Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Verschil tussen gewone breinaald en rondbreinaald?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
YvonnevN View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 13 Oktober 2012
Locatie: Zeist
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer YvonnevN Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Verschil tussen gewone breinaald en rondbreinaald?
    Posted: 20 Oktober 2012 om 23:27
Na lange tijd (jaren) ben ik weer begonnen met breien. Ik ben even simpel begonnen en ben een deken voor een baby gaan breien. Want dacht ik mijn vriendin word oma en nu heb ik iets om voor te breien. Ik vond dit patroon: BabyDROPS 20-27.
Er staat dat je moet breien met een rondbreinaald. Maar dacht dat men een gewone breinaald bedoelde en ben aan de slag gegaan. Nu vraag ik me alleen af of ik toch niet beter met een rondbreinaald had moeten doen. Of maakt dat niks uit?
Back to Top
pimmetje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 05 Januari 2011
Status: Offline
Points: 957
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pimmetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2012 om 23:35
Je kunt het ook gewoon met "normale"naalden breien hoor, ze gebruiken daar vaak rondbreinaalden als er veel steken op de naald komen te staan. Als ik ze op gewone naalden kwijt kan brei ik ook liever met geone naalden.
www.naaldenwilma.blogspot.nl
www.handgebreid.webklik.nl

Back to Top
YvonnevN View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 13 Oktober 2012
Locatie: Zeist
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer YvonnevN Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2012 om 23:56
Gelukkig. Was al bang dat ik overnieuw kon gaan beginnen.
Maar waar gebruik je dan die rondbreinaalden voor?
Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4187
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Oktober 2012 om 00:01
je kunt op rondbreinaalden ook gewoon heen en weer breien hoor, je kunt dan alleen veel meer teken kwijt.
lydia wijsbroek
Back to Top
pimmetje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 05 Januari 2011
Status: Offline
Points: 957
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pimmetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Oktober 2012 om 00:09
Zoals ik al zei gebruik ik wel eens rondbreinaalden als ik te veel steken heb om op een gewone naald te zetten en als ik iets echt in het rond moet breien, maar ook dan progeer ik eerst of de steken niet op 3 of 4 naalden zonder punt passen. Zoals je zult begrijpen is de rondbreinaald niet mijn grote vriend.
www.naaldenwilma.blogspot.nl
www.handgebreid.webklik.nl

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Oktober 2012 om 10:32
Ik heb een paar extra lange rechte breinaalden van 60 cm en ook een cassette met rondbreinaalden in diverse diktes en lengtes. Er is geen verschil, het is net hoe mijn breipet staat.Ik brei nu een babydeken met 171 steken op gewone breinaalden, het past net, alleen het meten van de breedte van de deken was in het begin moeilijk.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4374
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Oktober 2012 om 10:57
Ik brei alles op rondbreinaalden, rond of heen en weer zoals op gewone naalden.
 
Waarom? Omdat ik met de rondbreinaalden een veel prettigere lichamelijke houding heb en daardoor minder schouder-, elleboog-, pols- en handklachten. Je zit gewoon lekker met je handen in je schoot en dat is heel prettig.
 
Ik ben gewoon begonnen met breien op de rondbreinaalden en daarna heb ik mezelf aangeleerd continentaal erop te breien. Dit is even doorbijten, maar nog veel prettiger en sneller.
Ik kan het je wel aanraden je er een keer toe te zetten Wink
Naast de GFT container staat een WTF container,
voor onacceptabel gedrag.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Oktober 2012 om 14:08
Het grootste verschil tussen rondbreinaalden en gewone naalden is dat je met een rondbreinaald rond kan breien ;) Dan hoef je het achteraf niet aan elkaar te zetten en krijg je dus geen naden. Wordt bijvoorbeeld gebruikt voor sokken. Met een rondbreinaald kun je alles wat je met gewone naalden ook kunt, maar andersom dus niet helemaal.
Back to Top
YvonnevN View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 13 Oktober 2012
Locatie: Zeist
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer YvonnevN Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Oktober 2012 om 15:32
Bedankt voor jullie tips. Zoals jullie door hebben heb ik nog niet veel breiervaring. Toch ga ik het gewoon een keer proberen om met rondbreinaalden te breien. Gewoon om te kijken voelen wat prettig in de hand ligt.
Back to Top
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4374
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Oktober 2012 om 19:50
Originally posted by YvonnevN YvonnevN wrote:

Bedankt voor jullie tips. Zoals jullie door hebben heb ik nog niet veel breiervaring. Toch ga ik het gewoon een keer proberen om met rondbreinaalden te breien. Gewoon om te kijken voelen wat prettig in de hand ligt.
 
Mag ik je een goedkope tip geven? Koop je rondbreinaalden bij Zeeman, kosten 79cent per rondbreinaald en ze breien verrukkelijk! Thumbs Up
Naast de GFT container staat een WTF container,
voor onacceptabel gedrag.
Back to Top
YvonnevN View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 13 Oktober 2012
Locatie: Zeist
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer YvonnevN Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Oktober 2012 om 21:06
Dank je. Ik ga morgen meteen kijken bij het kruidvat. en dan ga ik gewoon een proeflapje maken om te kijken hoe dat gaat. 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Oktober 2012 om 18:05
Die ervaring krijg je vanzelf, Yvonne :) En inderdaad, je moet het maar gewoon proberen om te kijken wat voor jou het fijnst werkt. Ik kan zelf wel met rondbreinaalden breien, maar als het niet hoeft, doe ik het liever niet, want ik brei het fijnst met een naald onder m'n arm geklemd. Je hebt trouwens ook 'naalden zonder kop', die gebruik ik wel graag. Met vier of vijf daarvan kun je ook rondbreien, want je kunt ze aan beide kanten gebruiken (om het hele verhaal nog wat ingewikkelder te maken!) Ben benieuwd naar je ervaringen.
Back to Top
YvonnevN View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 13 Oktober 2012
Locatie: Zeist
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer YvonnevN Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Oktober 2012 om 21:42
Ik blijf bij de gewone breinaalden. Die kan ik gewoon vast pakken. Met de rondbreinaalden heb ik minder goed hou vast en vind ik het niet prettig in de hand liggen. Ik heb al moeite om dingen goed vast te houden (MS).
Maar ik heb het geprobeerd en weet nu dat ik beter de gewone breinaalden kan gebruiken.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns