Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Naaien - Rits in rok

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Naaien - Rits in rok
    Posted: 05 Februari 2020 om 12:45
Even iets anders. Breien en haken heb ik aardig onder de knie; met naaien ben ik ook nog niet zo handig, dus misschien hier iemand die uitsluitsel kan geven.

Bedoeling: rechte rok. Rits midden achter. In het patroon zit een naad midden achter. Maar … die naad wil ik liever niet. Als ik de patroondelen zó op de stof leg, dat er dus alleen maar 2 zijnaden in de rok komen, kan ik dan tóch de rits midden achter plaatsen? 

(Ik weet dat dan de rits in de zijnaad maken logischer is hoor, maar ik vraag me alleen af of het mogelijk is om een rits dus op de gevraagde manier in een rok te verwerken... En zo ja, hoe dat dan zou moeten...)

Hoop dat een van jullie het weet!


Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2020 om 13:32
Bij mijn weten kan je geen rits plaatsen zonder een naad ter plekke. Als je geen achternaad wilt, is een rits in de zijnaad de enige optie tenzij je voor een door-knoop-sluiting middenvoor zou kiezen. Je zal wel een reden hebben om geen achternaad te willen, maar een rits midden achter vind ik eerlijk gezegd wel mooier dan in de zijkant. 

  
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2020 om 13:54
Ik denk dat er een reden is voor een achternaad. Bij de meeste mensen zit daar een bolling halverwege de rok en bij de taille is het plat, ideaal voor een rits.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2020 om 14:31
Als je een rits wil maken zonder dat er een naad is kan dat ook maar...... dat is heel veel werk. Je moet inknippen in de naad, aan het uiteinde 2 schuine inknippen geven zo ver als je het stof moet invouwen om geen rafels te hebben, bv aan beide kanten schuin een halve cm. Dan strijk je aan beide kanten van de inknip een halve cm naar binnen en aan de onderkant van je knip het driehoekje dat ontstaan is na de inknip. Nu kun je de rits inzetten op die plek. Het resultaat? Een rits die je dus ziet zitten. Dit wordt tegenwoordig wel gedaan en dan is de rits als decoratie bedoeld. Stevig is dit niet. Je moet dicht op de kant naaien, want bij de inknipjes zit geen stof naar binnen geslagen. Men zet langs deze inknip ook wel een bies zoals bij een gepassepoilleerd knoopsgat. Dat is dan ook vaak gedacht als een bewuste decoratie. Het handigste blijft in een naad. En waarom achter en niet opzij? Omdat een mens aan de zijkant rond is en het heel moeilijk is een rits in een ronding mooi in te zetten.
Zelf vind ik het ook beter om een naad middemachter te hebben. Door het zitten heeft het stof aan de achterkant de neiging om uit te bollen. Door de naad is er enige stevigheid waardoor het iets minder is en het ook minder opvallend is.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2020 om 14:37
Bedankt voor jullie reacties! Ik zat me gewoon af te vragen of het mogelijk was, maar rits middenachter terwijl er géén achternaad is, is dus niet logisch, begrijp ik.

Had te maken met het patroon van de stof; door die naad middenachter sluit dat niet mooi aan, en als je dat wel wilt laten aansluiten heb je dus hier heel veel extra stof nodig. Vandaar dat een naad middenachter mij niet zo mooi leek. Maar wel beter dan opzij, dus dan tóch maar die naad met rits middenachter! :) 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2020 om 14:41
Hoezo sluit je patroon niet aan als je de rist midden achter maakt?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2020 om 15:06
Uit jouw verhaal maak ik op dat je een dessin hebt van ruiten en /of strepen. Het knippen van de twee helften van het achterpand, moet dan erg nauwkeurig gebeuren. Goed rijgen voor het naaien. 

Een tip wat betreft het innaaien van de rits:

Naai eerst de ene kant van de rits van boven naar beneden tot en met het onderste dwarsstukje. Afhechten.
Daarna weer bovenaan beginnen om de andere kant te naaien tot en met het dwarsstukje onderaan. 

Als je bijvoorbeeld links boven begint tot onder, dan het dwarsstukje en vervolgens langs de overkant de route weer omhoog, heb je kans op verschuiving van het stof. Zeker als je met fijne ruitjes of streepjes werkt. 

Succes! Smile   
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2020 om 15:11
Ja, dat klopt, Lidwina en Kamilla. Dessin (redelijk grote) bloemen. Niet mooi als dan een halve bloem van het ene stuk achter niet aansluit aan een andere halve bloem van het andere stuk aan de achterkant zeg maar... Maar ik zie bij kant-en-klare rokken/jurken dat dit ook wel het geval is, dus misschien niet te veel aandacht aan het dessin van de stof besteden.

En dank voor je tip Kamilla! 
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2020 om 15:25
Originally posted by handwerkjuffie handwerkjuffie wrote:

..... ik zie bij kant-en-klare rokken/jurken dat dit ook wel het geval is, dus misschien niet te veel aandacht aan het dessin van de stof besteden.


Het klopt dat confectie daar niet al te veel aandacht aan schenkt. Ten eerste kost het tijd en ten tweede heb je daardoor meer materiaalverlies. De kassa gaat voor! Mijn naaijuf zei altijd dat de tollerantie naar confectiekleding veel groter is dan naar handwerk. Als je zegt iets zelf genaaid te hebben, wordt er plots veel kritischer gekeken. Wat mij betreft kunnen de bloemen niet strak genoeg tegen elkaar genaaid worden! Goed spelden en rijgen doen wonderen.

