Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotengehaakte sprei drops b14-20

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Onderwerp: gehaakte sprei drops b14-20
    Posted: 05 Juli 2007 om 21:29

Hoi,

Ik heb nu de vierkantjes gehaakt van het gehaakte babydekentje dat hier als gratis patroon te vinden is. Nu moet ik de vierkantjes aan elkaar gaan haken maar ik snap het diagram niet wat er bij gegeven is. Ik heb nu twee zijkantjes aan elkaar gehaakt maar hoe ga ik nu verder met de volgende twee vierkantjes zonder dubbele verbindingen te krijgen.

Wie snapt de tekening wel?

Groetjes,

Jenlon.

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 05 Juli 2007 om 21:35
Ik heb geen idee welk patroon je bedoelt natuurlijk, maar wel al vaak patchwork gehaakt. Wat ik doe is eerst lange rijen van vierkantjes maken (over de kortste kant van het werk), en dan die lange repen aan elkaar haken. Ik bevestig ze normaliter net halve vasten, en haak aan de achterkant van het werk.
Bereid je maar voor op véél draadjes afhechten; dat hoort er nu eenmaal bij. Als je de repen eenmaal hebt en de lange repen aan elkaar gaat haken, valt het wel weer mee.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Posted: 05 Juli 2007 om 21:57

http://picasaweb.google.nl/IlonaSmits/MijnAfbeeldingen/photo #5083803429097962834

Hoi Leentje,

Bedankt voor je antwoord maar ik begrijp het nog niet helemaal. Ik ben eigenlijk nog maar een beginnende haker. Ik heb in totaal 20 vierkanten die ik  dus aan elkaar moet maken. Hier zie je als het goed is het patroon hoe je ze aan elkaar moet zetten. Het gaat met vasten en lossen. Zou jij of iemand anders me nog een keertje op weg willen helpen?

Alvast bedankt,

Jenlon.

Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Posted: 05 Juli 2007 om 22:40

hier is trouwens ook een fotootje van het dekentje. Het is ook ergens hier op de site te vinden.

http://picasaweb.google.nl/IlonaSmits/MijnAfbeeldingen/photo #5083815175833517410

Back to Top
x_ophelia View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 305
Direct Link To This Post Posted: 06 Juli 2007 om 08:16
Ow, het zit zo in elkaar...dus zigzag. Ik ben zelf ook beginnende haakster en wanneer ik iets niet snap probeer ik het soms gewoon op mijn manier. Dus dat van jou zou ik zo aanpakken: je markeert waar je wil dat je middenrij ( de rij die je gebruikt om de lappen aan elkaar te haken) komt op de lapjes zelf. Dus zogezegd alsof je stipjes zit waar ze elkaar zullen raken. En dan haak je een ketting van vaste en wanneer je aan zo het punt komt dat ze elkaar raken, haak je ze allebij aan elkaar vast met een vaste. En dan haak je weer verder, los van het lapje en op naar het volgende lapje.

Weet niet of dit juist is, maar het zou een manier kunnen zijn
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 06 Juli 2007 om 09:01
Ah, ja.....die foto helpt ! De manier die ik beschreef is om vierkantjes strak tegen elkaar te haken, zodat je een sluitende lap krijgt (zoals het patchwork kussen op mijn website.
Voor dit dekentje haak je er echter nog een soort sierrand van lossen tussen, waardoor-ie ietsje groter wordt.

Het ziet er veel moeilijker uit an het is.
Neem twee vierkantjes, Bevestig de draad in het hoekje van het eerste vierkantje met een vaste. Haak 2 lossen (de twee streepjes) en maak dan een vaste in de hoek van het volgede vierkantje. Haak nu vier lossen en steek schuin over; maak een vastje tussen (zo te zien, de foto is niet heel duidelijk) de groepen stokjes op het eerste vierkatje. Twee lossen, recht oversteken (vaste tussen de groepen stokjes op het tweede vierkantje). Weer vier lossen, schuin oversteken aar de volgende ruimte tussen de stokjes etcetera, tot de twee vierkantjes aan elkaar zitten en je in allebei zowel in de bovenste als in de onderste steek een vaste hebt gehaakt.

Verder lijkt de volgorde van aan elkaar zetten me niet zo belangrijk. Je maakt steeds twee vierkantjes aan elkaar, dat kun je in rijen doen, maar ook in blokken, je moet toch na elke verbinding afhechten.
Op elk vierkantje steek je op 5 plaatsen in ; bovenaan, onderaan, in het midden en op de 1/5 en 4/5 hoogte. Met je vierkantjes erbij moet je kunnen zien in welke steek die vasten dan precies moeten komen. Je steekt steeds eerst recht over met twee lossen, en schuin met 4. Ik denk dat het na twee, hooguit 4 vierkantjes duidelijk moet zijn en je het met je ogen dicht kunt.

Heel veel succes, en laat me weten of het is gelukt. Ik snap wel veel, maar ik kan zo verrekte moeilijk uitleggen zonder beeld en geluid.

Wel een superleuk dekentje trouwens; ga er denk ik ook eentje haken, leuk voor tussendoor. (Als ik, ja, inderdaad, wandelend/lopend handwerk, opweg naar school enzo. Breipennen zijn dan soms lastig.)


