Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Breinaald zonder knop/rondbreinaald voor mouwen?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Linda vS View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 21 Juli 2012
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Linda vS Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Breinaald zonder knop/rondbreinaald voor mouwen?
    Posted: 21 Juli 2012 om 22:16
Hoi allemaal,
Ik ben niet ervaren met kleding breien, en ben nu aan mijn eerste vest bezig. In het patroon staat dat je de mouwen rond moet breien, met een breinaald zonder knop. Hobbydoos voegt niet automatisch een breinaald zonder knop toe aan de benodigdheden bij het bestellen, maar wel normale breinaalden, een haaknaald en een rondbreinaald. Heeft Hobbydoos nou vergeten een breinaald zonder knop toe te voegen, of kan je mouwen ook op een rondbreinaald breien, ook al is de 'sliert' van de rondbreinaald veel langer dan nodig is voor de 72 steken voor de mouwen? en hoe doe je dat dan?
Groetjes en alvast bedankt, Linda va Schaik
Back to Top
Nespa View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Juli 2012
Locatie: kattenmand
Status: Offline
Points: 4125
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nespa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Juli 2012 om 22:25
wel ik heb geen kleding ervaring maar als je de rondbreinaald wilt gebruiken kan je op een normale naald van dezelfde dikte de steken opzetten en daarna overbreien op de rondbreinaald. dan zitten de steken op de rondbrei naald en kunnen ze er niet meer af, je moet ze alleen wel nog goed verdelen en weten hoe je het aan elkaar vastmaakt. dit is een truukje die een buurvrouw mij heeft geleerd omdat ik geen steken op de rondbrei naald kreeg.
when i smile beware, when i am grinning like the cheshire cat you beter run
Back to Top
francis2 View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 30 December 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 95
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Augustus 2012 om 22:48
ik heb jaaaaaren geleden eens een muts gebreid. dat was om zo'n rondbreinaald. de nylon draad van die breinaald was uiteraard veels te lang; toch is het me gelukt om dat te breien.
toen de lus van die nylon draad van de ene naald tot aan de andere naald mee verschoven was, heb ik dan aan de andere kant dus de draad terug tussen twee steken uitgehaald, zodat de lus aan de andere kant helemaal terug in het werk verdwenen was.
het gaat, maar het is wel lastig. temeer omdat het me langs geen kanten lukt om met vier of vijf naalden met twee punten te breien. want waar ik van naald verwissel, daar is telkens een opening zoals je krijgt als er één steek 'valt' (ik dwaal af, sorrie)
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14058
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Augustus 2012 om 08:49
http://www.garnstudio.com/lang/nl/video.php?id=120 
Hier staat een filmpje. Er zijn er meer. Magic Loop googelen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Linda vS View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 21 Juli 2012
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Linda vS Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Augustus 2012 om 10:28
Handig!! :-)
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Augustus 2012 om 11:22
Met één rondbreinaald of meerdere naalden zonder knop (vier of vijf) kun je in principe hetzelfde doen, namelijk rondbreien.

Er zijn mensen die zweren bij rondbreinaalden en altijd daarmee breien, ook als ze heen en weer breien dus. Dat kan prima. Ikzelf vind het altijd een beetje lastig dat je een rondbreinaald niet onder je arm kan steken en brei er daarom niet zo heel vaak mee. Rondbreinaalden zijn wel makkelijker mee te nemen dan gewone naalden :)

Ik weet dat er een 'magic loop' bestaat, maar ik heb me er nog niet in verdiept. Ga ik nog eens doen. Ik had wel begrepen dat dat vooral handig was als je écht weinig steken op de naald had staan, is dat zo? Voor 72 steken is een rondbreinaald met een kortere 'sliert' misschien ook nog een optie? Volgens mij zijn ze er in een aantal maten, ik dacht iets van 20, 40, 60, 80 en 100 centimeter.


Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14058
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Augustus 2012 om 11:27
Ik heb van een ervaren sokkenbreister gehoord dat 80 het handigst is, langer mag ook.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Augustus 2012 om 11:31
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Ik heb van een ervaren sokkenbreister gehoord dat 80 het handigst is, langer mag ook.


Voor de magic loop, bedoel je? Dat is handige informatie, dank je. Maar ik bedoelde: als Linda een kortere rondbreinaald kan vinden hoeft ze de magic loop misschien niet eens toe te passen, dan zou ze de mouwen gewoon rond kunnen breien.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14058
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Augustus 2012 om 12:02
Nee, dat lukt niet. Ik heb een pop proberen te breien op een rondbrei van 40, ging niet. Niet is natuurlijk overdreven, maar je hebt geen speelruimte. Je blijft schuiven. Die heb ik dus op 5 pennen gebreid omdat ik geen lange in de goede dikte had, op dat moment.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
ridder204 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 18 Augustus 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 490
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ridder204 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Augustus 2012 om 12:04
ik heb op hobbydoos rondbreinaald van 20cm besteld, is alleen n iet in veel diktes te krijgen
groetjes margriet
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14058
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Augustus 2012 om 12:04
Linda kan de mouw ook gewoon op 2 naalden breien en een naad erin maken. Maar ik het patroon niet, dus misschien komt het niet uit met het patroon.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Augustus 2012 om 12:09
Ik denk dat je alles wat rondgebreid moet worden wel op twee naalden kunt doen, je kunt met stekentellers of lusjes aangeven waar de verschillende stekenaantallen voor de 4 of 3 naalden zitten en als je dan op die plaatsen moet meerderen/minderen doe je dat bij die stekentellers. Zo kun je bijvoorbeeld ook die kerstballen van de Noorse jongens breien.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
IngeDeV View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 20 Januari 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2507
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer IngeDeV Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Augustus 2012 om 12:55
Hoikes als je rond breinaalden aanschaft een goeie tip
koop ze met een draad lengte van 120cm.
Ik zag vandaag een filmpje gepost met de uitleg voor het looping breien.
Ik maak er alles mee of het nu vingertjes voor een handschoen zijn of een wijde rok,met de looping methode kan je ze blijven gebruiken.
Groetjes IngeDeV
IngeDeV

http://ingedev.blogspot.com

http://ingedeve.weebly.com/eigen-werkjes.html



Back to Top
IngeDeV View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 20 Januari 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2507
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer IngeDeV Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Augustus 2012 om 12:56
Originally posted by Pluk Pluk wrote:


Originally posted by lidwina lidwina wrote:



Ik heb van een ervaren sokkenbreister gehoord dat 80 het handigst is, langer mag ook.


Voor de magic loop, bedoel je? Dat is handige informatie, dank je. Maar ik bedoelde: als Linda een kortere rondbreinaald kan vinden hoeft ze de magic loop misschien niet eens toe te passen, dan zou ze de mouwen gewoon rond kunnen breien.

Ik brei steeds mijn mouwen per twee en dan is die grootte lengte weer een voordeel en alweer een naadje die je niet meer moet sluiten met de hand
IngeDeV

http://ingedev.blogspot.com

http://ingedeve.weebly.com/eigen-werkjes.html



Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.563 seconden.
Lang Yarns