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2020 om 15:33
Ik vind het zo leuk om iets over naaien te leren, ik probeer het op te slaan voor later.
Confectie is vaak heel slordig en wij pikken dat maar, vaak ook omdat het goedkoop is. Maar zelf kun je daar je best voor doen, jouw uren tellen 
voor jou niet in de kostprijs.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2020 om 15:33
Ik steek spelden dwars met het patroon dat moet doorlopen precies op elkaar. Een trucje geleerd van een kleermaker. Het onderliggende stof gedeelte iets naar je toetrekken tijdens het naaien. Aan de achterkant het geheel vasthouden. De transporteur van de naaimachine schuift het stof naar achteren. Als je je werk niet vasthoudt gaat het vanzelf vooruit. Maar de stof die het onderste ligt heeft daardoor de neiging iets sneller te gaan. Dus strepen en ruiten niet op elkaar. Er zijn tegenwoordig naaivoetjes te koop met ook boventransport. Werkt miet voor mensen die hun eigen weg al gevonden hebben in het transporteren van het stof.
Wat het doorlopen van een patroon betreft. Een bloempatroon helemaal precies doorlopend kan ook saai werken. Een bloem die niet helemaal "heel" is kan ook wat spannender zijn. Dat geldt hetzelfde voor een ruit.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2020 om 15:40
In de bouw zeggen ze wel ongelijk is gelijk, daar bedoelen ze mee dat dingen die heel precies op elkaar moeten aansluiten en dat niet doen
erg opvallen, maar als je 2 verschillende dingen op elkaar aansluit dan lijkt het zo te horen. In oude huizen zie je vaak lijstwerk om deuren
onderaan zitten neutjes, die breder zijn en dan later gaat het over in een ander patroon lijstwerk. Ik vind dat zo mooi dat wij dat hier in huis ook hebben
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2020 om 16:05
lw1463. in de bouw wordt het vaak ook niet precies aan elkaar gemaakt vanwege het "werken" van de materialen. Hout bv. Blijft werken, het kan nog zo oud zijn.
Bij naaiwerk moet je altijd keuzes maken. Ik doe hier een foto bij van een jasje dat ik een aantal jaren geleden gemaakt heb. Midden in de rug zit een naad. Het jasje heeft op verschillende plekken een andere breedte nodig. Dan moet je keuzes maken. Waar moet het nog meer doorlopen? Er zijn ook nog zijnaden waar je rekening mee moet houden. Die zijnaden zitten aan een voorpand. Hoe wil ik het daar hebben? Als je kijkt naar het stukje kraag dat je ziet, daar loopt een ander stuk ruit. Maar de kraag moest aan de voorkant op de revers passen. Daarom heb ik er een naad ingemaakt, zodat beide voorkanten gelijk zijn.  Als je naar de mouw kijkt dan zie je dat de lichte streep in de kop doorloopt met het rugpand. De donkere niet echt en roodachtige ook niet. Maar dat kan ook niet. Je moet steeds aanpassen aan het geheel. En dat geldt voor een rok hetzelfde. Als je bij het rokje een jasje maakt van hetzelfde stof moet je dat weer op elkaar aanpassen. Is een leuk puzzelwerkje. ik vind dat leuk en werk heel graag met ruiten en strepen. Effen stoffen vind ik maar saai naaien. Oh ja, de foto, zou hem bijna vergeten.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2020 om 16:13
Ja heel mooi, ook naar beneden toe noemen ze dat de gering ? Hoe dat uitloopt en de lichtgroene streep toch blijft doorlopen.
Ook die dubbele streep midden achter op de kraag - dat is mooi. Ik ben zelf ook meer van de rock 'n roll maar dat uit zich meer in de tegels
in de wc, badkamer, het behang en de verf in de hal - want naaien kan ik niet - nog niet.
Eerst leren zwemmen, de cursus bijenhouden en dan de naaicursus denkt mij LOL
Back to Top
Loes View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 18 Februari 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 524
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Loes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2020 om 11:16
prachtig
groetjes Loes
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2020 om 12:06
Interessant om alle reacties (en tips!) te lezen, en vooral ook de foto te zien van het jasje! Zó vind ik het prachtig! Je ziet dan wel eens dat links en rechts compleet niet op elkaar aansluiten en ik blijf daar dan op kijken. Vandaar in eerste instantie mijn gedachte: geen naad midden in het achterpand, en anders dus wél een naad, maar gewoon meer stof gebruiken, zodat de bloemen mooi op elkaar aansluiten.
Maar zo'n jasje, pfff... haha, daar waag ik me nooit aan hoor. In de winkel zal het zeker niet zo mooi worden, maar ik vrees dat ik bij zó'n project het er zelf nog slechter van af breng dan wanneer ik een kant-en-klaar jasje koop, haha. Echt super gedaan!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Februari 2020 om 23:42
wel handwerkjuffie ik volg uw gedachten, want ik denk dus ook zo. Gewoon in het midden een knipke geven van de lengte van de tiret. En aan die 2 kanten zou ik dus een stukske stof zetten (beleg denk ik dat het heet, bij een hals toch) zodat het een naad lijkt. Of het in het echt zo kan weet ik niet.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Februari 2020 om 10:34
Ja Bep, zoiets had ik in gedachten, maar ook geen idee of dat uitvoerbaar is. Moet ik misschien gewoon maar eens proberen op klein formaat... Niet meteen in de goede maat, maar in schaal 1:8 of zo bijvoorbeeld, het gaat om het idee en dan maakt de grootte van de lap niet veel uit. 
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns