Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

haakwerk stijven

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Virs View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 22 November 2012
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Virs Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: haakwerk stijven
    Posted: 17 Mei 2013 om 15:07
Hallo,
 
Ik heb een flink aantal ijskristallen gehaakt uit het boek "100 sneeuwvlokken". Hier wil ik kerstkaarten van maken. Ik ben ze nu aan het stijven door middel van suikerwater. Echter: Het witte garen verkleurt hier en daar tot een beetje grauw/bruinig. Heel jammer. Weet iemand een manier van stijven die geen verkleuring geeft? Groeten, Virs
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 December 2008
Locatie: Belgiƫ
Status: Offline
Points: 4051
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2013 om 15:29
Heb je roestvrije naalden gebruikt ? 
Back to Top
Virs View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 22 November 2012
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Virs Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2013 om 15:46
Ja, het zijn geen roestvlekjes van de spelden. De haakwerkjes zijn al enigszins verkleurd voordat ik ze vastspeld. Kan het aan de suikersoort/ of het merk liggen? Het is gewoon kristalsuiker van AH.
Een enkele blijft wel wit.
Dat is veel mooier.
Back to Top
nixen View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 13 Juli 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 731
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nixen Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2013 om 15:47
Misschien met een spuitbus Crack Free ? Ik hoorde dat dat ook moet werken, heb het zelf nog nooit geprobeerd.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2013 om 15:58
Heel gewoon cracfree  uit een pakje .
 
Aangegeven hoeveelheid oplossen in koud water . Kokend water erbij doorroeren tot het helder is .
 
Kan zelfs in de wasmachine . Ik doe het zelf altijd gewoon op de hand .
Een spuitbus kan ook maar is veel duurder en die ventieltjes raken altijd verstopt
Back to Top
Virs View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 22 November 2012
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Virs Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2013 om 16:04
Dames, hartelijk bedankt voor jullie (snelle) antwoord. En goede tips!
Ik ga crackfree uit een pakje zeker proberen.
 
Groeten Virs
Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Prideke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2013 om 16:17
WATERGLAS, werkelijk niemand gebruikt het maar het is geweldig spul voor dit!!! Kost geen drol (2 euro voor een halve liter).
te koop bij DA
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2013 om 19:26
ik heb hier ook een hele hoop moeten stijven en ik heb suikerwater geprobeerd maar daar kon je iemand met doodkloppen, stijfsel was me te duur en uiteindelijk heb ik behangsellijm gebruikt en dat is prima bevallen. je kan de 'stijfheid' zelf bepalen door wat dikker behangsellijm of wat meer verdunde.
ik heb het goedkoopste pakje behanglijmpoeder genomen toen
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2013 om 19:59
Een pakje stijfsel kost ongeveer 2.50 euro , daar kun je heel wat mee stijven en je kunt het ook bewaren
 
Volgens mij is behangplaksel duurder dat gebruik(te ) ik altijd voor papiermache
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2013 om 21:38
ik had een doosje behanglijmpoeder dat uit assortiment ging en dat kostte 4,95 en er ging dan nog eens 50% af. en dat opgelost in 8 liter water. maar als je idd gewone behanglijmpoeder koopt ben je al gauw een 9 euro kwijt maar ik denk voor een 100tal doopsuikerdingskes en dan nog eens 4 extra grote dat ik meer zou kwijt geweest zijn met stijfselpoeder; hier bij ons toch want het stijfselpoeder hier is toch ook gauw een 4 euro voor een doosje maar ik moet toegeven dat ik niet weet met hoeveel liter water je het moet aanmaken. wij hadden juist behangen (wel met het duurdere merk) en met de overschot heb ik het geprobeerd en dat beviel mij. en daarom ben ik op zoek gegaan naar een goedkopere lijmpoeder
Back to Top
pimmetje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 05 Januari 2011
Status: Offline
Points: 957
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pimmetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2013 om 23:54
Houtlijm verdund met water schijnt ook goed te gaan
www.naaldenwilma.blogspot.nl
www.handgebreid.webklik.nl

Back to Top
m'jo View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 Augustus 2012
Locatie: NB
Status: Offline
Points: 1191
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer m'jo Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mei 2013 om 20:59
Werk nog steeds met crackfree uit een doosje; daar deed ik destijds mijn "hartjesschorten" ook mee.......
richt je op de zon dan valt de schaduw achter je


http://mdsignathome.blogspot.nl
http://emeraldforrest.nl
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mei 2013 om 21:18
ik ga voor crackfree
oant Sjen
Back to Top
marlene View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 17 September 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1512
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer marlene Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Mei 2013 om 19:23
Originally posted by Prideke Prideke wrote:

WATERGLAS, werkelijk niemand gebruikt het maar het is geweldig spul voor dit!!! Kost geen drol (2 euro voor een halve liter).
te koop bij DA


Maar met gekleurd katoen wordt het vlekkerig, heb ik gemerkt
Back to Top
Virs View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 22 November 2012
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Virs Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mei 2013 om 12:29
Uiteindelijk heb ik nu poeder gebruikt, wat voor papier mache was, van Collal. Dat had ik ook nog staan en het lijkt erg op behangselplak. Het lijkt goed gelukt. Het haakwerk blijft spierwit.
Op het pakje staat dat je er eventueel ook nog verdunde houtlijm aan toe kunt voegen, dan zou het nog harder worden. Maar voor de ijskristallen, die ik later op kartonnen kaarten ga plakken, is dat niet nodig.
Jammer van de eerste 16. Die zijn nu grauw.
Dus ik raad iedereen suikerwater af om witte katoen te stijven. Zegt het voort...
En bedankt voor de reacties!
 
Virs
Back to Top
pimmetje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 05 Januari 2011
Status: Offline
Points: 957
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pimmetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mei 2013 om 19:00
Fijn dat het nu gelukt is, kun je die eerste 16 niet uitspoelen tot alle suiker eruit is? of gewoon wassen in de wasmachine en dan in een waszakje anders raken ze misschien zoek omdat ze zo klein zijn.
www.naaldenwilma.blogspot.nl
www.handgebreid.webklik.nl

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.734 seconden.
Lang Yarns