Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Verkorte toeren breien

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Verkorte toeren breien
    Posted: 11 September 2014 om 20:28
Al doende leert men moet je maar denken
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2014 om 19:12
Alle dames heel hartelijk dank voor de hulp en Mutti/Lidwina voor jullie duidelijke uitleg.
Ik ben er dus achter dat ik het verkeerd deed en ben nu driftig de gebreide naalden terug te steken (is moeilijk uit te halen) en met veel goede moed volgens jullie richtlijnen opnieuw te beginnen.
Heel hartelijk dank
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2014 om 13:39
Vandaag is mij laptop behekst. Ik heb het al 2 keer allemaal opgeschreven en ieder keer verdwijnt alles op een mysterieuze wijze.
Ga verder in patroon en brei TEGELIJKERTIJD verkorte toeren als volgt (1e nld = aan de goede kant): Brei tot er 10 st over zijn op de nld, keer en brei de teruggaande nld. Brei tot er 16 st over zijn op de nld, keer en brei de teruggaande nld. Brei tot er 21 st over zijn op de nld, keer en brei de teruggaande nld. Ga verder met verkorte toeren, brei elke nld aan de goede kant afwisselend over 5 en 6 st minder dan de vorige verkorte toer. Ga verder in verkorte toeren tot verkorte toeren zijn gebreid over alle st (laatste verkorte toer wordt over 11 st gebreid), brei nu nog 4 nld in ribbelst over alle st, kant dan alle st af.
Dit is wat er staat. De 1e keer 10 steken laten staan, daarna 16 steken, dan, 21 steken. Dat het zo moet kun je lezen, er staat nl. 
GA VERDER IN VERKORTE TOEREN, BREI ELKE NLD AAN DE GOEDE KANT AFWISSELEND 5 EN 6 ST MINDER DAN DE VORIGE VERKORTE TOER.
Ik brei verkorte toeren op de Duitse manier.
Dat gaat als volgt. Je breit tot 10 steken voor het einde en keert het werk. Als je niets doet zit je draad nu aan de voorkant van je werk. Die laat je daar even zitten. Je neemt de eerste steek af. Om nu recht te breien moet de draad aan de achterkant van je werk zijn. Je slaat die draad niet op de gebruikelijke manier naar achteren, maar je haalt hem over de naald heen. Daarbij trek je aan de draad en teglijkertijd gaat dan de steek, die je niet gebreid hebt mee en bestaat plotseling uit 2 pootjes, ipv maar 1. Daarna brei je gewoon verder.
Als je later over alle steken terug moet breien moet je die 2 pootjes als 1 steek breien. ( Is immers ook maar een steek).
Bij de sjaal Rockefeller die ik pas geplaatst heb bij creaties heb ik zo ook gedaan. Die sjaal was bijna helemaal met verkorte naalden. Je mag de gaatjes gaan zoeken. Die je zo duidelijk ziet zitten horen erin.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8163
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2014 om 12:59
Ik zal het nog een keer proberen duidelijk te maken . Als je het snapt is het niet moeilijk dat is het punt .

Je breit je pen 1e nld dan laat je 10 steken op je linker pen staan . Je keert je werk en je breit je steken zoals ze zich voordoen= 2e pen .
Je begint aan je nieuwe pen 3e pen terwijl er dus nog die 10 steken op je linker pen staan . Je breit deze pen tot je in totaal 15 steken op je linker pen hebt staan De 10 van de vorige keer plus 5 van deze pen Die laatste 5 staan dus een toer hoger . Je keert breit de pen uit zoals de steken zich voordoen Nieuwe pen breien tot 6 steken voor het eind .Deze steken staan dan weer een toer hoger Je hebt dan op je linker pen 10 steken van de 1e keer 5 steken van de 2e keer en 6 steken van de 3e keer is in totaal 21 steken op je linker pen
Er ontstaat dus een soort trapje omdat je eerste pen lager ligt dan je 2e en die ligt weer lager dan je 3e . Het is mogelijk dat je op je rechter pen minder steken hebt staan dan op je linker

Als het nog niet duidelijk is roep je maar weer . Linksom of rechtsom er is vast wel iemand die het duidelijk uit kan leggen zodat je het snapt
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2014 om 12:16
Hartelijk dank dames voor alle goed bedoelde reacties (deze had ik al begrepen)maar het gaat mij erom of ik, nadat ik de 1e nld. als verkorte toer heb gebreid en de 2e als teruggaande naald of ik dan in de 3e nld. de 10 steken uit naald 1 en de 5 steken uit de 3e nld. op mijn linkernaald moet laten staan (de 4e nld. weer terugbreien) en dan in de 5e naald die 10 steken + 5 steken + 6 steken op de linkernaald te laten staan?
Het is heel moeilijk om uit te leggen (het betreft hier DROPS patroon 141-26 misschien dat dit makkelijker is).
Alvast wederom veel dank!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23644
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2014 om 11:52
Mijn truukje is om de eerstvolgende steek, die je NIET moet breien, dus die je moet laten staan, even op de rechternaald te nemen en de draad eromheenslaan. Dus, draad naar voren, steek even opnemen zonder breien, draad om de steek slaan, steek terugzetten, naald terugbreien. Je krijgt dan geen gaatje op die plek.

Meestal moet je maar eens in de zoveel naalden zo'n teruggaande naald breien, dat moet duidelijk in het patroon staan.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2014 om 10:27
Het moment dat je de niet gebreide steken weer oppakt staat meestal heel duidelijk omschreven, tot die tijd vordert het werk een stuk sneller.
Back to Top
Motormuiswimenlidy View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 31 Augustus 2014
Locatie: Europa
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Motormuiswimenlidy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2014 om 10:04
Ik ben het met Mutti eens.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8163
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2014 om 09:58
Het laatste is juist . Je moet de 3e pen 5 steken meer laten staan dan in de 1e pen dus 10+5 Die andere steken staan immers nog op je pen

Kijk ook eens naar een video waar in staat hoe je dit het beste kunt doen zonder gaatjes te krijgen op je keerpunt .
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2014 om 09:50
Hallo dames,

Op dit moment ben ik bezig met het breien van een vest waarin op een gegeven moment verkorte toeren gebreid moeten worden.

Mijn vraag is de volgende:
- In de eerste toer moet ik tot 10 steken voor het eind breien, dan
moet ik de teruggaande naald gewoon breien zoals de steken zich
voordoen.
- Maar dan komt het; hoe moet ik de 3e naald breien? Moet ik dan weer
over alle steken breien (inclusief die 10 van de 1e nld.) of moet ik
dan, zoals vermeld staat, breien tot 15 steken aan het eind en moet
ik deze dan bij die 1e 10 tellen (dus 10 + 5)?

Ik weet het is heel moeilijk om dit te verwoorden maar ik heb het geprobeerd want uit de instructievideo van Drops wordt ik ook niet zo wijs

Alvast hartstikke bedankt voor de genomen moeite!
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.328 seconden.
Lang Yarns