Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Welke haak steek voor een rond vloerkleed?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
wolly View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 23 Augustus 2014
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer wolly Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Welke haak steek voor een rond vloerkleed?
    Posted: 23 Augustus 2014 om 17:06
Dag allemaal,

Ik wil graag een rond vloerkleed te haken. Na lang wikken en wegen uitgekomen op een robuuste wol (ipv spaghetti, katoenen vodden of een bandjesgaren).
Nu heb ik een paar proeflapjes gehaakt. Een met vasten en een met stokjes. En nu zag ik net, dit plaatje: https://molitli-webshop.nl/index.cfm?fuseaction=publiek_product.detail&pro_id=446&cat_id=7&sub_cat_id=94&imageLetter=C
Ik heb nog niet heel veel ervaring en vroeg me af of iemand weet welke steek dit is? Zijn het halve stokjes? Of een ribbelsteek? Of iets heel anders?
Ik vroeg me ook af of er iemand anders hier een keer een vloerkleed heeft gehaakt. Alle tips zijn welkom blijkt een beetje een ambitieus plan voor een beginner Embarrassed

Alvast bedankt voor jullie reactie!



Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12086
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2014 om 17:13
dag wolly, kijk ook eens bij even voorstellen daar heeft Magtelt een duidelijke inleiding geschreven van wat waar en hoe.

Ik denk dat het gewoon vasten gehaakt zijn in het rond (zoals amigurumi) maar dan alleen altijd in de achterste lus ingestoken.

Eensgezinden?

Back to Top
wolly View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 23 Augustus 2014
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer wolly Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2014 om 17:30
Dag Bep,

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb gekeken in de post van Magtelt. Ik zie net dat ik mijn post heb geplaatst bij patronen hobbydoos, misschien verkeerde plek?
Ik ga nu een rondje haken met de steek die je voorstelt. Ik zal zo laten weten of het er op lijkt :)

Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 03 Mei 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 619
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2014 om 17:34
Ook een 'leuk' prijsje trouwens! Nou zul je aardig wat kwijt zijn voor die dikke 100% wol, maar €700??
Back to Top
wolly View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 23 Augustus 2014
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer wolly Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2014 om 17:40
ik hoop van niet! Ik kom op 200 euro uit... ook niet goedkoop maar wel een rond kleed in de kleur die ik wilde en een die ik kan wassen in het bad (dat is af en toe nodig met mijn langharige viervoeter)
Lidy, Hoeveel wol denk je dan dat ik nodig heb?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12086
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2014 om 17:42
ik had de prijs nog niet gezien. Ik denk dat ik mij ga aanmelden bij die 'winkels' om ook voor hun te gaan haken. Schandalig gewoon die prijzen. en dan waarschijnlijk nog allemaal in de lageloonlanden gemaakt en op bestelling zie ik ook juist. en die 100% wol loopt ginder ook zo maar rond aan een zeer laag loon. Pas op ik vind het niet schandalig dat daar een laag loon wordt betaald (zal wel een normaal loon zijn ginder) maar dat het hier dan voor zoveel 100 keren meer wordt verkocht. Dat is niet eerlijk.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12086
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2014 om 17:44
Originally posted by wolly wolly wrote:

ik hoop van niet! Ik kom op 200 euro uit... ook niet goedkoop maar wel een rond kleed in de kleur die ik wilde en een die ik kan wassen in het bad (dat is af en toe nodig met mijn langharige viervoeter)
Lidy, Hoeveel wol denk je dan dat ik nodig heb?


