Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Borduurwerk schoonmaken

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Borduurwerk schoonmaken
    Posted: 09 December 2018 om 13:34
De laatste dagen hebben we onze zolder leeggehaald, daar vond ik ook drie van mijn borduurwerken van vroeger tussen. Nu wil ik 2 ervan wassen, dat zijn lichte borduurwerken. Weet iemand hier hoe ik die het beste weer schoon krijg, op 1 zit veel viezigheid, denk vliegenpoep of zo. Er zit ook een grote bij geborduurd op zwart doek, hoe zou ik die het beste schoon kunnen maken? Hij lijkt niet vies maar zal het vast ook wel zijn. 

Stom dat ik ze vroeger niet achter glas heb laten inlijsten. Krijg ik ze schoon, dan ga ik dat denk ik toch maar wel doen nu. Die grote zwarte wil ik misschien in de kamer hangen. En die andere twee, denk dat die bij de trap komen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2018 om 14:32
Twee jaar geleden heb ik ook een borduurwerkje gewassen dat ik zo'n 50 jaar geleden als kind geborduurd had: rode paddenstoelen met een wit geborduurde achtergrond. Ik had daar een voorzichtig stappenplan voor bedacht.

Eerst uit het lijstje halen en alle draden die het strak om het kartonnetje spanden, weggehaald. Ik hield dan het borduurgaas over.

1. Handwarm sopje met babyshampoo. Na een paar uur bleek dat niet voldoende.

2. Handwarm sopje biotex. Ook niet voldoende.

3. Warmer sopje (60°) met biotex en de vlekken aangesmeerd met ossengalzeep. Werd al beter.

4. De laatste vlekjes die in de witte achtergrond nog zichtbaar waren, heb ik met verdunde chloor aangestipt met een penseeltje. Na enkele minuten uitgespoeld.

Mooi geworden, maar wel ietsje gekrompen zodat ik rondom het borduurgaas band heb moeten naaien om nieuwe spandraden in te kunnen zetten.

De laatste fase met chloor is natuurlijk niet aan te raden bij een zwart borduurwerk. Het blijft aftasten en voorzichtig telkens een nieuwe fase bedenken.

Succes
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2018 om 14:53
Ik zou ook het stappenplan van Kamilla proberen.

In plaats van chloor heb ik op een mooie bloes ooit een erg zichtbaar vlekje eruit gekregen met waterstof peroxide en een wattenstaafje .
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2018 om 16:45
Soms krijg je vlekjes ook goed weg met zout. Ook Spa rood wil wel eens werken. Eigenlijk zegt men dat borduurwerk niet achter glas mag, maar... ik heb hier een borduurwerk gemaakt door mijn moeder voor haar huwelijk (is waarschijnlijk 80 jaar geleden gemaakt) achter glas. Het ziet er nog steeds prima uit. Waarom het niet zou mogen weet ik dus echt niet.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2018 om 18:03
Ik geloof dat het iets met zuurvrij karton te maken heeft .
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2018 om 20:42
In de woonkamer heb ik 3 borduurwerkjes hangen. Twee zonder, de derde met "glas", (plexiglas want dat spiegelt niet). Die beglazing heb ik bij het inlijsten aangebracht omdat dat werkje op de schouw zou komen te hangen waar een gaskachel onder stond. In dit huis hebben we centrale verwarming en hangt het boven een radiator. Lekker afwasbaar!

Maar er is duidelijk verschil tussen de werkjes. De kruissteekjes geven een soort relief weer. Met een glasplaat raak je dat effect kwijt. Bovendien zijn de kleuren zonder glas veel sprekender.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2018 om 22:59
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Ik geloof dat het iets met zuurvrij karton te maken heeft .

Dat was het wat ik ooit gehoord heb.
Ik heb voor mijn 4 kleinkinderen een geboortedoek in kruissteek gemaakt, laten inlijsten en achter glas laten zetten. Ik wilde geen vervuilingsrisico lopen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2018 om 09:58
Ik kijk dus altijd naar de kat die mijn moeder geborduurd heeft op een kussen dat dus op de bank ligt en ik heb het vermoeden dat lichtgrijs in
het echt wit moet zijn. Maar eh ik zie op tegen het kussen lostornen (achterkant zwart fluweel en voorkant rood kaasdoek) en dan het wassen.
Als ik er al aan denk begint mijn hart te bonken, maar ik heb dank zij jullie in ieder geval alvast een stappenplan LOL
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2018 om 12:00
Wat ook wel eens wil helpen als het alleen smoezelig is ,bestuiven met bloem ,later goed zuigen .

Maar ik denk dat ik zelf de kat maar grijs zou laten .
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2018 om 19:45
Ik was mijn handwerken altijd met een fijnwasmiddel op de hand en vervolgens de machine in om te centrifugeren. Dan gewoon liggend laten drogen en zorgen dat het nog een beetje vochtig blijft. Strijkbout erover en klaar. Heel veel succes!
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2018 om 19:54
Ondertussen heb ik het al n keer gewassen in de machine op de wolwas stand, een is er niet helemaal schoon geworden. Ik laat het nu maar even liggen, probeer het later wel weer een keer, moet nog zoveel andere dingen doen. Degene met de zwarte achtergrond is niet zo vies (voorzover te zien op zwart), die laat ik maar zo, heb hem voorzichtig met een vochtig doekje gepoetst. Want die is echt semi professioneel gespannen (door een oom die hobby kunstschilder was), vind het zonde om dat lost te halen. Daarom zal ik hem ook weer zonder glas in de lijst hangen. 
Back to Top
J.S. View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 16 Mei 2017
Status: Offline
Points: 45
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer J.S. Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2019 om 20:37
Witte reus badkamer reiniger doet het bij mijgoed bij vlekken
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2019 om 12:05
Och, ik heb het na die ene keer wassen weggelegd en vind het ook wel best, laat het wel op zolder liggen. Ondertussen heb ik al heel wat meer borduurwerk gevonden, dat trouwens wel goed ingelijst was. Mooi vond ik het, had het naar beneden genomen maar pfff vind het toch ook weer niet mooi passen bij de woonkamer. Dus, die worden ook weer op zolder gelegd, bij een aantal schilderijen die mijn oom heeft geschilderd, mooi maar vind dat ook niet passen bij de inrichting van mijn woonkamer. Vandaar dat het dus op zolder lag :) En nu weer terug wordt gelegd.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.471 seconden.
Lang Yarns