Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Roemeens koord

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
momopoyolo View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 Oktober 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer momopoyolo Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Roemeens koord
    Posted: 11 Oktober 2013 om 18:28

Het Roemeens koord is een gehaakt, enigszins plat, koord. Het voordeel van dit gehaakte koord is dat het makkelijk in bochten is te buigen, zonder dat het omslaat.  Het is mooi om te gebruiken als sierradenkoord of als versiering voor allerlei dingen of hengsels voor tasjes.

Dit koord wordt vanaf heel vroeger al gebruikt bij het maken van Roemeense point-lacékant. Het koord doet wel denken aan macramé en dat heeft ook weer een taalkundige verklaring want deze kantsoort werd in Roemenië ook macramé genoemd, naar het Turkse makrama.

Dit koord wordt tegenwoordig  heel veel gebruikt door met name de Oost-Europese en Russische vrouwen die dat rijkelijk verwerken in hun moderne Iers Haakwerk stukken. Het principe van het gebruik van dit koord in Roemeense point-lacékant is dezelfde als in Iers Haakwerk: Het gehaakte koord wordt vastgezet op een ondergrond in een (al dan niet tevoren bepaald) patroon en de ruimten tussen het koord worden opgevuld. Als je met deze techniek begint is het makkelijker om een patroon te gebruiken dat uit één doorlopende lijn bestaat, zodat je zo min mogelijk uiteinden van het koord hoeft af te werken.

 

Prachtig Voorbeeld van ( NIET door mij gemaakt!) Roemeense point-lacékant,  http://www.bestneedleart.com

Wel door mij gemaakt: Spiraal van Roemeens koord, met een ander garen verbonden met vasten en kreeftsteek. Beschrijving van Roemeens koord en dit spiraal is op te vragen bij mij als gratis patroon.
 
Groetjes van Ric,

http://riccreaties.wordpress.com/
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 Juli 2012
Locatie: noordwijk
Status: Offline
Points: 5582
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2013 om 19:16
ziet er idd mooi uit voor tassen ed.
Back to Top
Esther1963 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Augustus 2012
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 1121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Esther1963 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2013 om 22:46
Oh dat is heel mooi, ik zie er alleen iets anders in.... een mooi showlijntje voor mijn hond Wink
Back to Top
Esther1963 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Augustus 2012
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 1121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Esther1963 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2013 om 22:47
Oh ik lees nu dat ik het patroon bij jou mag opvragen, zou ik dat asjeblieft mogen hebben? Hug
Back to Top
willyg313 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer willyg313 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2013 om 15:53
wat mooi mag ik het patroontje ook ontvangen?
Bij voorbaat heel veel dank
Wonderen doen wij direct, onmogelijkheden duren iets langer
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Oktober 2013 om 12:50
Heel erg mooi. Het ziet er uit als de koorden die de zusters op school vroeger maakten voor om hun pij.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Hetty17 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 30 Oktober 2015
Locatie: Scherpenzeel Gl
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hetty17 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Oktober 2015 om 16:11
Hallo, voor een trui in Iers kantwerk dien ik een spiraal te haken. Lukt maar niet. Graag ontvang ik het patroon.
Gr Hetty
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Oktober 2015 om 16:52
Haha, u vraagt, wij draaien. Maar zo werkt het hier niet.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Oktober 2015 om 20:48
Wanneer ik al je ander haakwerk zie verwacht ik dat dit mij nooit zou lukken om te maken. Het is vast met zo'n priegel haaknaald gemaakt Wink, maar ik vind het wel een heel mooi koord voor veel doeleinden te gebruiken.
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Oktober 2015 om 21:01
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Haha, u vraagt, wij draaien. Maar zo werkt het hier niet.


Hier denk ik wel. Momo biedt in haar eerste post aan dat het patroon gratis op te vragen is bij haar, maar dan zal de vraagsteller wel even direct contact met haar moeten opnemen lijkt me
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns