Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Wat voel ik me dom...

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Wat voel ik me dom...
    Posted: 04 Oktober 2018 om 19:14

Ben ik nou zo suf?

 

Ik kom er even niet meer uit terwijl mijn probleem toch heel simpel is... denk ik. Ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven, probeer het zo duidelijk/uitgebreid mogelijk te doen.

 

Probleem: achterpand heb ik gebreid.

Daarbij keurig genoteerd wat ik heb gedaan, netjes bijgehouden door met streepjes op papier te zetten hoeveel naalden ik heb gebreid, dus dan kan het toch eigenlijk niet mis gaan, zou ik denken...

 

Gebruikte steken achterpand:

- Boordsteek (1 r, 1 av): 10 naalden gebreid.

- Tricotsteek met telkens een ribbel na iedere 9 pennen.

De eerste toer van de tricotsteek (dus de 1e naald na de boordsteek) heb ik recht gebreid, de 2e naald averecht enz. Elke even toer van de tricotsteek zou dus averecht moeten worden gebreid, maar daar heb ik bewust een ribbel, dus elke 10de naald toe ik bewust recht (toer 9, 10 en 11 telkens recht, dan toer 12 weer averecht, 13 recht, enz. tot toer 20, die weer recht, enz.).

Ik had ook genoteerd: “oneven toeren recht; even toeren averecht breien”.

Nu ben ik dus met het voorpand begonnen. Precies op dezelfde manier. Maar ... nu wordt het anders; de onderkant (lussen van de opzettoer zal ik maar zeggen) is nu de ‘andere’ kant vergeleken met die van het achterpand.

Betekent dit dat ik nou tóch maar 9 naalden boordsteek heb gedaan in het achterpand (en per ongeluk 10 naalden heb genoteerd? Misschien heb ik bijv. wel in eerste instantie 10 naalden boordsteek gebreid en zag ik toen dat dit niet goed uitkwam, dat de ‘ribbels’ van de tricotsteek aan de voorkant van het werk kwamen, en heb ik de 10de naald uitgehaald en ben ik vergeten dat ene streepje door te krassen)?

Als ik pen nr. 11 (oneven) recht brei, zoals ik had genoteerd, komen de ‘v-tjes’ van de tricotsteek dus aan de verkeerde kant van het werk zeg maar.

Maar... als ik een willekeurig patroon bekijk van een trui/vest met boordsteek en daarna in tricotsteek, zie ik overal dat ik een even aantal pennen boordsteek moet breien, pfff...

Wie kan het me zeggen? Moet ik 9 pennen boordsteek breien en dan pen 10 (de eerste naald van de tricotsteek) recht breien om het goed te krijgen? (maar dan klopt dus niet wat ik heb opgeschreven, dat alle even toeren averecht moeten zijn...) Of gewoon 10 pennen breien en dan de 1e pen van de tricotsteek dan averecht breien?

Hopelijk weet iemand het antwoord, zodat ik verder kan J. Alvast bedankt voor het meedenken!

 


Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2018 om 20:44
Suf ben je helemaal niet hoor! Het tellen bij een breiwerk vind ik ook een vak apart.

De allerbetrouwbaarste controle om te bepalen of je een even of oneven toer gedaan hebt, is te kijken waar je begindraadje zit. Als je begindraad en je breidraad aan dezelfde kant zitten, heb je een even aantal toeren gebreid. Het opzetten van de steken en je eerste breitoer worden dan als twee toeren gerekend.

Ik kan aan de hand van jouw uitleg niet bepalen of jij bij het voorpand een toer te weinig gebreid hebt in de boord of dat jij misschien een toer teveel gebreid had in het achterpand.

Ezelsbrug voor mij is: beginnen aan tricotsteek (al of niet met patroontje) als ik na het breien van de boord die begin- en breidraad aan dezelfde kant heb zitten. Maar daar heb je nu niet veel aan omdat je niet weet hoeveel boordtoeren je achterpand nou eigenlijk heeft.

Hoever ben je met je voorpand? Ga je het uittrekken? Als je een smokkeltruc wil toepassen zodat alle ribbels goed doorlopen na het dichtnaaien van de naden, moet je dat zo vroeg mogelijk na de boord doen.



Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2018 om 22:38
Dank voor je reactie, Kamilla!

Voorpand: alleen nog maar boord gebreid (die 10 pennen) en nu net met eerste toer van de tricotsteek binnen, dus nog geen man overboord hoor. Maar ik moet dus óf nóg een extra toer in de boordsteek breien, óf een toer boordsteek uithalen, als ik wil dat de v-tjes aan dezelfde kant komen als bij het achterpand. Ik had ook al geprobeerd de gebreide toeren van het boord van het achterpand te tellen, maar dat zie ik niet goed, dus daar kwam ik ook niet mee uit.

