Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Bestaat een tienbaansrok?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
JoyceHo3 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 27 Januari 2021
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JoyceHo3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Bestaat een tienbaansrok?
    Posted: 27 Januari 2021 om 18:29
Hoi!
Ik ben op dit forum al heel vaak geholpen met breipatronen, superfijn!
Sinds een paar weken ben ik ook begonnen met een naaicursus, kleding maken en ontwerpen.
En ik kom nu niet uit een huiswerkopdracht. Vragen over huiswerk had ik helaas met de vorige opdracht in moeten sturen, en toen had ik nog niet door dat ik dit zo lastig ging vinden, dus ik loop een beetje vast helaas..
Ik moet een patroon tekenen voor een tienbaans rok, in mijn lesboek staat echter alleen de uitleg voor een vierbaans, en een achtbaans rok. Ik heb al wat zitten kriegelen maar ik kom er niet uit. 

Tot nu toe ben ik zo ver;
taille: 72cm :10= 7,2 cm
heup: 102cm:10= 10,2 cm

Ik wilde dit dus in banen gaan tekenen maar ik kom er echt helemaal niet uit. 
Ik begin me zelfs al af te vragen of het geen typefout in het boek is, en ik een toch een achtbaans moet tekenen.
Dus bestaat de tienbaans rok eigenlijk wel? Ik kan er ook echt helemaal niks over vinden op internet.

Groetjes,
Joyce

Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2021 om 19:06
alles bestaat dus waarom een 10 baans rok niet?

je hebt de taille en heup al.
als je nu een lijn verticale tekent in de lengte dat je de rok wilt hebben(lin A), je zet links en rechts van de bovenkant van die lijn een stip op 3.6c. (de taille in tweeen gedeeld)
je meet bij jezelf hoeveel cm er zit tussen taille en heup, als voorbeeld zeg ik 15cm
dan zet je 15cm vanaf de bovenkant van lijn A een stip en vandaar meet je 5,1cm naar links en zet een stip en 5,1cm naar rechts en zet een stip
nu kun je 2 schuine lijnen tekenen van de taillestippen naar de heupstippen en die lijnen kun je doortrekken tot de juiste lengte

ik hoop dat ik het een beetje begrijpend heb uitgelegd en ik zou willen zeggen, denk er niet teveel over na, ga het gewoon doen.
succes Thumbs Up

Back to Top
JoyceHo3 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 27 Januari 2021
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JoyceHo3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2021 om 19:10
Oh.. Nu valt het kwartje.
Dat is eigenlijk heel simpel. Ik ben nog een te erge leek voor mijn boek vrees ik.
Bedankt voor je reactie!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2021 om 19:49
niet vergeten naadtoeslag bij te r(t)ekenen bij elk pand om al die panden aan elkaar te naaien.


misschien is efkes kijken op emma en mona blog de lotta skirt (is wel maar met 6 panden en voor kinderen maar dan hebt ge een idee van hoe het eruit moet zien)
Back to Top
JoyceHo3 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 27 Januari 2021
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JoyceHo3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2021 om 20:12
Zal ik doen. Dank je.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2021 om 10:23
Ja dat bestaat, op mijn 1e halve naailes ben ik daar ook mee begonnen. De 10 baans rok, ik denk ook omdat je met 10 makkelijker rekenen kunt.
Ze liet het mij tekenen zonder toeslag, dat is denk ik afhankelijk van de lesgever.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2021 om 11:44
Je kunt eerst het patroon tekenen en dan de toeslag eromheen met een stippellijn. Dat is dan de kniplijn.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.516 seconden.
Lang Yarns