Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Raglanmouw haken

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Raglanmouw haken
    Posted: 25 Oktober 2019 om 09:30
Even voorop stellen, ik begrijp patronen niet. Toch heb ik een patroon voor een vest gekregen. Die wordt van bovenaf gehaakt. Dus eerst de kraag en vanuit die kraagsteken  meerderen in raglan voor de schouders en uiteindelijk de mouwen en de onderkant van het vest er aan haken. 
Ik hoop dat het plaatje duidelijk is.

Nu gaat het om de meerderingen. Volgens het patroon moet ik in 1 stokje 3 stokjes meerderen. Dat lukt natuurlijk, maar als ik dan bij de 2e toer op die meerdering weer een meerdering wil/moet maken, is er geen middelste "gaatje" voor het raglan-effect, 3 stokjes geven immers maar 2 lusjes. 2 stokjes meerderen geeft wel een middelste, evenals 4, maar dan meerder ik 2 stokjes.

Natuurlijk ben ik eigenwijs, of op eigen wijze, genoeg om het patroon opzij te leggen en zelf iets uit te vogelen om een leuk effect te krijgen, maar de nieuwsgierigheid knaagt.

Waarom zou het patroon 3 stokjes meerderen geven?
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2019 om 10:38
Of eigenwijs genoeg om het toch te willen snappen - dat kan ook.
Maar ik zie geen plaatje, dus dat wordt moeilijk.
Wat ik zonder plaatje denk (en let op ik ben een breier) is dat je de lus naar het 1e stokje toe gebruikt om te meerderen, dan het 2e stokje met rust laten
gewoon 1 stokje of een andere steek haakt. En dan de lus naar het derde stokje weer gebruikt om te meerderen. Zo is raglan bij breien vaak.
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2019 om 11:29
Ik begrijp de verwarring, met 'plaatje' bedoelde ik of de omschrijving duidelijk was.
Ik heb geen foto geplaatst, ik weet niet hoe dat moetConfused

Wat ik bedoel is ongeveer dit::
~ = lusje
| = stokje

        \~|~/
          |~| 

In 1 lusje komen dus 3 stokjes, die 2 lusjes geven zodat er geen middelste lusje is voor weer opnieuw 3 stokjes meerderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2019 om 12:17
in uw tekeningeske, het onderste hebt ge een 'lusje' vergeten van dat tweede stokje Want dat zijn 2 stokjes die ge getekend hebt.

Uw laatste steek maakt gij dan niet, want dat 'luske' hangt er nog naast.

Staat er echt 3 stokjes meerderen of staat er in steek (met markeerder) drie stokjes?

Ik denk dat ge in het begin een markeerder moet plaatsen in de betreffende steek. Daar haakt ge drie stokjes in en in die middelste plaatst ge terug uw markeerder.



13.59
efkes een link opgezocht waar ge kunt zien hoe die drie stokjes in 1 schematisch voorgesteld worden.https://madeinassen.jouwweb.nl/haken/vesten-vestjes-cardigans/zilla-s-basis-topdown-cardigan
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2019 om 14:01
Volgens mij heb je geen middelste gaatje nodig, het middelste stokje wordt je mouw, meerderingen komen op het 1e en 3e stokje
Zo wordt dat ene stokje (de mouw), steeds 2 stokjes breder. Je voor- en achterpand worden ook steeds 2 stokjes breder, van 1 meerdering
aan de ene mouw en 1 aan de andere mouw.
Soms meerderen ze ook niet in het lusje maar bovenop het stokje, maar daar ben ik niet haaktechnisch genoeg voor om dat goed uit te leggen.
||| ||||| |||
  |   |||    |
   |    |     |
        |
Zo ongeveer
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2019 om 21:57
In de beschrijving staat letterlijk:

toer 4: 2 beginlossen, 1 stokje in de eerste 4 steken, 3 stokjes in de volgende, 1 stokje in de volgende 3 steken, 3 stokjes in de volgende, 1 stokje in de volgende 7 steken, 3 stokjes in de volgende, 1 stokje in de volgnde 3 steken, 3 stokjes in de volgende, 1 stokje in de laatste 4 steken. keer je werk.

toer 5: 2 beginlossen, 1 stokje in de eerste 5 steken, 3 stokjes in de volgende, 1 stokje in d volgende 5 steken, 3 stokjes in de volgende, 1 stokje in de volgende 9 steken, 3 stokjes in de volgende 1 stokje in d volgende 5 steken, 3 stokjes in de volgende 1 stokje in de laatste 5 steken. Keer je werk.

Toer 6 begint met lossen en dan 6 stokjes en dan weer de 3 stokjes in 1. enz.

Waar het mij om gaat is dat op deze manier de meerderingen na x toeren niet netjes schuin in 1 lijn komen maar naar links  en  naar rechts springen ten gevolge van de 3 stokjes vermeerdering. Een 2 stokjes of 4 stokjes vermeerdring geeft een middelste lus voor de vermeerdering in de volgende toer, en na x toeren lopen alle meerderingen mooi in 1 lijn schuin weg (raglan).

Dus de vraag blijft:, puur uit nieuwsgierigheid en mogelijk om iets te leren: waarom zou iemand kiezen voor een 3 stokjes vermeerdering bij een raglanmouw als dit een minder fraai resultaat geeft?

Voor all duidelijkheid, dit vest zou met naald 12 gehaakt moeten worden, maar ik doe het met dunner draad op naald 6. Geeft een fijner, eleganter resultaat. Het patroon moet ik dus verdubbellen, ook de meerderingen, die ik nu op 4 stokjes in 1 doe, wat er veel rustiger uitziet.. Het patroon heb ik weggelegd, ik denk er zelf wel uit te komen. Dat doe ik immers al jaaaaren.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2019 om 15:17
Wat ik altijd heb met haken (ik haat haken) is dat je bij stokjes dus een grote ruimte hebt om in te steken MAAR boven op een stokje
zit ook een steek. En ik denk dus dat ze willen dat je niet de gaten die de stokjes gemaakt hebben gebruikt, maar die steek die zo'n
stokje bovenop zijn hoofd heeft. Misschien verschuift het dan ook wel, jij kunt dat zien - je hebt het voor je. Mijn advies is dan - ga met je gevoel
ga met wat het mooiste wordt - al denk ik wel dat je met 2 stokjes te weinig meerdert . . .  
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns