Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

breien met 4 of 5 pennen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Katie View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 26 Januari 2010
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Katie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: breien met 4 of 5 pennen
    Posted: 03 Oktober 2010 om 07:41

Goedemorgen!

Ik had enkele vraagjes over breien met 4 of 5 pennen. Ben aan een trui bezig, momenteel aan de 2e mouw. De eerste mouw heb ik met 4 pennen gebreid, nu ben ik de 2e bezig met 5. Ik weet dus eigenlijk niet wanneer ik met 4 of met 5 pennen moet breien...  Moet 48 steken opzetten.

Een ander vraagje over met 4 of 5 pennen breien... Mijn oma vertelde me dat wanneer je met verschillende pennen breidt, het best is van aan het einde van elke naald steeds de eerste steek van de volgende naald te breien en dan pas met de nieuwe lege naald te beginnen. Heb dat nu gedaan voor mijn vorige mouw maar ik zie toch wel een soort 'spiraaltje'. Doen jullie dat ook die extra steek breien of is dat echt overbodig?

Bedankt!

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2010 om 09:30
Als ik rondbrei, doe ik dat met 5 pennen en ik brei dan telkens de eerste steek van de volgende pen mee, zodat er geen gaatjes ontstaan. Ik zorg wel dat ik weet wat de allereerste steek is en dat er evenveel steken op elke pen staan.

48 steken met 5 pennen wil zeggen dat je 12 steken op elke pen hebt.

Ik heb eens een streepjes/blokjespatroon rondgebreid en toen was er een duidelijk spiraaltje, dus dat zal wel bij rondbreien horen. Bij haken kun je kiezen uit twee methodes om dat spiraaltje te voorkomen, bij rondbreien niet, denk ik.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Katie View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 26 Januari 2010
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Katie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2010 om 10:00
ok bedankt voor het antwoord! Dan blijf ik ook die eerste steek meebreien.
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corrie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2010 om 10:03

als ik rond brei brei im met 1naald en rond met 3 pennen dus eigenlijk 4 pennen gewoon door breien en je 1 ste steek van je nieuwe naald ( ik doe dat niet of ongemerkt) iets strakker aan trekken.

Als ik sokken brei zie ik nooit iets van verschil.

OEFENING BAART KUNST.....................MISSCHIEN

Hou de eer aan jezelf
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 December 2008
Locatie: België
Status: Offline
Points: 4051
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2010 om 10:26
Ik brei ook rond met 4 naalden (al meer dan genoeg, dus geen 5de voor mij )
Ik brei altijd de eerste 2 steken van de volgende naald mee, maar je moet goed je draad aantrekken bij de 1ste steek. Als je dit niet doet blijf je inderdaad dat 'spiraaltje' zien.
Back to Top
Katie View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 26 Januari 2010
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Katie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2010 om 11:04
Bedankt voor de tips! Ga er ook gebruik van maken! Ben nu met 5 pennen bezig en gaat vlotter dan met 4, raar maar waar. Met 4 pennen zaten mijn pennen meer in de knoop en botsten ze steeds tegen elkaar.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2010 om 12:03
Het maakt voor het patroon niet uit volgens mij of je met 4 of 5 pennen breit, het is net wat je zelf makkelijker vindt. Ik brei nooit de 1e steek mee, maar inderdaad, dan zie je geen 'ladder' waar de naalden in elkaar overgaan. Wat je dan wel hebt, is dat je naald steeds 1 steek opschuift, je breit als het ware steeds 1 naald + 1 steek. 
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2010 om 12:16
Daarom moet je de 1ste steek markeren. Hoewel je hem ook herkent aan het opzetdraadje.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer odette Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2010 om 19:10

Ik brei vaak met 4 of 5 naalden (meestal met 5) en dan met name sokken. Ik brei nooit de eerste steek van de volgende naald bij de vorige. Tijdens het breien zie je soms een kleine overgang maar als je breiwerk af is zie je dat niet meer.

Door met 5 naalden te breien (4 met je werk en 1tje om te breien) heb je minder kans op een ladder.

odette
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer L33ntje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2010 om 11:17
Het maakt niet uit of je op 4, 5 of 1 lange pen rondbreidt (ik vind de laatste methode veruit de prettigste), maar sommige mensen krijgen inderdaad wel een overgang.
Kwestie van de eerste steek of twee steken heel strak aantrekken, liefst met de naalden/punten strak haaks op elkaar. Ik deed vroeger ook altijd een paar steken verschuiven, maar heb nu gemerkt dat dat helemaal niet nodig is als je de steken maar goed strak aantrekt.


Back to Top
Breimuis View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breimuis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2010 om 10:02

Ik brei met 4 en met 5 pennen en eigenlijk is er geen verschil behalve het gevoel. brei zoals jij je het beste voelt. bij mij hangt het gewoon af waar ik mee bezig ben of er een patroon in zit. Als je met 5 naalden breit heb je wel op 2 naalden 1 helft staan en dat is soms makkelijker om te zien waar je mee berzig bent.  Ik ben een vaste breister daarom dat ik die steek niet omzet. Als je een lijntje ziet komt dit na de eerste wasbeurt wel goed.

Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG
Back to Top
betty neijts View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 15 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer betty neijts Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2011 om 11:31

Hallo ,ik ben met dat boek van die 2 noorse mannen begonnen met die kerstballen maar heb nog nooit anders dan met 2 pennen gebreid en dit moet met 5 pennen maar tot nu toe is het me nog niet gelukt,word er helemaal dol vanHeb al overal gekeken voor sites of filmpjes maar heb alleen een filmpje gevonden met 3 pennen.Maar weet niet of dat ken Het zijn 12 steken endat moet op 4 pennen en dan metde 5e pen breien,.Ik heb ook een rondbreinld gekocht maar daar snap ik van het verdelen ook niets van.s

dus alle tips zijn welkom alvast bedankt

betty Neijts
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2011 om 12:53
Betty, ik heb je antwoord gegeven in het topic met de piepschuim ballen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
IngeDeV View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 20 Januari 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2507
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer IngeDeV Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2011 om 21:00
Als ik met de rondbreinaalden werk zet ik steeds 1 steek teveel op wanneer
ik mijn ronde sluit bei ik de eerste en laatste steek samen,
ik heb nooit een teken van een overgang.
Werk wel heel veel in de looping methode?
groetjes IngeDeV
IngeDeV

http://ingedev.blogspot.com

http://ingedeve.weebly.com/eigen-werkjes.html



Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns