Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Vraag Patroon Trui Antoine

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Johanna50 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Maart 2022
Locatie: Noord-Holland
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Johanna50 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Vraag Patroon Trui Antoine
    Posted: 22 Maart 2022 om 18:48
Kan iemand mij vertellen wat wordt bedoeld met: “ied.2e nld: 19 x 1 st.” ? Het gaat om het breien van de raglan, dus aan weerszijden.
Is dat twee naalden breien met in elke naald één afkanten, dus 38 naalden in totaal breien.
Of is het twee naalden breien met in elke naald één afkanten, en dan twee naalden zonder afkanten: dus 76 naalden in totaal breien.
Als ik het patroon uitprobeer dan is het in het eerste geval te kort en in het tweede geval te lang.
Graag hulp van ervaren breisters.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2022 om 21:56
Ik heb trui Antoine gegoogeld en kom dan op een kindertrui met beertjes en inderdaad met raglan mouwinzet.
Als er staat iedere 2e naald, betekent dat meestal dat je in naald 1 aan beide zijden 1 steek mindert, naald 2 brei je gewoon. Deze 2 naalden herhaal je dus 19 keer. En komt er dus op neer dat je 38 naalden gebreid hebt.
Staat er misschien nog ergens iets dat je over het hoofd hebt gezien? Meestal moet je voor de schuine kant van de raglan nog een aantal naalden breien waar ook steken afgekant worden.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2022 om 08:41
Als je aan weerszijden een steek moet minderen, begin je de naald met een overhaling en eindig je met twee steken samenbreien. Het is mooier om dat na (en vóór) de kantsteek te doen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2022 om 11:40
Het kan ook zijn dat je begint met iedere 2e nld 1 steek en dan op een gegeven moment een of 2 naalde ertussen . Wordt de raglan niet erg schuin als je in iedere pen mindert ?

Hoeveel cm moet je raglan stuk zijn .? Staat het bij de mouw ook zo beschreven ?
Back to Top
Johanna50 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Maart 2022
Locatie: Noord-Holland
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Johanna50 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2022 om 14:06
Dank Lidwina, Magtelt en Mutti, voor jullie reacties. Het is inderdaad het schattige patroon met de beertjes. Nu loop ik tegen het probleem aan dat de verhouding lengte en breedte niet klopt met hoe ik brei. Normaal gesproken heb ik dat probleem niet bij patronen. Ik brei bij lengte x breedte 10 x 10 : 38 naalden x 26 steken, terwijl het patroon uitgaat van l x br 30 nld x 23 steken. Ik heb het rugpand af en (met dank aan jullie informatie) is de hoogte van de raglan 10 cm in plaats van de beschreven 13 cm. Ik kan een dikkere naald nemen, maar dan is de breedte weer te groot. De raglan bij de mouw staat hetzelfde beschreven als bij het pand. Graag jullie hulp en met vriendelijke groet, Johanna
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2022 om 14:13
In zo'n geval ga ik rekenen. Ik begin met te kijken naar de breedte. Heel vaak staat een patroon er in meerdere maten. Ik neem dat het aantal steken van de maat die voor mij het beste overeenkomt met hoe ik brei, De lengte kun je dan weer aanpassen naar de lengte maat die voor jou uitkomt. Het is best veel denkwerk, maar het lukt wel. Wel nog een tip, schrijf steeds op wat je doet. En dit zegt iemand die dat steeds vergeet en dus daarna steeds opnieuw moet denken. Superstom natuurlijk.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Johanna50 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Maart 2022
Locatie: Noord-Holland
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Johanna50 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2022 om 15:16
Dank je nogmaals, Lidwina. Ik ga dus rekenen en registreren. En een nieuw proeflapje met een dikkere naald wellicht. Groet, Johanna
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2022 om 16:58
Maak je proeflapje eens met meer steken opzetten en meer toeren breien .

Dan midden in dat grotere lapje het juiste aantal steken afpassen .

Het is ook handig om dat lapje even te wassen en te drogen voor je je steken en toeren erin aftelt , dat wil nog weleens een verschil geven .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maart 2022 om 09:44
Als bij het patroon een tekening staat van de trui met het aantal centimeters erbij, kun je ook een model tekenen en uitknippen zoals je bij een naai patroon doet. Dan kun je bij het breien zien waar het mis gaat. Dat hoeft niet met patroonpapier. Ik gebruik ruitjesschriften van Action en desnoods plak ik bladzijden aan elkaar.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maart 2022 om 10:29
Magtelt mijn moeder gebruikte vroeger oude kranten om een patroon over te nemen uit een raderblad. Ik heb het zelf ook heel lang gedaan. Nu gebruik ik patroonteken papier en geen raderwieltje meer. Maar voor zoiets als de basis voor een trui zou je het goed kunnen gebruiken.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Johanna50 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Maart 2022
Locatie: Noord-Holland
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Johanna50 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maart 2022 om 11:22
Dank voor jullie tips. Ik meld mij weer bij vragen aan deze ervaren breisters.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Maart 2022 om 08:27
Ik wist niet of mensen nog oude kranten hebben. Zelf lees ik het nieuws online en het plaatselijke sufferdje ligt meestal snel in de oudpapier-doos. Maar ruitjespapier is voor poppenkleren ontwerpen erg handig, omdat de grote ruiten 1/1cm zijn en de kleine 0,5/0,5cm.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Johanna50 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Maart 2022
Locatie: Noord-Holland
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Johanna50 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 April 2022 om 17:41
Ik heb nog een vraag voor Lidwina over trui Antoine. Er staat in het patroon wanneer de raglan begint: “ U heeft 3 naalden van het berentelpatroon 1 naald kleur mineral gebruikt”. Ik begrijp dit niet. Op het plaatje zou de raglan moeten beginnen bij de geblokte Camel en Minerai stukje, maar dan kom ik niet uit met de minderingen die volgen, het beren patroon wordt dan te smal (geen hele beertjes meer). Dus heb ik later de raglan gestart en dan is het allemaal de lang. Graag je advies, Lidwina. Groet, Johanna
Back to Top
Johanna50 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Maart 2022
Locatie: Noord-Holland
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Johanna50 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 April 2022 om 17:42
Ik bedoel “ te lang”
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 April 2022 om 20:00
Voorop gesteld, ik heb het patroon niet, Ik heb alleen de afbeelding gezien. Je moet je bij zo'n afbeelding realiseren dat men een bepaalde maat gebreid heeft. Soms is het de maat die jij breit, soms een andere en dan kan het dus voorkomen dat jouw werkstuk er anders uitziet dan het voorbeeld. Op het voorbeeld lijkt het dat er bij het begin van het beertje 4 witte steken zijn tot het begin van de mouw. Dat betekent dat jij op dat punt 5 witte steken moet hebben. Je kunt er voor kiezen meer of minder steken naast het beertje te hebben of in de hoogte iets aan te passen. Dat betekent rekenen. Daarna moet je verder rekenen en meten om op de goede hoogte en breedte uit te komen bij de hals. Je hebt al een stuk gebreid, dus je kunt dat als basis gebruiken bij je berekening. Succes.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.625 seconden.
Lang Yarns