geirriteerd....)
Back to Top
vcable View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 29 September 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 329
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 20:23
Een stukkie rubber of kurk ergens op vast zetten en daar de naald in prikken en dan met een draaddoorhaler (jeweetwel dat silverkleurige ding met zon heel dun metaaldraadje) de draad erdoor halen.
Denk dat het zelfs al wel wil lukken met zon rubberen pannelap of iets dergelijks.
Groetjes Kim
Back to Top
Mirtje71 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 25 Augustus 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 136
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 22:17

alle ideeen over het borduren ga ik in mijn pc bewaren. Mogelijk komt dit later nog eens van pas. Voor nu nog onhaalbaar, aangezien de ene arm / hand die ze kan gebruiken, niet haar sterke had is, en de coordinatie is dan ook minder (probeer maar met j andere hand te schrijven.

Dat punniken: de knifty knitter is zoiets, de techniek kan uitgebreid worden, maar is hetzelfde. Ik weet niet of dat met links gaat lukken, maar zo niet, dan lukt het mogelijk in een later stadium met nog een arm erbij, al is die handfunctie dan nog niet oke.

Mijn plan is een langwerpige te kopen. Deze te gaan bevestigen op bv een snijmat. Die snijmat met klemmen op bijv een emmer. Die kan ze dan gemakkelijker tusen haar benen klemmen als ze op een stoel zit. Mocht jet dan lukken te "breien", kan het begreide gedeelte in de emmer vallen, zodat dat ook niet zwaar gaat worden.

 

Mocht iemand aanvullingen / verbeteringen hebben, daar sta ik voor open!

 

naald anders vasthouden gaat vast lukken. Mijn moeder wet zeker dat zij mij heeft leren breien en haken op de "goede" manier. Ik heb geen idee wanneer ik dat anders ben gaan doen, maar houd de naald nu vast op de manier zoals hierboven aangeleerd. Iemand wilde me dat gaan leren ivm de reuma, zodat het minder pijnlijk was en ik wat langer kon haken. maar ik had het me dus zelf al aangeleerd. Ik had darbij natuurlijk wel het "geluk" dat het geleidelijk is gegaan. Zij moet opeens in alles overstappen en is bovendien wat ouder (ik ben nu 38, maar ben al jaren onderweg foefjes toe te passen)

 

thanx weer!

Mirtje

 

 

 

Back to Top
caelum View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Juli 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1139
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 22:21
Nou Mirtje, ik heb helaas geen ideeen voor jou, maar ik zie dat de andere forummers je al een eind op weg geholpen hebben. Ik wou alleen even reageren om te zeggen dat ik dit vanmiddag gelezen heb en het nu al de hele tijd in mijn hoofd spookt. Ik hoop dat jouw moeder zo goed mogelijk geneest, en ik wens jou en vooral je moeder heel veel sterkte! Fijn dat ze zo'n lieve dochter heeft die haar graag wilt helpen en heel erg knap dat ze niet bij de pakken neer zit!  Fijne zondagavond.
Back to Top
Naneke View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 19 Oktober 2009
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 263
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 22:45

Hopelijk komt alles goed met mama's hand maar het is ongeduldig afwachten en dat duurt lang, ik heb ooit een man gezien die met zijn mond haakte maar ik moet zeggen die man bewonderde ik echt je moet het maar doen.

ze kan één hand gebruiken daar kan ze haar haakpen hanteren

op sommige strijkplanken hangt zo een snoer lifter(zo een haak)

die zou je kunnen bevestigen op een plankje die toch zwaar genoeg is zodat de draad altijd strak is

in de ijzer winkel kan je zo knijpers kopen waar je mama haar werk kan aan hangen het is even wel wat knutsel werk afhakelijk van de hoogte ook maar ik weet zeker dat het haar zal lukken om de tijd te overbruggen

groeten Naneke

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2009 om 11:42
Zou het een idee zijn om haar wat verf en een tafelezel te geven zodat ze voorlopig iets anders heeft om bezig te zijn? Misschien houdt ze er een nieuwe hobby aan over.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mupke View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 19 Augustus 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 184
Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2009 om 12:13

Lees net pas je berichtje.......

Heel veel sterkte voor jullie alle 2 de komende tijd. Super hoe jullie er mee omgaan.

groetjes Anita

~~ Gif a little of love and you get it back ~~
Back to Top
caelum View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Juli 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1139
Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2009 om 12:51
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Zou het een idee zijn om haar wat verf en een tafelezel te geven zodat ze voorlopig iets anders heeft om bezig te zijn? Misschien houdt ze er een nieuwe hobby aan over.


Ja, daar moet ze ook maar voor openstaan, als ze altijd gehaakt en gebreid en geborduurd heeft.. Maar creatieve mensen hebben vaak veel interesses gelukkig . Zou tevens heel goed zijn om het werken met haar linkerhand onder de knie te krijgen.
Back to Top
Butterfly View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Augustus 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 401
Direct Link To This Post Posted: 27 Oktober 2009 om 12:29

Voor grote borduurwerken kan je ook nog een borduurraam opzetten en dan op een standaard zetten dat je kan draaien.
Hier een voorbeeld ervan:
http://www.brigitte-handwerken.nl/s_1100.jpg
Je kan ook een standaard die je op de vloer kan zetten. Het is prijzig, maar je kan het ook eentje zelf maken.

Met veel oefenen kan ze de naald in de slechte hand houden en zo de draad met de linkerhand door heen halen.

Groetjes Carla.



Mijn blog over haken, breien en borduren:

http://hakenbreienborduren.blogspot.com/
Back to Top
Mirtje71 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 25 Augustus 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 136
Direct Link To This Post Posted: 30 Oktober 2009 om 23:29

Ik heb vandaag via MP een breimolen gekocht. Heel anders als breien met 2 naalden, maar ze kijkt er al helemaal naar uit.

En ik eigenlijk ook wel, altijd in voor iets nieuws!

 

Ik laat jullie nog wel weten als die binnen is en als ze ermee overweg kan met alleen haar linker hand!

 

groetjes,

Mirtje

Back to Top
pralientje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 23 Mei 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 14072
Direct Link To This Post Posted: 31 Oktober 2009 om 11:54
Ik ben blij dat ze er al naar uit kijkt en open staat voor nieuwe dingen
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.531 seconden.
Lang Yarns