Wel handig overigens, jouw ezelsbruggetje, zal ik de volgende keer (en met de mouwen) in de gaten houden, die kende ik niet.

Ik heb nu de begin- en einddraad aan dezelfde kant zitten, dus wat dat betreft klopt het weer wél dat ik nu met de tricotsteek zou moeten beginnen. Maar dan krijg ik dus die ribbels aan de voorkant. Of begin jij de tricotsteek dan altijd met een pen averecht? Ik eigenlijk met een pen recht. Pfff...

Maar even een nachtje over slapen, misschien zie ik het morgen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Oktober 2018 om 08:50
Lekker geslapen? Hopelijk zie je er vanochtend weer (figuurlijk) een gat erin.

Allereerst jouw vraag hoe ik met mijn eerste toer tricotsteek begin: altijd recht. Want het is de oneven toer na een even aantal toeren van de boord, beginnend bij het begindraadje.

Het gaat er nu om dat het voorpand hetzelfde wordt dan het achterpand. Althans de ribbels moeten doorlopen.

Mogelijkheid 1: voorpand uittrekken en zorgen dat de schuine opzettoer aan dezelfde kant terecht komt dan bij het achterpand.

Mogelijkheid 2: neem een doosje gekleurde knopspelden en steek in elke boordtoer van het achterpand een gekleurde speld. In het voorpand maak je dezelfde kleurenrij met spelden. Dan kan je aan het kleurenoverzicht precies zien, zonder verkeerd te tellen (!) wat er fout gegaan is. Dan bepaal je hoe je verder gaat.

Je keus om te smokkelen bestaat uit 2 opties: een boordtoer teveel of eentje te weinig. Kwestie van smaak. Een boordtoer extra geeft iets meer stabiliteit in de boord.

Hopelijk kan je een beetje je plan trekken, Handwerkjuffie. Succes!   
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Oktober 2018 om 09:20
Ik vind ribbels net een andere maat hebben dan tricotsteek. Dat zie je als je de knopenboordjes van een vest in ribbels breit en de rest in tricot. Dus als er een aantal ribbels in de voorpanden zitten, dan is er een klein verschil in maat. En tellen van aantallen naalden is bij mij ook een probleem. Ik let ook op het begindraadje. Mijn truukje met ribbels tussen tricot is dat ik ze averecht brei. Op de één of andere manier snap ik dan beter hoe het moet.

Als het er verder goed uitziet, kun je een randje vasten aan de onderkant haken, dan ziet het randje er hetzelfde uit.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Oktober 2018 om 09:56
@Kamilla: nee, niet lekker geslapen, maar dat kwam door de pijn en niet door mijn hopeloze breiwerkgevalletje :).

Met die knopspelden is een goede tip, daar had ik nog nooit aan gedacht, haha, heerlijk, die tips van jou, daar leer ik veel van! Dank je!
Verder heb ik het vanochtend nog eens op elkaar gelegd. In ieder geval moet de onderkant (opzetlussen zeg maar) hetzelfde zijn als die van het andere pand en nu lijkt het tóch of er één toer meer komt te zitten als ik het recht op elkaar heb liggen. Mijn oplossing wordt dus toch smokkelen: ik haal uit het voorpand één boordtoer uit en begin dan met de rechte toer... eh... als dat tenminste dan klopt met het begindraadje...

Magtelt: klopt inderdaad dat de ribbels in de tricotsteek een iets ander formaat hebben, zijn wat dichter op elkaar dan wanneer ik alléén maar ribbels brei.
Ik kijk even hoe het wordt, en dat randje met vasten is trouwens ook een prima optie! Dan haak ik dat eventueel ook om de bovenkant van de hals en de onderkant van de mouwen.

Voor mijn volgende trui/vest heb ik al dé oplossing bedacht:

Ik pak 4 breipennen en 2 bollen wol. Eerst achterpand: 1 bol wol, 2 breipennen: steken opzetten en één toer breien. Dan voor het voorpand: de andere bol wol, andere 2 breipennen: steken opzetten en één toer breien. Dan een toer achterpand, vervolgens het 'andere breiwerkje' en een toer voorpand, en zo maar telkens afwisselen. Dan kan het volgens mij nooit meer fout gaan. Wol heb je net zoveel nodig, dus dan is het alleen een kwestie van een extra paar breipennen in dezelfde maat aanschaffen, dat kost de kop ook niet, en van sommige maten heb ik al dubbele exemplaren.

