Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Breien

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Silviana30 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 14 November 2018
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Silviana30 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Breien
    Posted: 14 November 2018 om 19:13
Hallo, ik ben nieuw hier en heb desperate hulp nodig, sinds een maand of 2 brei ik, maar niets lukt, patronen lezen, brei-pen/draadverhouding, ik raak letterlijk met alles in de knoop. Ik ben best slim en google alles, bekijk tutorial filmpjes maar krijg niets voor elkaar, is breien nou zo moeilijk als beginner? Mik ik te hoog, ben ik ongeduldig? Ik kijk op instagram en pinterest en zie prachtige dingen, dat wil ik ook maken maar zoals het eruit ziet gaat dat nog een paar jaar duren. Graag advies, hulp en of tips! Wanhopig 😩

Alvast vriendelijk bedankt,
Groetjes Silvia.
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 November 2018 om 19:24
Hé meid, niet in paniek raken en gewoon rustig blijven proberen. Tenslotte zijn wij allemaal ooit zo begonnen. Dus... kijk rustig in het patroon welk soort garen je nodig hebt en welke pennen en dan altijd een proeflapje breien om te kijken of dit overeenkomst met jouw breistijl. Probeer eerst maar eens gewoon rechts (ribbels) te breien en dan langzaam met tricotsteek etc. In ieder geval heeeel veel succes en niet de moed laten zakken!
Back to Top
Silviana30 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 14 November 2018
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Silviana30 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 November 2018 om 19:42
Leuk dat je reageert, maar zelfs een proeflapje begrijp ik niet, want waar vergelijk ik dat mee? Zo staat er bvb een proeflapje 17 steken 28 toeren, moet dat dan overeenkomen met 10cm? Ik heb 1x per 2 weken brei-les en ben begonnen met een tuniek, ik brei op rondbreinaalden, een engels patroon, en voor een knoopgat staat er in het patroon purl 2together, yarn over and knit, ok.. ik doe precies wat er staat maar waar het op neerkomt is letterlijk purl 2 together en nu heb ik een steek minder. 🤷🏻‍♀️ Ik heb gewoon 24/7 iemand nodig waar ik vragen aan mag stellen, lijkt wel, want 1x per 2 weken les dan heb ik dat tuniek in 2023 pas af 😭
Back to Top
Silviana30 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 14 November 2018
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Silviana30 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 November 2018 om 19:45
Ik was begonnen met ribbels, had een sjaal gemaakt, eigenlijk gewoon boordsteek en daarna recht breien, heen en weer op de rondbreinaalden maar hij krult helemaal opals een wc rol en omdat het geen 100% wol is valt er niets aan te doen. Ik dacht ach ja, mijn eerste werkje, geeft niet maar niets lukt :(
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 November 2018 om 21:34
Tja Silviana, hier heb je een oude schooljuf te pakken en die zegt dat je wel meteen hoog grijpt voor iemand die nog nooit gebreid heeft. Een sjaal in ribbels lijkt mij wel te doen voor een beginner. Weet je zeker dat je steeds recht hebt gebreid? Dat oprollen gebeurt als je 1 pen recht, 1 pen averecht breit zonder een aantal steken ribbels of gerstekorrel aan de zijkanten.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 November 2018 om 21:45
Tricotsteek krult altijd. Als je een niet krullende sjaal wilt, kun je beter alleen rechte ribbels breien. En dan de volgende sjaal in averechte ribbels. Dan heb je beide steken in de vingers zitten.

Heb je breiles in het Engels? Het is best ambitieus om na ongeveer 4 lessen een tuniek te breien. Als je met een vreemde taal begint, bijvoorbeeld Engels, dan begin je toch ook niet aan Shakespeare na twee maanden?

Proeflapjes zijn bedoeld om 10/10 centimeter breisel te meten, dus het aantal steken verschilt vanwege de dikte van garen en breipen. Als je met echte wol breit, kun je het lapje beter ook nog wassen en weer nameten, want dan kan er verschil zijn. Of twee lapjes breien en één wassen. Zo weet je hoe nauw of wijd de trui/tuniek/het vest gaat worden.

Ik moest op de lagere school een babybroekje breien. Alle moeders deden dat voor mijn klasgenootjes, mijn moeder had de pest aan breien, mij ging het zo slecht af, dat ik op een bepaald moment niet meer mee mocht met de handwerkjuf, ik moest bij de jongens blijven. Die mochten lezen, tekenen of wat dan ook, als ze maar geen herrie maakten. Breien heb ik pas veel later opgepakt, toen de poppenkleren voor mijn dochters Famosa pop erg duur bleken te zijn.

En nu ontwerp, brei en haak ik met veel plezier, nog steeds poppenkleren. Voor de verkoop voor Kika. Ook wel eens babydekens, omslagdoeken, tassen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 November 2018 om 21:49
Oja, yarn over betekent een omslag. Die blijft op de naald staan en brei je in de volgende naald als steek mee. En dan heb je het juiste aantal steken. Met een gaatje als knoopsgat.

Als je een bibliotheek in de buurt hebt, kun je in de handwerkafdeling kijken of er breiboeken staan. En er één lenen of kopieën maken van belangrijke bladzijden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Silviana30 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 14 November 2018
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Silviana30 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 November 2018 om 08:01
Bedankt voor de reacties allemaal ik voel me al een stuk beter, ik ken mezelf en loop graag in 12 sloten tegelijk maar meestal ben ik daar nog steeds goed in, heb nu n dochter van 3 en niets lukt, maar nu weet ik dat ik gewoon te ambitieus ben en geef ik het wat meer tijd, bedankt voor de tips, ik kom er later nog even op terug. 🌸
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 November 2018 om 11:02
Even omdenken. Je hebt een kind op de wereld gezet. Dat is gelukt. Je zorgt al drie jaar voor haar. Dat is gelukt. Je hebt leren lezen en schrijven. Je zit op internet en je hebt ons gevonden. Ook gelukt. Over een paar jaar zit je hier misschien anderen adviezen te geven. Met ambities is niets mis, maar je moet jezelf niet op de vingers tikken. Dan willen anderen maar wat te graag doen. En nu voel ik me een strenge juf.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 November 2018 om 13:20
het meeste is al gezegd en ik ben het met Lidwina ,ook als oude schooljuf eens ,dat je te hoog gegrepen hebt .
Heel begrijpelijk ,want je wilt iets leuks maken .

Alle begin is moeilijk
Mijn leerlingen zeiden vroeger ik kan wel breien ,maar niet opzetten en de eerste pen vind ik ook moeilijk
.
Nu dat opzetten is je gelukt en de eerste pen ook .
Maar wat ik niet begrijp is dat zo,n juf van de handwerkles je daar niet op gewezen heeft.
Je gaat toch op les om iets te leren ?
Je zou kunnen proberen je opkrullende sjaal met een plantenspuit vochtig te maken en dan tussen twee handdoeken te laten drogen met iets zwaars erop . Ik gebruik daar altijd een stapel boeken voor .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 November 2018 om 16:46
Als alleen de randjes krullen, kun je aan twee kanten een paar toeren vasten haken. Leren haken is ook heel leuk. Of, als de sjaal lang genoeg is, er een zoompje in leggen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2018 om 09:48
Volgens mij moet je even tot rust komen en adem in adem uit doen. Breien moet leuk zijn, alhoewel het best een uitdaging mag zijn.
Je kunt ook best die tuniek breien, maar ik bedenk nu - je hebt een dochter van 3. Ik zou voor haar iets breien - dat is kleiner en
sneller klaar en dan kun je daar op oefenen voor je een grote tuniek maakt.
 
Google en Youtube is niet altijd makkelijk, die filmpjes gaan vaak te snel. Ik heb pas voor een haakopzetje een filmpje wel 10
keer bekeken.
 
Rustig aan, en gewoon doorgaan.  purl 2together, yarn over and knit - brei twee steken averechts samen (dat is dus min 1)
yarn over - maak een omslag (dat is dus plus 1), knit (brei verder recht) De min 1 en plus 1 heffen elkaar op, de omslag brei je de
volgende keer dat je hem tegenkomt als steek. Die omslag maak je op de rechternaald voordat je de volgende steek breit en moet over je naald heenliggen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2018 om 09:53

Een proeflapje maak je zo - je kijkt hoeveel steken en toeren het patroon aangeeft voor 10x10, dan zet je dus meer steken op en breit

meer toeren. Als er erg veel wol in het garen zit, was je het proeflapje eerst (heel voorzichtig).
Daarna leg je het vlak, je kunt het op een
vlak oppervlak vastspelden en dan ga je meten zonder dat je aan het proeflapje trekt. Als je er aan trekt, trek je het werk uit verhouding en kun je niet
meten. Voor Engelse patronen houd ik
er zelf altijd rekening mee dat hun 4x4 inch geen 10 centimeter zijn.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2018 om 10:53
Ook van een proeflapje kan iets leuks maken. Verzin bijvoorbeeld je eigen pannenlappen of onderzetters. Door veel uit te proberen, leer je vaardigheden en krijg je vertrouwen in je kunsten.

Succes!    
Back to Top
Silviana30 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 14 November 2018
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Silviana30 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2018 om 14:37
Ik ben blij dat ik jullie gevonden heb, echt waar! Bedankt voor alle steun en lieve (soms strenge) woorden, ik had daar wel behoefte aan en ga het nu wat rustiger aan doen, bedankt voor de tips en adviezen. To be continued 👌🏼🌸
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2018 om 15:43
Overigens kun je van proeflapjes ook een knuffelbeest maken. De ene breister koopt vulling in de knutselwinkel, de andere koopt een kussen bij Action en gebruikt die vulling.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 November 2018 om 18:08
O, ik kan me dit zó goed voorstellen... dan zie je zoiets moois op internet en dan wil je het zelf óók meteen maken, dan jeuken je handen om eraan te beginnen en dan lukt het niet. Is inderdaad toch echt een teken dat je een stapje terug moet doen. Ik ben zelf ook steeds meer aan het oefenen en het gaat me ook steeds beter af. Elke keer een stapje verder. Ik heb inmiddels ook geen moeite meer met breien van kabels, daar maak ik ook allerlei proeflapjes mee, gewoon lekker om te oefenen en daarna haal ik ze weer uit en probeer ik een iets moeilijker kabel te gaan maken. Gewoon lekker doorgaan, en van je fouten leer je ook! Maar een tuniek is voor een begin best wel moeilijk hoor. Google eens op bijv. 'knuffel poesje breipatroon', dan zie je hoe je een vierkant lapje in elkaar kunt zetten tot een poezenknuffel, misschien ook leuk voor je dochter! Veel succes!

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.485 seconden.
Lang Yarns