Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Hoe ronde hals met kleurverloop netjes breien?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Hoe ronde hals met kleurverloop netjes breien?
    Posted: 27 Mei 2022 om 08:45
Hallo allemaal,

Helaas heb ik weer slecht nieuws gekregen over mijn gezondheid. Nadat het, na operaties en chemokuren, een tijdje wat beter ging, heb ik de draad weer opgepakt, letterlijk en figuurlijk... Er zijn nu tóch weer twee nieuwe tumoren in mijn buik gevonden en ik wacht op oproepen voor diverse onderzoeken, en daarna (hopelijk) een operatie (liever wéér een operatie dan te horen krijgen dat het geen nut meer heeft om te opereren), misschien ook wel weer chemo... Enfin, mijn gedachten vliegen alle kanten uit. Daarom ben ik maar weer een nieuwe trui gaan breien, van garen dat ik nog had liggen, maar nu kom ik even met een 'probleempje' (voor zover dit een probleem kan zijn, gezien de rest...).

Ik heb (voor het eerst) zelfstrepend garen. Effect wordt mooi, maar ik wil een ronde hals. Nu ik bij de halsopening ben aangekomen, slaan de twijfels toe. Overal gezocht op internet en in patronen in boeken, maar ik zie nergens hoe dat wordt gedaan bij de hals/schouder. Ik brei van beneden naar boven, gewoon in tricotsteek. Nu moet ik de middelste steken even op een hulpnaald zetten. Normaal gesproken brei ik dan eerst de ene schouder, daarna de andere. Maar ... hoe komt dat eruit te zien bij zelfstrepend garen? Er zitten allerlei kleuren in mijn garen, met wisselend kleurverloop (ene streep wordt bijv. veel breder dan de andere, kleuren wisselen elkaar dus onregelmatig af, soms bestaat de draad uit twee verschillende kleuren door elkaar...). Maar ik wil niet bijv. dat de ene kant naast de hals tot aan de schouder een heel andere kleur krijgt dan de andere kant. Omdat er heel veel kleurverloop in het garen zit, is het me ook niet gelukt om exact op hetzelfde punt in een andere cake te vinden, dus dat is geen optie.

Nu zit ik eraan te denken om het volgende te doen:
Eerste naald (linkerschouder): gewoon doorbreien zoals ik nu brei, tot het punt waarop de halsopening begint. Daarna de draad afknippen en vervolgens met dezelfde draad de eerste toer en de tweede van de rechterschouder breien. Daarna de draad weer afknippen en de volgende twee toeren van de linkerschouder breien, enz. 

Zou dit een oplossing zijn? Of heeft iemand een beter/makkelijker/mooier idee?
Ik hoor graag reacties van forumleden die vaker met dit soort garen een ronde hals hebben gebreid.

Ondertussen probeer ik mijn gedachten weer verder op een rijtje te krijgen en wacht ik op een oproep van het ziekenhuis... Cry
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mei 2022 om 15:16
Wat naar allemaal handwerkjuffie en goed van je dat je gewoon probeert door te gaan.
Je vest. Ik heb ooit een vest met verloopgaren gebreid. Dat had een v-hals. Ik wilde het ook enigermate gelijk hebben. Voor de mouwen ben ik bv bij allebei met een nieuwe bol begonnen. Ook kan ik mij herinneren dat ik bij de panden bij een nieuwe bol aanhechten zolang garen afgerold heb totdat ik enigermate goed bijpassend gedeelte had zodat er geen al te overgang had. Ik krijg op mijn tablet link of foto geplaatst. Ik zal straks op mijn laptop proberen.
https://www.ravelry.com/projects/Lidwina2/siena-and-java-side-to-side-cardigan
Ik krijg de link van mij vest niet meer aanklikbaar, geen idee wat ik fout doe.
Zo ziet mijn garenverloop er uit. Het is aan een stuk door gebreid van middenvoor naar middenvoor.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mei 2022 om 15:36
Ik zou dus dan gewoon verder breien met in het midden waar de hals komt (en het al afgekant is) een stuk draad houden, de lengte van het afgekante stuk. Dan blijft mijns inziens het kleurverloop en -dikte ongeveer hetzelfde.

Ge hebt wel veel draadjes door te knippen en te knopen en dan in te stoppen, maar het blijft ongeveer gelijk.

Ik kan één ding zeggen als ik dit lees : de portie tegenslag is niet eerlijk verdeeld in de wereld. Hou de moed erin, erop en erover.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mei 2022 om 16:33
Ik ben het met Bep eens, het is niet eerlijk verdeeld in de wereld, de één heeft veel meer pech dan de ander.

Ik zou het bijna hetzelfde doen als Bep, alleen zou ik de draad langs de afgekante hals leiden, met wat speling, en later die lussen vastnaaien, desnoods met naaigaren.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2022 om 15:45
Bedankt voor jullie tips (en lieve woorden). Wachten op nieuwe onderzoeken en uitslagen is echt wel slopend, dus een beetje de gedachten verzetten is wel fijn, maar ik probeer inderdaad de moed erin te houden. Zo lang er leven is, is er hoop, nietwaar?

Lida, jouw vest is echt mooi geworden, zo zou ik de verdeling met mijn trui ook willen hebben, alleen kan ik niet van middenvoor naar middenvoor breien met een trui... De link heb ik gewoon in de taakbalk gekopieerd, allleen had ik even niet de inloggegevens van mijn Ravelry-account bij de hand, dus die moet ik even opzoeken. Ik ga jullie advies, Bep en Magtelt, opvolgen. Denk dat ik inderdaad de draad langs de afgekante hals ga leiden, dat scheelt wel heel veel draadjes, en dan inderdaad maar hier en daar de lussen vastnaaien. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht! Nu kan ik van het breien van een simpele trui dus tóch nog wat leren, haha. Fijn dat jullie hebben meegedacht!

Allemaal alvast een gezellige zondag gewenst! En ik... ben nu moe en ga proberen een klein stukje te breien. Ik kan weer verder nu. Super!!!
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns