Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Handwas wol

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Handwas wol
    Posted: 14 September 2018 om 20:00
Daarstraks zag ik bij zowel de Wibra als de Action mooie bollen wol liggen. Als ik dan het etiket bekijk en zie er een wastobbe met een handje op staan, leg ik het terug. Jammer alles waar ik op viel, was bestemd voor handwas.

Letten jullie daar ook op?

Wassen jullie in zo'n geval het gebreide kledingstuk ook echt in een teil? Dat gehussel met zo'n zwaar kledingstuk met de hand lijkt me niet beter dan in een 30 graden wolwasprogramma.

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 September 2018 om 09:10
als het 'dure' wol is leg ik hem ook terug, maar als het een bolleke van 1 euro is dan koop ik het en steek het in de wasmachine op 30°kort programma.

ik denk dat ze dat stillekesaan op alle bollekes zetten die handwas (zelfs op diegene die in de fabriek naast echte wol hebben gelegen), zijn ze ingedekt tegen de reklammaties die er komen omdat het gekrompen/uitgerokken/vervilt is.
Achtereen staat er 'kan sporen van wol bevatten' op.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 September 2018 om 10:14
Ik legde een keer een trui terug, met het etiketje "handwas", waarop de verkoopster me vroeg of ik een wolwasprogramma op mijn machine had. Ja, dat had ik. Toen zei zij, dat de machine altijd veel beter uitspoelt dan je op de hand kunt doen. Dus ik zou het proberen, een bol van die wol, een proeflapje, goed nameten, en een paar keer in de machine wassen. Er zijn best wel meer kleren, die geen bezwaar hebben tegen dat programma, als het om een test gaat. Ik ben allergisch, dus ik brei er zowiezo niet mee, als er wol in zit. Als je bang bent dat je het papiertje met de maten kwijtraakt, kun je het lapje naknippen uit een oude lap. En daar het wikkel opspelden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 September 2018 om 11:10
Ik koop de wol wel en de wasmachine van tegenwoordig hebben een speciaal program dat maar een beetje zwiert ,als ik dan toch iets met de hand was neem ik baby shampoo en in het spoelwater azijn dan rol ik het in een handdoek dat het meeste water er uit is en droog het plat liggend
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 September 2018 om 13:37
Bedankt voor jullie antwoorden. Helemaal duidelijk!

Inderdaad zou het wel eens kunnen dat fabrikanten handwas aanbevelen om klachten te kunnen afschuiven. In dat geval blijf ik erbij dat mijn wolwasprogramma in mijn machine erg voorzichtig wast en het spoelwerk veel beter verricht dan al mijn moeite in een teiltje. Dus dankzij jullie reacties durf ik dergelijke wol wel te kopen.

Het betrof trouwens geen echte wol van dierlijke oorsprong. Daarom was ik er ook een beetje verbaasd over.

Ook in de machinewas gebruik ik wat babyshampoo. Half om Klok-kleur-eco aangevuld met Zwitsal babyshampoo i.p.v. een wolwasmiddel. Bevalt mij uitstekend.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2018 om 06:54
Ik was alle wol met de hand ook als er in staat dat hij in de machine mag. Ooit een keer gedaan, daarna pluisde het vest meer dan van te voren toen ik het met de hand deed. Ik heb in de keuken een dubbele spoelbak. In het laatste spoelwater doe ik een scheut azijn.
Inderdaad zet de fabrikant allerhande dingen die niet mogen als verbod op het etiket, hebben wij geen poot om op te staan als we reclameren. Ooit stond het op een bloesje van viscose dat ik kocht. Ik had viscose altijd gewoon in de wasmachine gedaan, nooit een probleem gehad en kreeg die uitleg dus. Toen realiseerde ik mij dat ik ooit geleerd had dat viscose vezel zwakker wordt in water, dus dat zal wel de reden geweest zijn. Katoen wordt sterker in water. Handig als je stof koopt en je weet niet of het katoen of viscose is. Ik steek een rafeltje in mijn mond, zorg dat het goed nat wordt en trek aan het draadje. Breekt het is het viscose, breekt het niet is het katoen, kan natuurlijk ook nog synthetisch zijn.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2018 om 10:29
Ik was wol gewoon op de Hand. echt vuil is het toch niet.
oant Sjen
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.344 seconden.
Lang Yarns