Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Meerderen bij breien

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
katootje View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer katootje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Meerderen bij breien
    Posted: 31 Juli 2011 om 20:08
Wie kan mij een simpele uitleg geven over het meerderen bij breien.
Aan de rechtse kant van een breiwerk lukt mij dit wel, maar hoe doe
ik dit aan de averechtse kant van een breiwerk? Er staat bijvoorbeeld
meerder aan het begin van de naalden 1t/m 4 aan weerszijden 2
steken. Snap er niks van . Wie kan mij HELPEN? Het gaat hier om
een gewone tricotsteek.
Gr katootje
GROETEKUSSSSSSS kATOO
Back to Top
Fien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 26 Januari 2011
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 510
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Fien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2011 om 20:13

Volgens mij meerder je in elke tweede naald: die je rechts breit.

De averechtse naald brei je gewoon zonder meerderen.

Om En Om dus.

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2011 om 22:36

Je kunt in de averechtse naald ook meerderen, je breidt dan de steek bijna helemaal, zonder de laatste stap, het afhalen. De gebreide steek zet je dan op de linkernaald en breidt hem nogmaals, plus de steek waar je oorspronkelijk ingestoken hebt, ook nog een keer. Dan heb je 2 steken uit 1 gebreid.

Over de reactie van Fien, is het dan de gewoonte om met een averechte naald te beginnen? Ik begin altijd met de rechte naald, en elke 2e naald is dan een averechte .

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2011 om 22:36

Als je 1 steek moet meerderen kun je aan het begin en aan het einde van de naald meerderen. Moeten het meer steken zijn heb je 2 mogelijkheden.

1. Je meerdert aan het begin van iedere naald, dan heb je aan de heengaande naald, die je rechts breit iedere 2e naald gemeerderd, in de teruggaande naald, die je averrecht breit heb je dan ook iedere 2e naald gemeerderd.

2. Je meerdert aan het begin de steken die je moet bijmaken en aan het einde zet je de extra steken op. Dan hoef je bij de teruggaande naald natuurlijk niets te doen. Hoe je die steken opzet? Je kunt ze opbreien , dus niet de steek af laten gaan maar op de pen zetten, weer in de nieuwe steek insteken, weer niet af laten gaan maar op de naald zetten. Eigenlijk doe je op die manier aan het begin en aan het einde van de naald hetzelfde.

Succes, Lida

Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4187
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2011 om 23:14
kijk eens op de site van jessica tromp, daar staat meerderen en minderen met tekeningetjes aangegeven.
lydia wijsbroek
Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4187
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2011 om 23:32
KLIK hier staan duidelijke voorbeelden van meerderen.
lydia wijsbroek
Back to Top
katootje View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer katootje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Augustus 2011 om 11:13
Bedankt voor de tips. Ik ga het nogmaals proberen. Ik begin trouwens ook altijd met een rechte naald en alle even naalden zijn bij mij averechts
GROETEKUSSSSSSS kATOO
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Augustus 2011 om 20:14
Als je met een dubbelgevouwen draad opzet i.p.v. breiend, is het netter om eerst een naald verdraaid averecht te breien, maar die telt niet mee in het patroon, dat is de nulde naald.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
katootje View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer katootje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Augustus 2011 om 02:51

pfffffffffffffffffft kom er nog steeds niet aan uit.

Rechts gaat prima, averechts niet....................

GROETEKUSSSSSSS kATOO
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Augustus 2011 om 12:30
Heb je al geleerd om verdraaid recht en averecht te breien? Daarbij steek je de rechternaald net even anders in dan bij gewoon breien. Als je meerdert kun je eerst gewoon insteken en daarna nog eens in dezelfde steek (voor je hem op de andere naald zou nemen) verdraaid insteken.

Je kunt ook in het dwarslusje naast de eerste en laatste steek nog een steek breien. Dan heb je er ook één gemeerderd. Dat lusje neem je dan op de linkerpen en dan ziet het eruit als een steek.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
katootje View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer katootje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Augustus 2011 om 12:39

Hebbes, zo lukt ie wel.

Bedankt allemaal........

GROETEKUSSSSSSS kATOO
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2012 om 13:49
Deze gaat ook omhoog.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.520 seconden.
Lang Yarns