A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Posted: 06 Juli 2007 om 10:40

Hoi,

Dank voor jullie reacties. Ik was er inderdaad al wel uitgekomen hoe ik twee vierkantjes aan elkaar haak maar had alleen niet op de nette manier gedaan dus dat moet nog even opnieuw. Maar ik weet niet goed hoe ik dan verder moet. Ik snap dus de overstap naar de volgende twee vierkanties niet zo goed. Als ik jou goed begrijp, Leentje, dan moet ik gewoon iedere keer 2 vierkantjes aan elkaar maken en dan afhechten? Dan krijg ik inderdaad heel veel draadjes om in te stoppen :-( . En maak ik dan als allerlaatste een soort verbinding om de vierkantjes ook echt aan elkaar te maken in het midden? Sorrie dat ik het blijf vragen hoor maar ik weet ook niet zo goed hoe ik het moet uitleggen. Ik ben een beetje een tekeningleek.

Het is inderdaad een leuk dekentje maar ik heb ander garen gebruikt en daardoor ziet het resultaat er helaas niet zo strak uit. Ach ja, ik heb nog een hoop te leren :-s

Nogmaals bedankt voor jullie hulp,

Jenlon.

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 06 Juli 2007 om 10:44
Ja, het spijt me, voor elk naadje wordt het aan-en afhechten !
In het midden komt niks; een vierkantje van 4 'brugjes' van de eerder aan elkaar gehaakte vierkantjes.

Hoe je de vierkantjes qua volgorde aan elkaar zet maakt niks uit; net wat je fijer vindt.

Du zo : 1  2  3   4   5
           6  7  8   9   10
          11 12 13 14 15
          16 17 18 19 20

of:  1  2  4    7    11
      3  5  8    12  15
      6  9  13  16  18
    10 14  17 19   20

wat je maar makkelijker vindt.
Je maakt dus eerst 1 vast aan 2. Daarna, met een nieuwe draad, maak je 3 vast aan 2 (of aan 1, in het tweede schema), afhechten, volgende vierkantje. enzovoort. Een geduldwerkje, dat wel, maar je ziet je werk groeien, en dat i wel weer gaaf.



A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Posted: 06 Juli 2007 om 18:45

okido,

dan moet het maar zo. Ben wel blij dat ik nu weer wat meer duidelijkheid heb. Kan ik gelukkig ook weer verder.

Groetjes,

Ilona.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Direct Link To This Post Posted: 06 Juli 2007 om 20:13
Vierkantjes HOEF je niet aan elkaar te haken, dat staat niet in de wet. Als je ze netter aan elkaar kunt mazen mag dat ook. En als je, net als ik, een hekel hebt aan 1000 draadjes wegwerken, als je denkt klaar te zijn, kun je na twee vierkantjes al de draadjes wegwerken en deze al aan elkaar naaien, en dan bij elk volgend vierkantje ook zo handelen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 06 Juli 2007 om 23:02
In dit geval is het aan elkaar haken een onderdeel van het patroon, helaas. Al vind ik persoonlijk mazen véél meer werk dan simpel haken. 
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Posted: 09 Juli 2007 om 22:46

Hoi,

Ik heb nog een vraagje. Ik ben nu bijna zover dat ik de rand kan gaan haken. Dit is hiervan de omschrijving:

Gehaakte rand: haak vervolgens met haaknld nr. 4,5 en 2 draden Alpaca een tr van l-boogjes langs de rand van het dekentje als volgt: 1 v in het driedubb-stk in het hoekje, 6 l, ca 2 dubb-stk overslaan, 1 v in het volgende dubb-stk *, herhaal steeds *-* en sluit af met 6 l en 1 hv in de eerste v van het begin van de tr –maak 1 v in elk driedubb-stk in de 2 hoeken van elk vierkantje.

Ik snap wat ik moet doen maar die onderstreepte zin die plaats ik niet helemaal. Als ik het goed begrijp dan moet ik dit extra doen, naast hetgeen dat ervoor staat beschreven?

Ik ben bijna klaar met de vierkanties aan elkaar zetten. Dan nog de rand en dan de enorme klus van al die draadjes in elkaar zetten.

Maar we zijn er bijna  en dan kan ik aan Myrthes vestje gaan beginnen.

Groetjes,

Ilona.

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 09 Juli 2007 om 23:12
Jammer dat die foto zo verschrikkelijk klein is dat ik geen details meer kan zien als ik te ver inzoom, en net de hoek van het dekentje kan ik niet zien. Ik hou dan ook erg van getekende patronen !
Zo snap ik er helemaal niks van. Geldt het voor élk vierkantje of alleen voor de HOEKvierkantjes, want in dat geval kan het een manier zijn om soepel het hoekje om te komen. Ik zou zeggen : gewoon eerst proberen en kijken waar je vastloopt. En er zelf iets anders van maken dat goed werkt is ook geen doodzonde hoor !
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2007 om 13:41
Het zal wel de bedoeling zijn dat je wat extra's in de hoeken doet omdat het anders gaat trekken. Als je ergens een rand vasten of stokjes omheen haakt, één per steek, moet je in de hoeksteek 3 vasten of stokjes doen voor de vorming van de hoek.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2007 om 15:43
Ja, zoiets dacht ik oook dat het was. En nee, patronen zijn helaas niet altijd even duidelijk. Nu merk ik nou ik zelf patronen schrijf van eigen knutsels dat dat ook lang niet altijd meevalt; je moet toch zoeken naar de grens tussen ieder steekje voorkauwen en een beroep doen op de ervaring van de maakster. Het eerste maakt het patroon soms nodeloos lang en onbedoeld ingewikkeld, het tweede kan te weinig zijn voor iemand met minder ervaring of inzicht. 
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns