Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Naaiwerk

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Naaiwerk
    Posted: 24 Mei 2018 om 10:57
Zijn er onder jullie die zelf hun kleding maken ,een paar heb ik gezien nu zou ik ook graag beginnen er zijn zo een vrolijke stofjes ,ik ga een paar boeken raadplegen want kleedjes zijn veel in de mode
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mei 2018 om 12:36
Leuk Pareltje, wat een goed voornemen.

Je schrijft dat je ook graag wilt beginnen. Betekent dat dat je aan je allereerste naaiklusje gaat beginnen of heb je al eerder vanalles genaaid en wil je het weer oppakken? Je kan patronen kant en klaar kopen en er staat ook bij welke moeilijkheidsgraad ze hebben. Als je bijvoorbeeld nog nooit een ritssluiting ingezet hebt, zou ik eerst eens oefenen om een oude rits in een lapje te zetten.

Succes!    
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mei 2018 om 12:54
Ja vroeger heb ik voor de kids veel gemaakt ,maar het begint terug te kriebelen voor mij nu...
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mei 2018 om 18:25
Het voordeel om voor jezelf te naaien is dat je het pasmodel altijd bij de hand hebt. Heb je al een kledingstuk op het oog?
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2013
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1547
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mei 2018 om 23:35
Sinds ik de oude naaimachine van mijn moeder heb gekregen, maak ik ook wat meer. Maar blijft toch bij kleine dingetjes.
Ik ben nu begonnen met wat moeilijkere werkjes, babyslofjes met elastiek 😁
Back to Top
Giesje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 17 April 2018
Locatie: drachten
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Giesje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Juni 2018 om 13:17
Ik heb jaren zelf me kleding gemaakt en ook voor onze kleinzoon, sinds 2 jaar kan ik het helaas niet meer, maar is zo leuk om te doen. Maar misschien een naaicursus in de buurt om zo te beginnen?
Als je moe bent leer om te rusten niet om te stoppen
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Juni 2018 om 19:05
Ik naai al mijn kleding van t-shirt tot en met winterjas zelf. Ik jok een beetje. Spijkerbroeken naai ik meestal niet zelf, maar die draag ik ook nauwelijks. Naaien is erg leuk en voor mij heel ontspannend.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Juni 2018 om 12:17
Als mijn schouder genezen is ga ik ook aan de slag er zijn zo een mooie stofjes te koop
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Juni 2018 om 12:23
Het feit is dat naaiwerk veel minder belastend is. Geen langdurige herhalende beweging, geen redenen om iets te verkrampen. Het is ook afwisselend omdat je regelmatig op moet staan. Met een goeie rechte stoel en de naaimachine niet te laag zetten om je rug niet te hoeven laten inzakken, kan je comfortabel werken.
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2018 om 09:32
Heel, heel, heel vroeger heb ik wel eens iets voor mijzelf gemaakt (natuurlijk met de hulp van mijn moeder die vroeger voor ons kinderen wel veel zelf heeft gemaakt) maar nu, nee. Kopen gaat net zo makkelijk en is vaker goedkoper!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2018 om 09:49
Originally posted by Dilianne Dilianne wrote:

Heel, heel, heel vroeger heb ik wel eens iets voor mijzelf gemaakt (natuurlijk met de hulp van mijn moeder die vroeger voor ons kinderen wel veel zelf heeft gemaakt) maar nu, nee. Kopen gaat net zo makkelijk en is vaker goedkoper!
Klopt dat confectie vaker goedkoper is, maaar..... ik ben beginnen naaien omdat mij niets paste. Ik ben te klein. Was 1,57m, nu al wat gekrompen, dus alles te lang. Bovendien was ik heel dun, nu ook iets minder, dus in de breedte paste het ook al niet. Doordat ik gewoon ben mijn kleren te naaien, vind ik gekochte kleren niet mooi passen. Ik pas mijn patronen aan aan mijn maten. Daarbij vind ik naaien ook nog heel leuk. Er liggen nu 2 geknipte t-shirts voor mij klaar om te gaan naaien. Gaat dus dadelijk gebeuren.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Giesje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 17 April 2018
Locatie: drachten
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Giesje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2018 om 09:51
ik vind het heerlijk om te naaien alleen kan het nu ff niet maar zodra ik het weer zou kunnen graag. En ja is duurder maar vind je haalt er zoveel voldoening uit. Net als met breien en haken. heerlijk
Als je moe bent leer om te rusten niet om te stoppen
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2018 om 10:19
De voldoening en het feit dat elk mens een hobby moet hebben, is niet in geld uit te drukken. Dus uurloon voor je eigen naaiwerk is niet uit te rekenen voor mij. Wat is goedkoop? Het stof voor mijn trouwjurk met lange sluier en bijkomende materialen kostte 120 gulden in 1984. Mijn nichtje, dat een week later trouwde had er een nulletje achter staan. Pasvorm, kwaliteit en creativiteit kan je er alleen zelf inleggen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2018 om 10:36
Ha Kamilla, het stof van mijn trouwjurk kostte in 1976 60 gulden. Mijn moeder vond dat belachelijk veel geld. Een paar jaar later trouwde een heel bedeesd meisje uit ons dorp. Men kwam niet uitgepraat over haar trouwjurk. Zo mooi en zo prachtig. Ik weet het niet, had niets gezien. Maar hij had 500 gulden gekost. Die kon niet anders dan prachtig zijn natuurlijk. Overigens met mijn trouwjurk heb ik later de wieg bekleed. De bedoeling was dat hij later weer vermaakt zou worden tot communiejurkje voor een dochter. Maar we kregen geen dochter helaas. Ik denk dat het geheel nog ergens ligt.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2018 om 13:01
Lidwina

Even schooljuf spelen .
Volgens mij ben jij in 1967 getrouwd .

Verder is het hier zo'n beetje op de zelfde wijze gegaan . Ik heb de wieg bekleed met de stof van mijn trouwjurk en van wat er over was heb ik een doopjurkje gemaakt ,maakte niet uit of het een jongen of een .
meisje was . Het jurkje is door alle twee mijn meiden gedragen ,verder heeft het geen dienst meer gedaan .
Ik stond er van de week nog mee in mijn handen ,goed ingepakt met blauw papier ,maar toch vergeeld en hoewel ik weet dat het jurkje nooit meer gebruikt zal worden kon ik het nog niet over mijn hart verkrijgen het weg te doen .

PS Niets met naaien te maken Ik vond ook nog de rekening plus het menu van het diner op onze trouwerij 595,- gulden .

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2018 om 13:15
Wat ik nooit meer zal naaien is de mantel van Sinterklaas .
Het schoolbestuur waar ik toen voor werkte wilde zo graag een Sinterklaas mantel ,maar had daar niet het geld voor dus vraag je het gewoon je leerkracht .

Ik had een etage ,waar vaste vloer bedekking van die soort matten op de vloer lag.
Het naaien was niet het ergste ,maar het heeft zeker een jaar geduurd voor alle rode pluizen van het fluweel tussen de matten uit waren .
Ik kon de mantel niet op school naaien omdat er behalve een MAVO / Havo ook een lagere school in het gebouw gehuisvest was . Dat was een beetje link voor de "gelovigen "onder de kleintjes .
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2018 om 14:44
Trouwen in 1967 voor 60 gulden en in 1984 voor 120 gulden lijkt me inderdaad beter in verhouding. Lidwina is de enige die zicht heeft op haar trouwboekje.

Leuk, al jullie naaiverhalen. Toen ik met mijn bruidsjurk begon, heb ik de vloer met een oud laken afgedekt. Hagelwitte satijn is erg besmettelijk. Misschien was dat ook een optie geweest met het fluweel van Sinterklaas? Zelfs de spelden had ik vooraf schoongemaakt door ze door een wit lapje te prikken. Dat witte lapje zat vol met zwarte prikgaatjes.    
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2018 om 15:47
Berouw komt na de zonde Kamilla
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juni 2018 om 16:19
Haha Mutti, ja het moet 1967 zijn. Je moet ook altijd controleren wat je geschreven hebt. Ja juf.
Het doopjurkje heb ik ook zelf gemaakt. Met borduurwerk er op. Ik denk dat het iets uit de Ariadne geweest is. Dat heette toen nog maandblad voor Handwerken. Dat jurkje is door onze zonen gedragen en een hele serie neefjes en nichtjes. De laatste keer door 2 kleinkinderen. Ik had mij voorgenomen om alle namen van dopelingen in de zoom te borduren. Is er niet van gekomen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns