Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Steken opnemen aan begin breiwerk

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Namira View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 12 Juni 2019
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Namira Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Steken opnemen aan begin breiwerk
    Posted: 12 Juni 2019 om 19:05
Hoi allemaal, ik heb een vraag. Doordat ik nog niet de juiste kleuren had wil ik nu aan het begin van mijn breiwerk steken opnemen en vanaf daar door breien. Ik kom met Google niks vinden wat echt bij deze situatie paste, hoop dat iemand hier me kan helpen. Ben een best wel beginnende breier 😌   Heb de steken aan het begin opgezet op de enige manier die ik ken en ik brei in vierkantjes, steeds vier steken recht dan vier averecht. Oja en het wordt een sjaal, dus beide kanten blijven zichtbaar.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juni 2019 om 08:08
Bedoel je dat je aan de opzetrand steken wilt opnemen? Dat kun je met een haaknaald doen. Telkens een lus door een beginsteek halen en die op de breinaald zetten.

Ik doe dat ook als er een randje aangebreid moet worden. Bij mij wordt dat netter dan wanneer ik de linker naald in een steek insteek en die steek dan brei.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Namira View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 12 Juni 2019
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Namira Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juni 2019 om 11:24
Ik was misschien niet helemaal duidelijk. De opzetrand bestaat uit van die V-tjes. Aan welke kant kan ik ze dan het beste opnemen zodat het zo min mogelijk opvalt? Misschien bij elk vierkantje van kant wisselen? Met googlen kwam ik ook nog ergens tegen dat ze het openknipten, een rij loshaalden en daar aanbreiden. Maar dat was weer een wat andere situatie dus durf ik niet zomaar te doen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juni 2019 om 15:05
Als je gaat breien ,brei je dan eigenlijk naar beneden ?
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juni 2019 om 15:18
Uit jouw eerste verhaal lees ik eigenlijk dat je liever met een andere kleur was begonnen, maar dat je die nog niet in huis had. Ik ben een beetje bang dat als je in een blokjes-sjaal de steken weer op gaat nemen in een andere kleur, dat je dat altijd zal blijven zien. Ik weet niet hoever je al met je ene kleur gevorderd bent? Wellicht is uittrekken en opnieuw beginnen met de gewenste kleurenvolgorde uiteindelijk het mooiste.

Succes!   
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juni 2019 om 15:37
Dat ben ik met je eens ,je zou ook een paar ribbels, is alle pennen recht, kunnen breien en dan weer in blokjes verder gaan .

Blokjes opnemen is haast geen doen .Maar ik begrijp niet dat je opzetrand in V tjes is en dan ineens blokjes .

Je hebt met de duim vinger methode opgezet ?

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juni 2019 om 15:41
Als je gaat knippen ,moet je de draad die vrij komt ,steeds door de lus er boven halen en ben je je opzetrand kwijt ,en ga je verder met blokjes breien .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juni 2019 om 17:00
Je krijgt hoe dan ook een streep in het midden. De opzetnaald is toch ook in allemaal dezelfde steek en niet in 4 recht 4 averecht? Of heb je die breiend opgenomen?

Ik denk ook dat je het beste kunt uithalen en het zien als een mooie oefening.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juni 2019 om 17:10
Begin echt opnieuw ,hoe moeilijk ook in de juiste kleur en dan zal je zien dat je trots wordt op je breiwerk en met plezier verder gaat .

Al het werk wat je moet doen als hulpmiddel kost je waarschijnlijk even veel tijd als opnieuw beginnen en het wordt in ieder geval naar je zin .

Als je gaat zitten " rommelen " heb je kans dat het toch een ergenis blijft .

Het troost je misschien , dat we allemaal ervaring hebben met uithalen .

Succes en laat ons horen hoe het geworden is .

Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2019 om 01:06
https://youtu.be/rUOsV6eKGdU 
Bedoel je dit? Je moet dan wel eerst de link overtrekken en dan klikken. Het is een filmke 


Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2019 om 07:42
Link van Francis --> https://youtu.be/rUOsV6eKGdU
Mijn eigen bijdrage is dat het wel kan, maar dat je het
of later aan elkaar moet zetten met b.v. de Kitchener stitch (ken alleen de Engelse naam)
of dat je het later breit maar dat je dan dus de andere kant op breit en dat kun je dan zien, want de v-tjes wijzen altijd naar de plek waar ze
vandaan komen
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2019 om 12:59
Sorry ,


Als ik op de link klik krijg ik een filmpje over chevron breien = zigzag breien .
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2019 om 13:12
https://www.garnstudio.com/video.php?id=59&lang=nl

met dit filmke zou het moeten lukken : ge hebt vtjes en ge moet ze terug op de pen zetten.
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2019 om 00:24
Sorry, kleine communicatiefout. Ik dacht, driehoekjes aan de rand, dus... Enfin, misschien dat er iemand anders dan toch iets mee is. 

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2019 om 07:31
Stel ik wil ooit chevrons maken, zal ik zeker aan je denken Wink
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2019 om 09:16
Leuk toch ,dat we gewoon behulpzaam willen zijn .

Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2019 om 11:18
Om het met een zin uit het programma 'citroentje-met-suiker' te zeggen:
We zijn toch op de wereld om mekaar te helpen, nietwaar?

Back to Top
Namira View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 12 Juni 2019
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Namira Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2019 om 15:59
Bedankt allemaal voor het meedenken!
Was even in beslag genomen door andere dingen.
Ik ben er ook nog niet uit. Heb wat geprobeerd met een proeflapje en het ziet er niet heel beroerd uit als ik gewoon steeds de helft van een V-tje opneem. Maar je voelt het wel behoorlijk.

Uithalen en opnieuw beginnen vind ik niet echt een optie, het is echt een hele brede sjaal met dun garen, zit echt al heel erg veel werkuren in. 

De methode uit het filmpje van Bep ziet er aan één kant heel netjes uit maar aan de andere kant weer helemaal niet, dus dat wordt hem niet.

Mutti, ja ik heb met duim en vinger opgezet en dan de blokjes gebreid.
Ik snap de opmerking niet helemaal over de lussen bij het knippen, maar ga zo eens kijken hoe dat uitpakt op mijn proeflapje.

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2019 om 09:57
Met alle respect. Je hebt maar 2 opties als je een mooi resultaat wil hebben. De ene is uithalen en opnieuw beginnen. De andere is een nieuw gedeelte breien en later aan elkaar mazen, kitchenerstitch. Dit is ook heel veel werk en je moet ook wel wat ervaring hebben want als ik het goed begrijp moet je in patroon aan elkaar mazen.
Ik zou zeggen: ogen dicht, verstand op nul en opnieuw beginnen.( Ik heb veel brei en evenveel uithaal ervaring!)
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2019 om 11:16
Ik ben het met Lidwina eens .
Het is niet leuk ,maar het is nu eenmaal gebeurd .

Met lusjes bedoel ik dat als je goed naar je breiwerk kijkt dar je je je draad er doorheen ziet lopen ,iedere keer als je na 1x geknit te hebben de lus wat dan eigenlijk een steek geworden is op je pen zet maar zie dat maar eens voorelkaar te krijgen zonder dat er een steek valt vooral als het werk breed is ,dan moet je een pen teruggaan steken om het nog enigszins fatsoenlijk te krijgen .

Ik zou alle moed bijelkaar rapen en opnieuw beginnen .

Laat het stuk wat je al gedaan hebt even liggen dus niet ineens uithalen .
Als je dan helemaal opnieuw begint en ziet dat het echt naar je zin wordt ,als je het vergelijkt met het eerste stuk ,dan geeft dat hopelijk voldoening en tenslotte draag je hem met plezier en wordt het een sjaal met een verhaal .
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.359 seconden.
Lang Yarns