Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Wat is kamgaren?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Yobsje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1408
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Yobsje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Wat is kamgaren?
    Posted: 25 Juni 2011 om 13:10

In het boekje "Lieve diertjes zelf haken", wordt kamgaren gebruikt, wat is dat en kan ik ook Catania katoen er voor in de plaats gebruiken?

Groet,
Yobsje

Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4187
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2011 om 13:38
je kunt er ook Zeeman garen voor gebruiken, die kun je ook lekker opborstelen, weet alleen niet meer hoe die heet, soft of niger geloof ik. Catania kun je niet opborstelen.
lydia wijsbroek
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2011 om 14:20

 Vroeger was kamgaren een wollenstof waarvan de draad op een bepaalde manier getwijnd was .

Dat heb ik ook zo geleerd bij textielwaren kennis

Mijn vader droeg altijd kamgaren pakken .

Ik denk dat er tegenwoordig iets anders mee bedoeld wordt .

Misschien draad dat je kunt ruwen .???? Is dat nodig in je patroon ??

 

Back to Top
speets View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 17 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer speets Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2011 om 17:20
Kamgaren is glad, stevig garen met een middelmatige tot harde twist, gesponnen van lange wolvezels die zijn gekaard en gekamd, waardoor de kortere vezels zijn verwijderd.

Kamgarens zijn glad, gelijkmatig, sterk, maar minder warmte-isolerend dan kaardgaren.
Je kunt de mate van beschaving van een land aflezen aan de manier waarop men de dieren behandelt (Ghandi).
Back to Top
Derya View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 29 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Derya Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2011 om 18:58

Ik vroeg mij dat ook altijd al af, nu weet ik ook wat het is!

Waar een forum al wel niet goed voor is....

Groetjes!

Derya.
Back to Top
Yobsje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1408
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Yobsje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2011 om 21:06

Bedankt voor jullie reacties. Er staat bij de patronen niet dat het nog opgeborsteld moet worden, bovendien hou ik meer van strak, moeilijk uit te leggen wat ik met strak bedoel, maar ik haak liever met katoen, dan bijvoorbeeld met acryl, dan wordt het eindresultaat te harig en daar hou ik niet van. Ik probeer het eerst wel een keer met Catania, iets anders heb ik ook niet, ik ben vandaag bij de Zeeman geweest, maar daar hadden ze alleen acryl garen en dan ook nog alleen in wit en lichtblauw.

Groet,

Yobsje

Back to Top
Ghiano View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 16 April 2013
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ghiano Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2013 om 19:07
Yobsje hoe is het afgelopen? Ik heb nl. Dezelfde vraag en het zelfde boekje
Kan het ook gewoon met Catania katoen??
Back to Top
Yobsje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1408
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Yobsje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2013 om 20:00
Ghiano, ik heb het uiteindelijk met Catania geprobeerd, maar amigurumi haken blijkt voor mij geen succes, ik heb 1 keer een Hello Kitty gehaakt, maar verder is er geen beestje afgemaakt. Dus aan mijn antwoord heb je niets.
Groet,

Yobsje
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2013 om 13:44
Ik gebruik Catania voor Amigurimies of een vergelijkbare katoen.
Het haakt prettig, het garen heeft een mooie glans, dus een mooi resultaat.
Echter, ik heb een nadeel ontdekt. Ik heb een eendenfamilie gehaakt van Catania, die zitten in de serre op tafel, dus veel licht en zon. Ze zijn helemaal verkleurd. Dat is het nadeel van katoen. De beestjes die gewoon in huis zitten zien er nog steeds goed uit.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Ghiano View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 16 April 2013
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ghiano Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2013 om 07:20
Ik heb mijn eerste project een mini olifantje inderdaad met Catania garen gedaan en mijn tweede project een kikker ook meta Catania en wat phildar.. Is inderdaad wel jammer als het verkleurd.. Maar de kikker is voor mijn zoontje dus die zal ook wel het nodige gaan meemaken!
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns