Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Beginners.

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Beginners.
    Posted: 31 Augustus 2018 om 08:22
Als mensen op het forum komen en zeggen beginner te zijn, weten we niet of ze het handwerk van een echt persoon hebben geleerd, een handboek hebben gekocht of begonnen zijn met You Tube filmpjes. Ik vind het soms moeilijk om een goed antwoord op hun vraag te geven. Kun je dan vragen hoe ze het geleerd hebben? ik wil best helpen, maar niet streng overkomen. Elke manier van leren is goed, lijkt me.

De schrijfster van Stitch 'n Bitch moest van haar oma eerst leren nette bolletjes te rollen, dan leren opzetten en dan pas leren breien. Ik ben voor een softe aanpak: eerst steken opzetten en een paar naalden breien en dan de leerling laten broddelen. Kan hij/zij breien, dan kan hij/zij leren steken op te zetten en de eerste naalden zelf breien. En haken en breien leer je het beste door naast iemand te zitten en allebei hetzelfde te doen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2018 om 13:51
Met een harde aanpak kweek je niet bepaald plezier bij je leerling. Bij een praktijkgerichte experimenteer-methode mis je wel eens basisvaardigheden. Ik verbaas me vaak over het gemak waarmee iemand zonder ervaring aan een werkstuk begint. Een patroon is geen tomtom die zich tijdens de fout aanpast en je weer naar het goeie spoor leidt. Ik heb altijd grote bewondering dat jullie van de "hobbydoos-helpdesk" begrijpen wat een vraagstelster bedoelt en hoe zij weer op weg geholpen kan worden.

Als jij een beter antwoord kan geven als de vrager eerst vertelt HOE ze een bepaalde techniek geleerd heeft, kan je dat toch gerust vragen? De vrager is daar zelf juist mee gebaat. Tenzij iemand geen geduld heeft.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2018 om 15:40
Als je geen geduld hebt uhm uhm kun je misschien beter niet haken/breien. Alhoewel ik las laatst dat de yarnharlot schreef dat al
haar geduld breigerelateerd was LOL
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2018 om 16:38
De meeste haaksters/breisters zien een leuk patroon en denken dat dat zo van de pen valt .

Nu moet ik zeggen dat patronen soms ongelukkig neergezet zijn
Ik begon vroeger mijn lessen met vragen wie er al kon breien ?
Soms geleerd van moeder of oma .
Het mooiste antwoord vond ik . Ik kan wel breien maar niet opzetten en de eerste pen vind ik ook moeilijk ,maar breien kan ik wel .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2018 om 17:48
Die had het volgens mijn methode geleerd.

Overigens ben ik pas begonnen met uithalen als er een foutje in zit na mijn 70ste. Daarvoor maasde ik het weg of ik liet het zitten als bewijs dat het echt handwerk was.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 September 2018 om 08:17
Overigens heb ik soms de neiging om te vragen: Zou je niet eerst met iets simpels beginnen?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 September 2018 om 09:54
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Overigens heb ik soms de neiging om te vragen: Zou je niet eerst met iets simpels beginnen?

Inderdaad!
Om een boek te schrijven zal je ook eerst het ABC moeten leren. Wink
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 September 2018 om 14:23
Ik ben bij beginners van de strenge aanpak. Je zult eerst de techniek en het stof/garengevoel moeten leren, dan pan kan het echte werk beginnen. Toen ik op de kweekschool zat bedacht de tekenleraar ineens dat we moesten schilderen en maar gewoon beginnen. Ik heb meteen geprotesteerd. Als je niet weet hoe verf en kwast werkt kun je niets presteren. Het moest, ik ben begonnen. schilderen, drogen, eroverheen kladden enz. Het is iets geworden. De leraar vond mijn werkstuk een succes, ik vond het niks. Toch maar bewaard, vanwege dat compliment natuurlijk. Een zoon vond het ooit in een map. wie heeft dit moois geschilderd??? Hij heeft het ingelijst, ik vind het nog steeds niks. Het is kleurig en daar houd ik wel van.
Maar voor naaien en breien gaat dit volgens mij echt niet op. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 September 2018 om 16:21
Voor mezelf ben ik altijd heel streng als ik aan iets begin dat ik nog moet leren. Er is in mij een verlangen naar grondigheid om "later als ik groot ben" een mooi resultaat te halen. Ooit deed ik een cursus aquarel. Dat ging ook volgens het idee: hoera begin maar... Die hobby is bij mij nooit wortel geschoten. De strenge en vooral saaie muzieklessen die ik als kind kreeg, kan je tegenwoordig ook niemand meer aandoen. Degelijk was het zeker! Ook een talencursus kies ik zorgvuldig uit op degelijkheid i.p.v. "leer spelenderwijs in 3 maanden uw taal". Dat werkt bij mij niet.

Mijn moeder zei altijd dat je als dikkop moest beginnen en niet direct moest willen springen als kikker.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 September 2018 om 15:55
Toen ik eindelijk weer zin had om te breien heb ik heel lang over een hele mooie kabeltrui gedaan, die ook echt mooi geworden is. Ook niet te groot
en niet te klein en ook zonder dat ik 4 armen gebreid heb maar gewoon maar twee. En sokken, ik kwam er later achter dat sokken
breien makkelijker is als je ze buitenom breit en niet binnen langs. De basis kende ik, die lag ergens stoffig in mijn brein.
Ik had absoluut niet met iets echt simpels kunnen beginnen, dan was het plezier er volgens mij snel af geweest. Maar ik heb wel brei-geduld
en ik raak niet snel in paniek.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 September 2018 om 17:50
Ik zou een beginneling meteen leren meerderen en minderen door een das met rechte ribbels te laten breien, te beginnen met 3 steken, meerderen aan weerszijden tot de goede breedte en dan om de andere naald beginnen met een meerdering of een mindering. Dat ziet er ingewikkeld uit, maar is heel simpel te breien. Dan hebben ze toch een spectaculaire das.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 September 2018 om 22:55
Het hangt wel af van de leeftijd van de beginneling. Ik denk ook dat het probleem zit in het feit dat iedereen op school de beginselen geleerd heeft, maar niet bijgehouden. Als je dan na 30 jaar plotseling weer wilt breien of haken, moet je wel beseffen dat je het niveau hebt van een lagere schoolleerling. De een leert dan liever stapsgewijs bij terwijl de ander liever naar een moeilijk project grijpt. Ik zou liever voor een stapsgewijze opbouw kiezen.   
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2018 om 08:07
Het risico met een ambitieus project is, dat je gefrustreerd raakt, het frutselwerk in een hoek gooit en een andere hobby begint. Er duiken elke dag wel andere knutseltechnieken op. En die moeten toch aangeleerd en zo hop je van hobby naar hobby. Ik denk dat dit forum begonnen is om elkaar te helpen door te zetten met een breiwerk, zodat er daarna een nieuw kan worden opgezet.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns