Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Baby vestje gerstekorrel maandag gratis patroon

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Nancy Louise View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 29 Augustus 2022
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Baby vestje gerstekorrel maandag gratis patroon
    Posted: 29 Augustus 2022 om 06:58

https://www.hobbydoos.nl/maandag/baby-vest-merino.asp

Hallo, ik hoop dat iemand mij helpen kan.
Ik wil een vestje gaan breien, zie link boven, in de gerstekorrel.
Bij dit patroon staat een telpatroon M 1.
De gerstekorrel is 1 recht, 1 averecht, en dit de volgende nld afwisselen boven elkaar.
Bij het telpatroon M 1 lijkt het nu net of ik 2 rechts, 2 averechts moet breien.
Dit klopt toch niet?

Groetjes Nancy



Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Augustus 2022 om 08:31
Het zijn blokjes van 2 recht, 2 averecht, ook boven elkaar. De term gerstekorrel vind ik misleidend. Het is ook geen dubbele gerstekorrel.

Het gebeurt wel vaker in de modewereld, dat een woord een nieuwe betekenis krijgt zoals poncho/cape/caban/stola/shrug. Ik droeg als kind een babydoll, een soort nylon shortama met pofmouwtjes. Zoek je nu "baby doll", dan krijg je allerlei sexy spul, niet bepaald bedoeld voor kinderen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Nancy Louise View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 29 Augustus 2022
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Augustus 2022 om 19:05
Hallo Magtelt, dank je wel voor je reactie maar ik ben bang dat het geen blokjes zijn, het is een heel ander patroon op de foto.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Augustus 2022 om 08:19
Naast de tekening in centimeters staat een zogenaamd telpatroon, 4 blokjes breed en hoog, met de verklaring dat een wit hokje recht aan de voorkant is, en een blokje met stip averecht aan de voorkant. Dat betekent 2 averecht, 2 recht in de eerste naald en in de volgende naald: brei de steken zoals ze zich voordoen. Daarna wisselen de averechte en rechte steken.

Heb je een proeflapje gemaakt? En lijkt dat op gerstekorrel of op de foto?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Nancy Louise View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 29 Augustus 2022
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2022 om 07:28
Goedemorgen Magtelt,

Ik had ook al een proeflapje gemaakt. Het lijkt helemaal niet op de gerstekorrel maar meer op het patroon van de foto. Ik dacht net zoals jij met de uitleg van het telpatroon. En toch is het de steek niet. Als je zin en tijd hebt moet je maar eens een proeflapje maken ... je zult zien dat het toch iets anders is. Wat ik zo frappant vind is dat niemand die dit vestje gebreid heeft een vraag heeft gesteld  op de site van garnstudio of drops design over het telpatroon. Maar toch heel erg bedankt voor je reactie. Je bent de enige op dit forum.Wink

Groet Nancy
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2022 om 08:38
Ik heb te veel projecten van mezelf, sorry. En ik geef vaak het advies van proeflapjes, maar maak ze zelden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2022 om 11:36
Hoi Nancy Louise, ik heb eens even gekeken maar ik denk dat het zo moet:
1e nld. 2 links, 2 rechts. Dan in de teruggaande naald 2 links en dan 2 rechts.
In de volgende naald verspringt alles en begin je met 1e nld. 2 rechts, 2 links en de teruggaande naald 2 rechts en 2 links.
Het worden dus blokjes van 4 steken.
Hoop dat dit jou eventueel kan helpen. Succes!
Back to Top
Nancy Louise View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 29 Augustus 2022
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 September 2022 om 06:09
Hoi Dilianne,

Ik heb een proeflapje gemaakt met het patroon M 1 en het is dan ook het patroon zoals Magtelt en jij het hebben uitgelegd. Ik dacht precies zo alleen is het de gerstekorrel niet. Ik denk eigenlijk dat het gewoon verkeerd vertaald is vanuit het Noors naar het Nederlands. Ik kan van het telpatroon ook  niets anders maken dus het worden blokjes i.p.v. gerstekorrels ... LOL 
Dank je wel voor je reactie Dilianne.

Groet Nancy
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 September 2022 om 09:05
Misschien heeft het Noors één woord voor elk patroon dat recht en averecht afwisselt. Ik zou het dan opgeblazen gerstekorrel noemen. Of maiskorrel. Wij hebben het woord boordsteek en dan komen er getalletjes achter: 1/1 of 2/2. Dat zou ook kunnen bij gerstekorrel, maar dan weet je weer niet hoe de tweede naald moet.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.563 seconden.
Lang Yarns