Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenpatroon grote maten

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
leaf View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 03 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 22
Direct Link To This Post Onderwerp: patroon grote maten
    Posted: 03 September 2007 om 20:04

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijd op zoek naar leuke en moderne brei- en haakpatronen van truien, vesten, bolero's enz. in een grote maat.  Het is heel moeilijk om hier aan te komen. Er zijn de laatste tijd erg veel leuke patronen te vinden en ik zou voor mijzelf ook heel graag zoiets maken.

Kan iemand mij helpen? < =text/>

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 03 September 2007 om 21:05
Ik héb een grote maat ,en als ik heel eerlijk moet zijn, ben ik eigenlijk al een tijdje gestopt kleren voor mezelf te maken. Het kost zó veel tijd en zó veel wol, dat het risico dat het tóch niet helemaal mooi wordt me te groot is eigenlijk.

Wat ik altijd deed was gewoon een proeflapje breien en een bestaand patroon aanpassen aan mijn eigen maat (dus links en rechts van de hals meer steken en de mouwen een paar steken wijder, echt moeilijk is het niet).

Goed meten en een ruime proeflap, liefst 20x20, want vooral met ene dikke naald kan 1 steek op 10 cm. echt veel schelen, is écht het allerbelangrijkste. Verder hoef je aan de meeste patronen niet veel om te zetten. Je moet alleen héél goed tevoren bedenken : staat deze trui óók zo leuk in maat 52 ???? En ik vind dat het antwoord dan toch wel vaka 'nee' is.

Belangrijk : dikke en harige wol zijn een NO NO. Korte truien en truien met strakke boorden idem dito. Het mooist zijn eigenlijk grote rechte truien met een rechte onderkant /zoom en rechte wijde mouwen, met een ronde hals of klein kolletje (of een grote platte kraag natuurlijk), maar daar heb je nauwelijks een patroon voor nodig. Eén keer een goed schema van al je maten maken (breedte, hoogte, halsdiepte, schouderbreedte eventueel (maar rechte mouwen is wel makkelijk), mouwlengte en -breedte, en dan kun je aan de hand van je proeflap prima uitreken hoe die worden moet.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Direct Link To This Post Posted: 04 September 2007 om 13:14
Ik kijk voor een grotere maat meestal naar het verschil tussen de gegeven maten, in aantal steken en in centimeters. Als een trui of vest in maat 42 en 44 gegeven is, kun je wel uitrekenen wat er nodig is voor 46. Overigens lag er een Sandra, Patricia of Diana (ik weet niet meer welke) in de schappen met breisels in maat 48.Ik heb deze zomer trouwens strakkere kleren gedragen, dan zie je wel een rolletje of twee, maar het oogt toch slanker dan wijde zwabberende blouses en truien. Ik probeerde altijd te verbergen dat ik een ferme buik en redelijk aanwezig achterwerk had, maar dat lukt toch niet. En van lijnen werd ik alsmaar zwaarder.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
leaf View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 03 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 22
Direct Link To This Post Posted: 05 September 2007 om 11:27

< id=kpfLog style="DISPLAY: none" src="http://127.0.0.1:44501/pl.?START_LOG" onload=destroy(this)> Dank jullie voor het antwoord. Het probleem wat ik heb met het aanpassen van patronen is dat hiermee soms het patroon uit zijn voegen wordt getrokken. Daarbij ben ik ook niet zo'n ervaren breidster dat ik dit makkelijk kan.

En L33ntje; natuurlijk staat niet ieder patroon iemand met grote maten, daar heb je helemaal gelijk in. Alleen denk ik dat als je bv. een getailleerd vestje neemt, dit ook heel goed staat. < =text/>

groeten marjolein
Back to Top
leaf View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 03 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 22
Direct Link To This Post Posted: 05 September 2007 om 11:28

Ik heb iets niet goed gedaan met mijn berichtje, maar jullie snappen vast wel wat er staat. < =text/>

groeten marjolein
Back to Top
corine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 12 Oktober 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3518
Direct Link To This Post Posted: 05 September 2007 om 12:10

Ik heb ook een grote maat maar begin er maar niet aan want het is de vraag of ik het dan wel af maak

Kleine dingen vindt ik leuker om te doen.

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 05 September 2007 om 12:56
Originally posted by leaf leaf wrote:

Dank jullie voor het antwoord. Het probleem wat ik heb met het aanpassen van patronen is dat hiermee soms het patroon uit zijn voegen wordt getrokken. Daarbij ben ik ook niet zo'n ervaren breidster dat ik dit makkelijk kan.

En L33ntje; natuurlijk staat niet ieder patroon iemand met grote maten, daar heb je helemaal gelijk in. Alleen denk ik dat als je bv. een getailleerd vestje neemt, dit ook heel goed staat.



Die fout maken ze in sommige goedkope kledingzaken-met-grote-maten ook (Atlanta, Terstal) ; nemen ze gewoon een broek of trui in maat 38 en 'blazen' die in alle richtingen op ; wég pasvorm. Taille te laag, heupen te strak, geen boezenruimte, gene buikruimte.

Daarom kun je je beter beperken tot niet al te ingewikkelde patronen, dus waar je eigenlijk aan de hand van je stekenproef alleen maar hoeft uit te rekenen hoeveel breder de zoom, de schouders en de mouwen moeten worden.

A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Edith View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 05 September 2007 om 13:27
Ik ben een fervent voorstander van de A-lijn. Verhult veel en valt mooi.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Direct Link To This Post Posted: 05 September 2007 om 17:01
Bij sommige postorderbedrijven houden ze al rekening met kort en mollig of nog korter en rond. Of er zit speling in de broeksluiting "voor het autorijden", dat heette bij ons vroeger de vreethaak. Er wordt dus al iets meer rekening gehouden met mensen die niet in confectie maatje 38 of 40 vallen. En je betaalt tegenwoordig meestal hetzelfde als de kleinere maten, dat is in winkels ook, dus niet meer dan billijk.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.359 seconden.
Lang Yarns