Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

[borduren] stof uitzoeken, hulp gevraagd

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
*Mas* View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 30 Mei 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 334
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer *Mas* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: [borduren] stof uitzoeken, hulp gevraagd
    Posted: 02 Juni 2013 om 11:25
Hallo allemaal,

Als vervolg op de kerkuil die ik nu maak heb ik alvast een nieuw patroon uitgezocht voor als hij af is. Het is een patroon van Craftsy geworden, deze:


Nu ben ik alvast aan het kijken naar welke stof ik moet kopen en ik kom daar totaal niet uit. 
In de beschrijving die ik bij het patroon kocht staat het volgende:

Grid Size: 500W x 677H
Cloth Count: 24
Fabric: over one on 25 ct
Design Area: 20.83" W x 28.21" H ( 500 x 677 stitches )

Nu ben ik zelf niet zo weg van Aida stof en werk ik het liefst op linnen. Als ik dan kijk op de site van de spinnerij dan wordt daar gesproken over 11 draads, 10 draads of over een bepaalde hoeveelheid steken per cm. Hoe bepaal ik nu wat voor stof ik nodig ga hebben, kan ik dat op de één of andere manier omrekenen vanuit wat er in de omschrijving staat? Hoe groot zou de lap stof moeten zijn die ik ga kopen?

En tenslotte een vraag die vooral een kwestie van smaak is: het patroon in zijn geheel is behoorlijk donker, zou ik de borduurstof dan ook het beste donkerder kunnen kopen (grijs ofzo)?

Dank alvast!



Groetjes,
Marcha
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Juni 2013 om 13:29
Is het een kruissteek patroon ???
 
Als je 10 draads linnen neemt dan heb je 5 steken op een cm . Bij 12 draads  is dat 6 bij14 als dat nog te koop is 7 steken .Die 24 draadjes zijn misschien op een inch ?? Geven ze aan met hoeveel borduurdraadjes je moet werken ??? Of werk je met heel ander materiaal .???
 
Bij het kopen van stof zit je in iedergeval aan de breedte vast die is meestal 1.40 . Omdat je kruisjes vierkant zijn kan je de lengte voor de breedte nemen .
 
Die 677 steken kun je dus op die 1.40 nemen . Die 500 steken moet je dan dus uitrekenen voor de te kopen stof plus toeslag . Komt je patroon tot het eind of blijf je een stofstrook zien ??
 
Ik geloof niet dat je Kaaslinnen in een kleur kunt kopen dan moet je katoenen telstof nemen .
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 3834
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Juni 2013 om 13:31
Volgens mij is kaaslinnen wel in kleurtjes verkrijgbaar.
Back to Top
Gerbera View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 Maart 2012
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1194
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Gerbera Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Juni 2013 om 13:59
Ik denk dat de kleur niet uitmaak want hij is helemaal vol geborduurd,ik zou denk ik creme nemen
En als je op het prikbord borduren kijk dan staat er een stukje over stof uitrekenen
Het is een prachtig patroon zeg,maar wat ben jij dapper het wordt een megawerk ,maar dat vind jij heerlijk toch?
Ik heb uitgerekend als je stof kiest van 6steken per cm kom je uit op
1 meter 13 hoog
84cm breed en dan nog aan iedere kant 10 cm voor het inlijsten
Groetjes jenny
Groetjes jenny
Back to Top
*Mas* View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 30 Mei 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 334
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer *Mas* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Juni 2013 om 14:46
Dank allemaal, ik heb me er nog eens in verdiept met jullie berichtjes en ik snap het nu wat beter! Ik heb even het werkje van de uil die ik nu maak opgemeten en daarmee maak ik 5,5 steken op een cm. Dat zou ook wel kloppen met het berichtje van Mutti, want die stof is 11 draads en zit er dus precies tussenin.
Ik vind dat wel een mooie maat, dus dan ga ik op 11 draads werken net zoals nu.