ik hoop dat het bad dan aan het begin van de tuin staat want als je tapijt nat is denk ik dat je een heftruck nodig hebt.
Back to Top
wolly View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 23 Augustus 2014
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer wolly Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2014 om 17:49
ahhhh, de prijs van het kleed van die website... ik dacht dat het je inschatting was hoe duur mijn kleed zou worden...
Ja echt bizar, hoeveel geld.
Ik zag gisteren in mijn zoektocht naar geschikte wol ook dit langs komen: http://thomaseyck.com/collection/te-069, daar ga je nog een keer voor hobbyen!
Ben wel benieuwd wat voor garen dat is, heb het tot nu toe nergens kunnen vinden...
Back to Top
wolly View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 23 Augustus 2014
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer wolly Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2014 om 17:50
tja.... het zal iig lichter zijn dan zpaggeti
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23644
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2014 om 17:51
Moet het persé een dik vloerkleed zijn? Je zou er ook een kunnen haken met Saskia van Wibra of Royal van Zeeman, dan kun je het in de machine wassen. Moet het dik zijn dan zijn twee even grote ronde kleden met klittenband ertussen nog een optie. Ik zou niet weten hoeveel bollen je nodig hebt, maar met 10 bollen voor € 10 val je je geen bult. En dan kun je nog voor twee kleuren kiezen ook.

Als je hond aldoor over het kleed wandelt, is het zonde van de dure wol. Ik heb zelf twee katten, dus ik weet hoeveel schade huisdieren kunnen veroorzaken en ik houd toch heel veel van ze.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
wolly View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 23 Augustus 2014
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer wolly Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2014 om 18:02
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Moet het persé een dik vloerkleed zijn? Je zou er ook een kunnen haken met Saskia van Wibra of Royal van Zeeman, dan kun je het in de machine wassen. Moet het dik zijn dan zijn twee even grote ronde kleden met klittenband ertussen nog een optie. Ik zou niet weten hoeveel bollen je nodig hebt, maar met 10 bollen voor € 10 val je je geen bult. En dan kun je nog voor twee kleuren kiezen ook.

Als je hond aldoor over het kleed wandelt, is het zonde van de dure wol. Ik heb zelf twee katten, dus ik weet hoeveel schade huisdieren kunnen veroorzaken en ik houd toch heel veel van ze.

Ja, daar heb je gelijk in. Ik was van plan het voorzichtig in een reuze wasmachine bij de wasserij te proberen in een wolwasprogramma. Het voordeel van wol is dat het vuil afstotend is, daarmee hoop ik dat het minder vies wordt dan synthetische garen. Ik ben nu aan het proef haken met een noorse wol van een schijnbaar zeer robuust schaapje. Niet heel zacht, hopelijk wel duurzaam. En het wordt er wel een heel mooi dik lapje. Ik ga de garen die je noemt in ieder geval even bekijken!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23644
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Augustus 2014 om 09:27
Ik ben zelf allergisch voor wol, dus ik denk in Acryllen. Onze katten hebben binnenmandjes van dubbeledraads garens, ze kunnen hun nageltjes uitstrekken en intrekken zoveel ze willen, het blijft mooi. Voor de haren heb ik wel een borstel, die ze verzamelt en mooie viltklonten maakt, want kattenharen zijn erger dan hondenharen. Je zou de fleecedekens moeten zien, één kat is rood cypers, de andere grijscypers met wit. Ik zie meteen wie er het laatst op geslapen heeft.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Augustus 2014 om 16:47
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Ik ben zelf allergisch voor wol, dus ik denk in Acryllen. Onze katten hebben binnenmandjes van dubbeledraads garens, ze kunnen hun nageltjes uitstrekken en intrekken zoveel ze willen, het blijft mooi. Voor de haren heb ik wel een borstel, die ze verzamelt en mooie viltklonten maakt, want kattenharen zijn erger dan hondenharen. Je zou de fleecedekens moeten zien, één kat is rood cypers, de andere grijscypers met wit. Ik zie meteen wie er het laatst op geslapen heeft.
Die brit van jou haart al als je alleen maar naar hem kijkt Wink.
Als wol nat wordt, wordt wol zwaar - dus wassen in de badkuip lijkt mij persoonlijk niet zo'n goed plan. Alhoewel, je hoeft dan natuurlijk niet naar de sportschool.
Je moet ook even bedenken waar je het dan gaat drogen - wol moet liggend drogen . . .
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 26 Augustus 2013
Locatie: België
Status: Offline
Points: 1382
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Augustus 2014 om 20:21
Er staan bij drops wel een paar vloerkleden van dikke wol ( garen Eskimo of zelfs Polaris). Drops heeft ieder jaar weer uitverkoop met 35 % korting en dan is het goed te doen. Hier is er bijvoorbeeld één
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns