Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

sokkenwol nodig om sokken te breien?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
zonzoekster View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer zonzoekster Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: sokkenwol nodig om sokken te breien?
    Posted: 09 November 2011 om 11:49
Ik heb bijna mijn eerste paar sokken af.
Heel leuk om te doen, al zal mijn tweede paar sokken een
andere hiel krijgen.
Ik vind mijn hollandse hiel niet zo mooi.

Nu mijn vraag.
Ik had nu sokkenwol voor 6,95 per bol. Leuk, maar ook wel
prijzig.
Welke wol gebruiken jullie voor sokken?

Ik heb nu sokken gebreid op naald 2.5, maar wil graag wat
dikkere sokken.

Heeft één van jullie daar een patroon voor of moet je
zelf dan uitrekenen hoeveel steken je op moet zetten?
Het gaat om sokken maat 40.

Ik hoop dat jullie tips hebben, waar goedkopere wol te
kopen en misschien ook een patroon.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2011 om 12:16
Ik heb een paar van Saskia gebreid op pen 3,5 uit Breien voor dummies, lekker warm, alleen niet voor in schoenen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
zonzoekster View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer zonzoekster Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2011 om 12:20
Wie of wat is Saskia?

Heb je het patroon misschien voor mij?
Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Prideke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2011 om 12:54
Saskia is acrylgaren van de Wibra, 1 euro voor 100gram.
Als je op garnstudio.nl kijkt kan je 4500 gratis patronen vinden. Van sjaals, tot vestenen van knuffels tot sokkenpatronen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2011 om 12:57
En het boek past niet op de scanner of kopieermachine. Misschien in de bieb?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
zonzoekster View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer zonzoekster Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2011 om 13:07
Dank voor jullie antwoorden.
Goede tip van de bieb, "stom" dat ik daar niet aan gedacht
heb.
Ik ga vanmiddag even kijken.
En ook bij de Wibra.
Dat is stukken voordeliger, en lijkt me wel lekker, dikke
sokken voor in huis.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2011 om 13:08
Ik heb vroeger sokkenwol bij de Hema gekocht en die was ook zeer betaalbaar. De Bentex heeft sokkenwol en de Wibra ook. Dus erg duur hoeft het niet te worden.

Ik ben niet de meest bedreven sokkenbreister, maar ik brei er zo af en toe wel. Mijn ervaring is dat het breien van sokken niet zozeer met een patroon gebeurd, maar volgens vaste formules zodat je zelf naar iedere maat en afmeting om kan rekenen.  De lengte van de boord en de voetlengte bepaal je tijdens het breien.

Met mijn maat 39 van schoen zet ik 56 steken op om met pen 2½ te breien. Dit worden sokken voor in stevige wandelschoenen. Voor houten klompen brei ik op pen 3. Ook daar is sokkenwol voor te koop alhoewel ik vaak oude restjes gebruik die met 2 of 3 draden samen gebreid worden. Het aantal steken varieert dan tussen de 40 en 48. Deze sokken kunnen bijna zelf wandelen, maar dat is wel nodig in een klomp tijdens het tuinieren in de koude klei in het voorjaar. Het aantal beginsteken moet je vooraf uitproberen. Ik werk het liefste met een getal dat deelbaar is door 4 omdat dat makkelijk verdeeld over de pennen.

Wat je onder een Hollandse hiel verstaat, weet ik niet. Ik brei een "verstevigde" hiel die wat strakker aanvoelt en in klompen ook heel blijft. Kijk maar of je een beetje wijs kan uit mijn verhaal.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2011 om 14:18
De Lidl heeft heel af en toe ook sokkenwol. Heb hier nog een pakketje liggen, maar heb er nog niks mee gedaan, dus kan niet zeggen of het lekker breit.

