Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Tradities?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Tradities?
    Posted: 25 December 2019 om 09:59
Hebben jullie tradities, die bij Kerst horen?

Bij ons thuis ging het kindje Jezus pas op Kerstavond in de kribbe. Totdat de kat hem er tijdens Kerst uitsloeg en het hoofdje brak. Toen werd het hoofdje vastgelijmd en het kindje werd in de kribbe gelijmd. En de kribbe hoorde bij de stal en de os en ezel. De drie koningen moesten de huiskamer rondreizen, de oudste zelfs de hele weg op de knieën, tot 6 januari. En dan was er een cake met een boon erin, en wie de boon aantrof kreeg een gouden kroon en was een dag koning.

Ik zette alle poppetjes bij het opsieren van de boom al in de stal. En nu hebben we een klein boompje en ik zet de stal pas op mijn verjaardag op, dan mag het kindje gelijk in de kribbe. En die koningen hoeven niet te reizen, die zijn er al.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 December 2019 om 10:19
Ik weet niet, ik ben helemaal niet kerks opgevoed en de kerstboom werd eerder beschouwd als onhandig en daar vind je tot de zomer
de naalden nog van dan iets feestelijks. Maar meestal stond hij wel na wat gezeur (vooral van mij) en gezucht van mijn vader als de lampjes erin moesten.
Ik lag vannacht in bed en hoorde de kerkklokken luiden en dat klinkt dan toch bijzonder.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 December 2019 om 15:00
Als kind vond ik het altijd bijzonder dat er vanaf de eerste advent 1 kaarsje, de tweede advent twee kaarsjes enz... op de mooi gedekte tafel stonden. Er lagen dan handgeborduurde tafelkleden waar natuurlijk niet op geknoeid mocht worden! Op kerstmis kwam er een glaasje wijn bij het eten. Voor mij was dat karvan cevitam met water aangelengd.

De lampjes in de boom hangen en de piek plaatsen, was bij ons ook het werk voor mijn vader. Voor hem hoefde zo'n boom niet zo.     
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 December 2019 om 15:43
Hoe goed je het snoer ook oprolde, wanneer het weer uit de doos kwam, was het een warnest. Ik heb nu korte snoertjes met batterijen. Dan struikelt er niemand meer over het ingeplugde snoer.

Ik had een oud gouden boekje: Het kindje Jezus van Nazareth met het vertrouwde Kerstverhaal en een wat nieuwer boekje van de kinderen: Het mooiste geschenk, waarin het zoontje van één van de koningen wat speelgoed in pakt en ook op reis gaat naar de nieuwe koning. Onderweg geeft hij alles weg aan eenzame of zieke kinderen en zo staat hij in de stal met lege handjes, en die zijn het mooiste geschenk. Die twee las ik altijd voor.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 December 2019 om 20:25
Sinds de kinderen het huis uit zijn niet meer .

Toen ze nog thuis woonden hadden we een kerstboom met kluit die na de kerst terug ging ,de boom heeft het jarenlang uitgehouden .

We hadden heel lang geen elektrische lichtjes ,maar echte kaarsjes die in een houder gingen en dan als een soort knijper op de takken gingen .

In de adventtijd ,gingen met het invallen van de duisternis elke avond de kaarsjes aan en werd het kerstverhaal gelezen en kerstliedjes gezongen

Eerst de kerstliedjes die ze op school geleerd hadden en later de langspeel platen .
We hebben nog steeds langspeelplaten en geen cd's .

Het heeft heel lang geduurd voor we elektrische verlichting hadden en dat waren lichtjes in de vorm van een kaars ,die ook met een knijper op de takken gingen .Toen werd het een kerstontbijt

Later werd het een kerstmaaltijd in de vooravond . In de middag gingen we met z,n allen een duinwandeling maken ,om ruimte te maken al hadden we nooit een overvloedig maal .

De lichtjes hangen nu in de achtertuin in de klimop die op de schuur groeit zodat we er van binnenuit naar kunnen kijken ,maar dat zijn nu ledlichtjes ,die dit jaar eens niet in de war zaten .

Vorig jaar had ik een kaars die erg ging lekken en nog net geen brand veroorzaakte ,nu staan er elektrisch kaarsen ,die heel veel op gewone kaarsen lijken .

Gisteren zijn we naar onze dochter geweest ,met door ieder gemaakte hapjes .We hebben 45 minuten over een rondje ganzenborden gedaan ,omdat er dan een in de put zat ,dan weer een in de gevangenis en dan weer iemand opnieuw moest beginnen omdat hij op een dode gans kwam .

We hebben in de spelregels niet kunnen ontdekken wat twee dobbelstenen op een plaatje betekende . Zover ik weet stond die er ook vroeger niet op . Ook google gaf geen oplossing ,wie van jullie wel ?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2019 om 11:02
IK liep vroeger altijd te stressen of ik wel alles wat nodig had gekocht had. Maar op een gegeven moment liet ik dat los, er is nog nooit iemand in mijn huis van honger omgekomen. Eén keer was ik ziek, een ontsteking aan het evenwichtsorgaan. Overgeven, duizelig, ik kon maar net 2 minuten staan en dan viel ik om. Mijn zoon en schoondochter hebben toen met Kerst voor het eten gezorgd, alles uit de vriesladen, en er was genoeg en het was luxueus. Wij hadden in die tijd een poes, die altijd bij me in de buurt was. Zij lag bij mij op bed en ging hoogstens naar de bak. Als mijn ontbijt en diner op een blad naar boven werd gebracht door mijn zon, liep schoondochter achter hem met een blad voor Audrey.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2019 om 12:19
Ik ben totaal niet goed in " bijzonder koken "

Ooit zijn man en kinderen en aanhang gaan wandelen en ik zou wat op tafel zien te krijgen .

Het is kerstfeest dus kerststerren van bladerdeeg om te vullen uit de allerhande Die zijn toen totaal verbrand . Bij thuiskomst van de wandeling ,zat ik als een kind te huilen . De rest was aardig gelukt ,en niemand had honger .

Mijn dochters hebben toen ingegrepen ,dit doen we dus nooit meer ,ieder maakt iets klaar . Mijn inbreng waren steevast gehaktballetjes ,die waren het eerst op en mijn kleinzoon keek ernaar uit .

Afgelopen kerst
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2019 om 12:36
Ook wij hadden vroeger echte kaarsjes in de echte boom.er stond een emmer met zand naast.eerlijk is eerlijk ik vond het best wel eng, met drie Broers die nooit stil konden zitten.
wel was het heel gezellig als de puzzel (1000 stukjes)op tafel kwam. ieder jaar de zelfde (we hadden maar 1)  er kwam een plaat hardboord op tafel,en daar op de puzzel. we deden allemaal mee, behalve mijn vader. na de feest dagen was de puzzel klaar en ging weer netjes in de doos voor het volgende jaar.
het was een puzzel met treinen en treinrail en dat liep allemaal door elkaar.
de allesbrander aan, heerlijk zo gezellig en warm met elkaar. doppinda's  en chocolade melk wat wil je nog meer.
oant Sjen
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2019 om 19:10
En de Wim Kan conference met oudjaar. Als kind begreep je daar niet veel van, maar het was leuk om je ouders in een deuk te zien liggen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2019 om 19:51
Wij kregen begin jaren 60 tv in de periode dat peyton place  er op was.
Mijn vader maakte uit wat er gezien mocht worden. als er sport was had dat altijd voorrang.
we mochten wel  peyton place kijken, en soms liet ik wel eens een traantje vallen.als het erg zielig was.
Ik weet nog dat dat heel stiekem moest wand als de Jongens het in
 de gaten kregen.kon ik reken op gekke opmerkingen,en lachen. ach het zijn van die dingen die je bij blijven . 
oant Sjen
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2019 om 21:12
Nu de TV-programma's langs komen: op nieuwjaarsdag moest er naar het nieuwjaarsconcert gekeken worden. Daar vond ik niks aan.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 December 2019 om 09:26
Op de Peyton Place avonden kon je een kanon afschieten in alle straten. Niemand sprak af op visite te gaan.

Mijn vader wilde geen tv. "Dat doodt het gezinsleven". Radio, dat was het, hoorspelen, voetbal. Dus wij hadden gewoon het licht aan en konden handwerken. Ik keek bij de buren De Zweedse gouvernante of Rawhide.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 December 2019 om 10:07
Ik heb geen idee meer, wanneer bij ons de tv zijn intrede deed ,ook de buren hadden geen tv ,maar mijn ouders gingen wel iedere week bij vrienden tv kijken die hadden zo'n enorme kast met een klein schermpje ,de kamer moest omgebouwd worden om wat te kunnen zien ,want dat meubel kon maar op een plaats staan .

Ik kan me nog herinneren dat ze een keer thuiskwamen van het kijken naar het songfestival denk ik en dat er toen dansjes of zoiets bij gedaan werden en dat mijn moeder daar zeer verontwaardigd over was ,dat had niets met zingen te maken vond ze .

Toch waren hoorspelen en andere programma's best leuk . De bonte dinsdagavond trein ,mastklimmen ,vossenjacht ,de familiedoorsnee .

Ik vraag me wel eens af of we het nu nog leuk zouden vinden .
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 December 2019 om 10:15
We zijn te verwend geraakt denk ik. Ik weet wel dat ik de lopende band was dat met Mies (?) altijd zo leuk vond als kind en dan met zijn allen
proberen alles zo goed mogelijk te onthouden.
Wij hadden het trouwens laatst over "de hamvraag" en ik kende het programma waar dat uit kwam niet, maar komt dat niet uit mastklimmen ?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 December 2019 om 10:33
Ik heb geen idee meer, wanneer bij ons de tv zijn intrede deed ,ook de buren hadden geen tv ,maar mijn ouders gingen wel iedere week bij vrienden tv kijken die hadden zo'n enorme kast met een klein schermpje ,de kamer moest omgebouwd worden om wat te kunnen zien ,want dat meubel kon maar op een plaats staan .

Ik kan me nog herinneren dat ze een keer thuiskwamen van het kijken naar het songfestival denk ik en dat er toen dansjes of zoiets bij gedaan werden en dat mijn moeder daar zeer verontwaardigd over was ,dat had niets met zingen te maken vond ze .

Toch waren hoorspelen en andere programma's best leuk . De bonte dinsdagavond trein ,mastklimmen ,vossenjacht ,de familiedoorsnee .

Ik vraag me wel eens af of we het nu nog leuk zouden vinden .
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 December 2019 om 10:36
Ja dat kwam uit mastklimmen .

Het was de laatste vraag ,de hamvraag .en hing boven in de mast ,en als je die goed had had je de ham gewonnen en de winnaar was er nog blij mee ook .
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.516 seconden.
Lang Yarns