Wat vinden jullie van dit idee? :) 

Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Oktober 2018 om 10:37
Kan heel goed werken.
Maar als de naalden lang genoeg zijn, of de wol niet te dik, brei ik graag voor en achterpand tegelijk op 1 paar naalden.
Wél elk pand zijn eigen bolletje.
Zo doet ik dat ook met de mouwen. heb je altijd de meerderingen en de lengte op elke mouw hetzelfde.
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Oktober 2018 om 11:29
Ja dat doe ik ook. Ik brei voornamelijk poppenkleren, dus er is altijd plaats op de pennen, desnoods voor rug- en voorpanden én mouwen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Oktober 2018 om 14:09
Ik vind het tellen in een boord altijd heel frustrerend, vooral ook tel je wel of niet mee wat je nog op de naald hebt staan.
Wat op jouw naald staat wordt/is gewoon nog een toer boordpatroon . . . en misschien lijkt het daarom wel niet even lang.
 
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Oktober 2018 om 15:55
Tellen...

Mijn moeder deed het me wel 100 keer voor en hoe harder ze begon te tellen en hoe dwingender het aanwijzen gebeurde, hoe minder ik ervan oppikte. Vandaar mijn eigen methoden met gekleurde spelden om 2 identieke panden te krijgen.

Het idee om twee panden gelijk met een dubbel stel naalden op te gaan breien, is een goed idee. Misschien dat ik mijn telraampje er toch nog graag bij zou hebben staan. Want als je per ongeluk afgeleid raakt, is je voornemen om te wisselen gauw van slag.

Maar jij had het achterpand toch al af? Dan kan je de beide panden toch niet meer gelijk op breien?
    
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Oktober 2018 om 18:01
In plaats van 4 pennen kun je ook een rondbreinaald gebruiken. Ik heb superlange breinaalden, ik meen 60 cm, maar die breien niet lekker. De bollen kun je in oude theepotten doen, draad door de tuit. Kringloopwinkel? Als je oplet bij het omkeren van de naald, raken ze niet zo in de knup (Apeldoorns voor knoop).
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2018 om 14:00
Nou, ik ben gelukkig dus niet de enige die problemen had bij het tellen.
Het achterpand heb ik inderdaad al af, Kamilla, maar voor de volgende trui zou dit een optie kunnen zijn.
Ik doe ook wel eens zo'n toerenteller aan mijn breipen, maar soms vergeet ik die dan een slag om te draaien en dan klopt het aantal toeren ook niet meer, vandaar dat ik het tot nu toe altijd maar heb opgeschreven.
Magtelt: met zo'n rondbreinaald vind ik toch niet zo lekker breien; wel een col of zo, maar een hele trui vind ik dan best lastig, omdat het koord tussen die twee pennen zo slap is. Is misschien een kwestie van wennen hoor. Met die theepotten vind ik overigens een goed idee, want: én de boel raakt niet 'in de knup', én de kat gaat niet met de bollen wol aan de haal!!!
Lao-tse: ik red het hier niet om de panden naast elkaar op één stel breipennen te doen, het is gemiddeld dik garen, voor naald 4, maar ik brei het op 5, en dan staan er 128 steken op de naald, dus de naalden zitten daar al behoorlijk 'vol' mee :). 

Allemaal bedankt voor jullie reacties en tips.

Ik heb gisteren toch maar het stukje voorpand uitgehaald en ben opnieuw begonnen. Daarbij kwam ik hetzelfde probleem tegen, en nu heb ik 'gesmokkeld' en toch één toer minder boordsteek gebreid, want als ik het op/naast elkaar leg, ziet het er in ieder geval hetzelfde uit, en dat is het belangrijkste. Haha, er is vast niemand die, als de trui in elkaar zit, gaat natellen hoeveel toeren ik heb gebreid in beide panden :). In ieder geval komt nu ook de extra ribbel van het voorpand precies tegen die van het achterpand aan te liggen, maar het was wel even irritant. 

Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2018 om 15:39
Als het voor mij erg belangrijk is om de toeren te tellen, doe ik ook wel eens zo:
Een andere kleur draad om de twee naalden meeleiden.
Dan zie je makkelijk de tussenliggende draad van de toer, twee per keer en dan is het tellen simpel: twee, vier, zes enz....
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2018 om 16:57
O, ook weer een goede tip! Klinkt simpel, maar doeltreffend, dank je!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2018 om 08:17
En dan heb je ook nog de reddingslijn. Om de zoveel naalden een dunne draad rijgen door de steken op de naald en de uiteinden laten hangen. Moet je uithalen tot een fout, dan kun je op die plekken de steken makkelijker oppakken.

Ik hoef dat niet met mijn poppenkleren, ik haal radikaal uit.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2018 om 08:58
O Magtelt, ik heb wel eens een half pand uitgehaald... dit is een supertip! :) Thanks!
Ik ga een dezer dagen alle tips maar eens even op een rijtje zetten in een documentje in Word, en dat bij mijn breipatronen bewaren, handig!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2018 om 10:26
Of de rubriek Tips en trucs doorwerken, elke dag een bladzij.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.594 seconden.
Lang Yarns