Ik heb maar een paar sokkennaalden, volgens mij 2,5, dus daar brei ik alles op. En daar heb je dus wel vrij dunne wol voor nodig. Ik denk dat ik nu een stuk of vijf paar gebreid heb, en eigenlijk allemaal van Regia sokkenwol. Die is inderdaad prijzig in vergelijking met wol van de Wibra, maar breit wel superfijn en ze hebben mooie kleuren. Voordeel van sokken is wel dat je met 1 bol van 100 gram klaar bent, dus dat tikt niet zo aan.

Ik heb ook al een paar keer een bol cadeau gekregen (en ook gegeven), dat is misschien ook nog een tip. Ik vind het een leuk cadeau om te geven, voor een cadeautje niet zo duur en de ontvanger kan er dan echt iets mee: namelijk een paar sokken van breien. Is toch heel anders dan zomaar een bol wol 'voor in de verzameling', omdat je met één bol meestal niet zo veel kunt.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2011 om 15:38
Als je toch in de bieb bent, kijk dan naar de hele plank met handwerkboeken. Bij ons weet je niet wat je allemaal ziet.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
pimmetje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 05 Januari 2011
Status: Offline
Points: 957
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pimmetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2011 om 16:13

[QUOTE=Pluk]De Lidl heeft heel af en toe ook sokkenwol. Heb hier nog een pakketje liggen, maar heb er nog niks mee gedaan, dus kan niet zeggen of het lekker breit.

Ik meen wel eens gelezen te hebben dat de sokkenwol van de Lidl niet in de wasmachine kan, dus wees gewaarschuwd.

Als ik effen of noorse sokkenbrei, doe ik dat met Zareska Maris, daar zit maar

25 % procent wol in en is dus veel sterker dan de Regia (75% wol) en kost bovendien maar 1,50 per bolletje, laatst heb ik nog 5 paar gebreid (maat 42) uit 9 bolletjes, dus echt wel goedkoop. Als ik echt met leuke kleurtjes wil breien dan koop ik ook meestal Regia, Opal of Trekking, wel wat duur, maaruit 1 bol haal ik meestal een paar sokken (maat 38-39) en een paar babyslofjes en dan hou ik ook nog over om in mijn sokkenwolrestendeken te gebruiken.

www.naaldenwilma.blogspot.nl
www.handgebreid.webklik.nl

Back to Top
Bloemenvrouwtje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 23 Oktober 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 307
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Bloemenvrouwtje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2011 om 20:25
Dus als ik het goed begrijp kan je ook met andere wol als sokkenwol breien.  Ik wil ook heel graag sokken gaan breien maar inderdaad die sokkenwol tikt erg aan.
Handwerken, recycleren, van niets nog iets maken, dat zijn de dingen waar ik de meeste tijd mee bezig zijn.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2011 om 09:13
Originally posted by pimmetje pimmetje wrote:

Ik meen wel eens gelezen te hebben dat de sokkenwol van de Lidl niet in de wasmachine kan, dus wees gewaarschuwd.



Ik ben gewaarschuwd, dank je! Ik durf sowieso dingen die ik zelf gebreid heb eigenlijk niet in de wasmachine te stoppen, haha. Ben altijd bang dat het er kapot uit komt (al dat werk voor niks!)

Ja, dat is het met Regia, hè. Het is duur, maar wel érg leuke kleurtjes!
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2011 om 12:02
Het is mij nog nooit gebeurd dat wol (hetzij synthetisch of met echte wol gemixt) verprutst uit de wasmachine kwam. Ik gebruik altijd een voorzichtig wolwasprogramma op 30 graden en een verlaagd toerental.

Ik heb wel ooit gehoord dat echte wol geen temperatuurswisselingen verdraagt. Dus wassen op 30 graden en onverwarmd spoelen (tussen 5 en 10 graden) zou dan niet goed zijn. In dat geval moet het waswater en de spoelingen even warm gemaakt zijn.    
Back to Top
Frea H. View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 April 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3377
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Frea H. Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2011 om 12:19
Zonzoekster, bij de Zeeman hebben ze voor een heel klein bedrag een boekje vol met sokkenpatronen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.531 seconden.
Lang Yarns