Als ik dan uitreken kom ik op:
500/5.5= 91 (naar boven afgerond)
677/5.5= 123

Het wordt inderdaad helemaal vol geborduurd, dus dan zal ik gewoon inderdaad wit of creme stof nemen. Met ongeveer 10 cm aan de randen zou ik dan een lap van 140x110 nodig hebben. (of nog iets groter voor de zekerheid?)

Jenny: klopt ja, het wordt veel groter dan ik gedacht had! Ik had alleen naar de inch maat gekeken, maar dat was dus het originele ontwerp. Dat is 50x70, toen had ik nog geen rekening met de stekenverhouding gehouden, hihi! Maar dat komt helemaal goed, ik vind het patroon ook heel erg leuk dus het wordt een feestje om er aan te werken. Wellicht maak ik hier wel een WIP topic, zodat jullie me kunnen volgen als stok achter de deur hihi :D

Groetjes,
Marcha
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Juni 2013 om 15:06
Als ik jou was dan zou ik geen kaaslinnen nemen als je er toch niets van ziet . Kaaslinnen heeft nl.een onregelmatige draad dus zijn je kruisjes ook wat onregelmatig . Of je zou dit juist mooi moeten vinden
Back to Top
Gerbera View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 Maart 2012
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1194
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Gerbera Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Juni 2013 om 17:02
Mas,ik zou ook geen kaaslinnen nemen,ik zou denk ik toch aida nemen,makkelijk borduren en heb je ook in veel kleuren en zoveel kruisjes per cm,maar natuurlijk is de keus aan jou.
Ik neem zelf altijd aida als je geen stof ziet,en als er stukken open blijven neem ik altijd mooi linnen
Ik wil je graag volgen hoor,vind ik erg leuk,mn mailadres staat erbij.
Groetjes jenny
Back to Top
*Mas* View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 30 Mei 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 334
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer *Mas* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Juni 2013 om 21:51
Daar zit toch iets in wat jullie zeggen, dan ga ik toch eens kijken voor Aida...
Voorlopig ben ik nog wel even aan mn andere uil bezig, maar het is ook erg leuk om alvast uit te kijken naar nieuwe projecten :D
Groetjes,
Marcha
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Juni 2013 om 21:59
Ik werk(te) zelf veel met Jobelan . Dit is een telstof met regelmatige draad Ik heb zelf ook een hekel aan Aida dat is vaak zo stug en ik heb ook de neiging het draadje wat net naast het vierkantje ligt mee te pakken .
Maar de keus is aan jouw en het zal best mooi worden
 
Back to Top
*Mas* View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 30 Mei 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 334
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer *Mas* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Juni 2013 om 08:52
Dankjewel voor de tip, ik zal er eens naar kijken!
Hier in de buurt zitten ook verschillende hobbyzaakjes, ik ga binnenkort eens rondvragen wat zij hebben en evt nog aan kunnen bevelen.

Is het eigenlijk toegestaan om een Work In Progress te openen bij 'mijn creaties'? Dan kan ik jullie elke keer stap voor stap de vooruitgang laten zien als ik eenmaal begonnen ben. 
Groetjes,
Marcha
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 Juli 2012
Locatie: noordwijk
Status: Offline
Points: 5582
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Juni 2013 om 09:00
persoonlijk ben ik zeer nieuwschierig naar je work in progress!
met mij ook anderen denk ik,
wat een mega project!!!
Back to Top
*Mas* View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 30 Mei 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 334
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer *Mas* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Juni 2013 om 11:19
Leuk, dan ga ik tegen die tijd zeker een topic starten met mijn WIP!
Al is het maar voor mezelf om stok achter de deur te houden, hihi! Al is het denk ik niet nodig met dit gave patroon.

En mega is het inderdaad.... 49 pagina's aan patronen...
Ik heb zelfs nog nooit een borduurwerk gezien dat zo groot is en nu ga ik er zelf één maken LOL
Spannend, maar heb er ook zin in.

Eerst de kerkuil af maken, die schiet al op.
Groetjes,
Marcha
Back to Top
Gerbera View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 Maart 2012
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1194
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Gerbera Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Juni 2013 om 16:48
Ik ga je volgen,leuk!!!
Groetjes jenny
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.357 seconden.
Lang Yarns