Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

patroon te strak

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Marisa View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 Februari 2021
Locatie: Oosterbeek
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marisa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: patroon te strak
    Posted: 17 Februari 2021 om 11:30
Hoi hoi

Graag advies. Ik kom er niet uit.
Ik ben een patroon aan het breien met naald 7.
Naald 1: 1 steek overzetten, 1 steek recht breien, de overgezette steek over de gebreide steek halen, 1 omslag
Naald 2: 2 steken averecht samenbreien, 1 omslag

Ik heb ontzettend moeite om de 2 steken samen te breien. De 2de steek zit enorm strak. Ik let erop dat ik heel los brei. De eerste steek van het samenbreien is de omslag van de naald ervoor, die gaat prima. 
Waarom wordt de steek erna zo strak? Het patroon is zo niet te doen. Het is de dus de steek van naald 1 die gebreit is. Ik brei hem heel los. Daarna haal ik de overgezette steek eroverheen en dan volgt een omslag. 
Wat maakt dat deze steek zo strak is wanneer ik terugga op de volgende naald?

Heeft iemand tips?

Groetjes Marisa
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februari 2021 om 12:21
misschien de manier van uw omslag maken.


in de rechte naald uw omslag : uw draad over de naald naar voor en terug naar achter om verder te breien
in de averechte naald :uw draad over de naald naar achter en terug naar voor om verder te breien
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2347
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februari 2021 om 21:41
Misschien helpt het wanneer je de gebreide steek, voordat je de andere steek erover haalt, wat omhoog trekt, dus groter maakt?
Het kan ook zijn dat je de omslag wat te strak maakt waardoor je onbewust de gebreide steek te strak trekt
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Februari 2021 om 10:29
Of dat je bij het breien van de volgende steek, onbewust de omslag ervoor weer strak zet
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Februari 2021 om 19:10
anders doe je de omslag dubbel en in de volgende pen brei je 'm enkel en krijgen de steken ervoor en erna wat meer ruimte .
overigens....welkom op hobbydoos Smile
Back to Top
Marisa View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 Februari 2021
Locatie: Oosterbeek
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marisa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Februari 2021 om 21:48
Dankjewel!
De dubbele omslag geeft inderdaad meer ruimte! Bedankt voor de tip.
Groetjes Marisa
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Februari 2021 om 08:37
Sommige breitrucs staan niet in de boeken en patronen, die zitten in het hoofd van ervaren breisters. Ik heb ooit geleerd om met dunne wol steken op te zetten met twee pennen, dat stak dan makkelijker in bij de eerste naald. Met dikkere wol kun je een dunne en dikke pen gebruiken om op te zetten, dan zitten de steken iets ruimer voor de eerste naald.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Marisa View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 Februari 2021
Locatie: Oosterbeek
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marisa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Februari 2021 om 09:26
Bedankt voor de tip.
Dat had ik inderdaad gedaan. Want het opzetten ging al strak.
Alleen nu is mijn proeflapje ipv 20cm, 24cm breed. Toch te los gebreid.
Ik ga nu eens proberen de omslag met mijn rechtse hand te maken. Misschien dat dat scheelt, ipv vanuit mijn linkse hand.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Februari 2021 om 12:08
Proeflapje altijd eerst wassen, want het kan nog van vorm veranderen. Mijn breitruukje is ook om de allereerste naald verdraaid averecht te breien en die naald tel ik niet mee in het patroon. Dat steekt ook makkelijker in. En bij haken maak ik de lossenketting altijd met een haaknaald van een half maatje meer, dus staat er naald 4, pak ik ook 4,5 erbij.

Bij minderingen voor de armsgaten minder ik rechts gewoon en links weef ik de draad door de te minderen steken, terwijl ik ze afhaal. Dat ziet er wat symmetrischer uit, dan de naald uitbreien en dan pas minderen in de volgende naald. Boven naald 3,5 vind ik dat beter. In de volgende naald brei ik de steken zoals ze zich voordoen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.390 seconden.
Lang Yarns