Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

AAB bij sokken breien

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
AnnemiekL View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 15 Januari 2012
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer AnnemiekL Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: AAB bij sokken breien
    Posted: 15 Januari 2012 om 18:20

Hoi! Ik ben een beginnenden sokkenbreister en snap de AAB-term niet die gebruikt wordt in het boekje 'Sokken brei brei je zo!' van JA Luijken en M Hoogland (blz 6)

Ze hebben het over Afhalen, afhalen, afgheaalde steken terugzetten en recht samenbreien.

Wat houdt Afhalen dan in? Voor mijn gevoel zet ik de steken dan heen en weer terug, of moet ik ze breien en terugzetten?

Misschien heeft iemand een filmpje of foto, want ik kan het in mijn eigen breiboeken niet vinden.

Alvast bedankt voor je moeite!

Groetjes,

Annemiek

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2012 om 18:39
Een steek afhalen is overzetten naar de rechterpen. Je steekt in alsof je recht wilt breien, maar neemt de steek over op de rechterpen. Dit doe je 2 x. Dan zet je de 2 steken terug op de linkerpen en breit ze recht samen. Ik struikelde hier ook over toen ik sokken breide uit Breien voor Dummies. Het zou in plaats van AAB moeten zijn AATB: afhalen, afhalen, terugzetten, breien.

Het is wel een mooie manier van minderen. Je kunt aan de averechte kant van een breisel dit doen met averecht insteken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
AnnemiekL View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 15 Januari 2012
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer AnnemiekL Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2012 om 20:05

Dankjewel, Magtelt, maar nu snap ik niet hoe ik die steken dan moet terugzetten... het komt nu over als heen en weer, maar volgens mij moet je ze andersom terugzetten of zoiets?

Misschien kun je me hier nog verder mee op weg helpen...??? Dankjewel !

Back to Top
malofa View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 29 Augustus 2010
Locatie: Thailand
Status: Offline
Points: 394
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer malofa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2012 om 02:12
Ik denk dat dit het zelfde is als de engelse term SSK (slip, slip, knit) Op youtube zijn er hier wel filmpjes over.

Groetjes WEnke
Sawadee ka (zoals ze hier zeggen)
Back to Top
simonevv View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 03 December 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1658
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer simonevv Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2012 om 07:58
je krijgt de steken gedraaid, en de steek is dan gedraaid en valt mooier in het patroon weg.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2012 om 09:20
Je schuift ze eerst op de rechternaald en dan terug op de linkernaald, ik weet geen duidelijker uitleg.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
AnnemiekL View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 15 Januari 2012
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer AnnemiekL Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2012 om 09:29

Dankjulliewel!

Ik heb ontdekt dat ik de naald bij recht breien achter insteek, in plaats van voor. Als ik bij het overzetten aan de voorkant insteek, dan komen ze bij het terugzetten gedraaid op de linker naald en dat is volgens mij de bedoeling.

Nogmaals veel dank!

Back to Top
simonevv View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 03 December 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1658
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer simonevv Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2012 om 12:40
helemaal goed, succes
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.609 seconden.
Lang Yarns