Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Patroon trui

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Chris06 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 05 Februari 2021
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chris06 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Patroon trui
    Posted: 19 Februari 2021 om 16:45
In mijn patroon staat de volgende beschrijving (het is een patroon voor meerdere maten en ik volg maat L en dat is de derde aanwijzing, rood gemaakt):

Armsgaten: Kant bij een hoogte van 49-50-51-52-53 cm af voor het armsgat aan de zijkant in elke 2e nld: 0-0-0-1-1 x 4 st, 1 x 3 st, 0-1-3-2-3 x 2 st en 3-4-3-3-4 x 1 st.

Er wordt dan aangegeven 0 x 4st. brei ik dan wel 8 naalden heen en weer (om de 2 nld afkanten) waarin ik dus niets doe? Of begin ik meteen met de 1 x3 st afkanten?

Ik hoor het graag.

Groetjes,
Christel
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Februari 2021 om 17:24
welkom op hobbydoos Chris Smile
als het mijn breiwerk zou zijn zou ik na 51cm beginnen met 1x3 steken afkanten en dan gewoon de rest volgen

Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2347
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Februari 2021 om 18:39
Inderdaad kant je de 1e keer 0 steken af, dus hou je hetzelfde aantal steken nog 2 naalden aan na het bereiken van de 51 cm.

Wat caroline2 zegt kan uiteraard ook. Dan wordt de trui alleen een heel klein beetje korter.

Maar hoe kom je aan het getal van 8 naalden? Het zijn er maar 3 waarna je in de 4e en 5e naald aan het begin 3 steken mindert.
In naald 6 tot en met 11 minder je dan 2 steken etc. etc.
Minderen kun je alleen aan het begin van de naald.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Februari 2021 om 20:03
je laatste zin begrijp ik niet goed Hulten, je kunt toch aan het begin en het eind van de naald minderen? Ik doe dat tenminste altijd ...
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Februari 2021 om 09:20
Dat doe ik ook, ik neem de steken links op de naald ongebreid over op de rechternaald en weef de werkdraad ertussen. Dan kant ik die steken af zoals ze zich voordoen. Vooral bij dikke naalden krijg je dan niet zo'n hoogteverschil bij de armsgat-ronding.

Zoals ik het lees kant je na 51 cm in de eerste naald niks af, in de 3de naald 3 steken, in naald 5, 7, 9: 2 steken, in naald 11, 13, 15: 1 steek. Het zou handiger zijn geweest als daar een tekeningetje van gemaakt was. Ik zou een stekenteller gebruiken of turven op een blad papier.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Februari 2021 om 09:42
Die 4 steken had je in 1 keer gedaan, dus dat zijn geen 8 naalden - maar enkel 2. Maar voor jouw maat is het niet van toepassing.
Als je 4 of 3 steken afkant, doe ik dat zelf altijd vanaf het begin van de naald.
Je kunt wel 2 extra naalden breien en dan niets doen, het enige wat je dan krijgt is dat je pand iets langer wordt, ik zou dat alleen doen als ik dat
zelf wilde. 
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2347
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Februari 2021 om 09:46
Het zit er bij mij zo ingebakken dat het alleen aan het begin van de naald kan, maar realiseer me nu ook dat dit bij een kleiner aantal steken niet perse hoeft. Uiteindelijk is dat bij raglan mouwen ook zo.
Maar wanneer het er meer dan 2 of 3 steken zijn, dan lijkt mij toch dat het wel zou moeten. Anders verleng je de laatste steek van de naald toch wel erg veel?
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Februari 2021 om 09:51
Ik vind minderen en afkanten zelf 2 verschillende dingen. Bij raglan minder je vaak zodat je van die mooie strepen krijgt, dat kan prima
in dezelfde naald. Maar 4 steken afkanten zou ik inderdaad aan het begin van een naald doen, later zit het in de oksel en als de mouwen er
dan inzitten zie je daar niet meer van.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Februari 2021 om 12:43
Ik vind dat dus ook 2 verschillende dingen.

Afkanten voor een armsgat kunt ge alleen aan het begin van de naald, omdat ge een 'lijn' moet krijgen waar ge uw mouw moet innaaien.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns