Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Het goede oude ouderwetse breiboek.

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Het goede oude ouderwetse breiboek.
    Posted: 21 September 2022 om 09:58
Waar zijn de breiboeken, die over de verschillende technieken gaan? Die werken toch heel anders dan You Tube filmpjes. Ik heb een plank vol encyclopedieën, Hemaboeken en leerboeken over breien, haken en andere handwerktechnieken.

We krijgen vaak vragen over meerderen, minderen, raglanmouwen, kragen. Ik denk van mensen die snel even breien geleerd hebben van een filmpje. Zij zoeken dan een vreselijk ingewikkeld patroon, beginnen en lopen vast.

Dat is natuurlijk wel leuk voor dit forum, dan gebeurt er weer eens wat. Maar zo verdwijnt onze kennis en ervaring uiteindelijk helemaal.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5757
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2022 om 21:34
Ik heb er ook een deel thuis liggen. Denk dat het ook in de nieuwe breiboeken staat, maar misschien wel minder uitgebreid dan in die oude. Maar dat weet ik niet zeker. Ik koop nooit breiboeken meer.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 September 2022 om 09:10
Als ervaren breister heb je die ook niet meer nodig. Maar voor beginnelingen kan het handig zijn om de theorie te bestuderen voor je je tanden zet in een online aangeboden ontwerp.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 November 2022 om 23:11
Mijn moeder heeft me zo'n jaartje of 50 geleden leren breien. Heel simpel. 
Eerst opzetten en dan zo'n 60 naalden van 25 steken enkel maar rechts breien, 
Dan nog eens zo'n 60 naalden averechts, en dan afzetten.
Tijdens het afzetten zei mam zaliger: 
Als je in het werk één steek afzet, en dan verder breidt, dan heb je geminderd, als je echter een steek twee keer breidt, dan heb je een steek bijgezet. 
's Anderendaags dan heb ik een proeflapje gemaakt, en dan is mam weer eens komen zien, en ik deed wat zij gezegd had en toen zei mam: De belangrijkste steken ken je nu, nu kun je breien wat je wil. 
Ik had jaren geleden eens een pull die je langs twee kanten kon dragen. Ik vroeg aan mam HOE maken ze nu zoiets? Maar mam wist het niet. Tot een tiental jaren geleden ik een filmke op youtube zag en toen ik er goed naar keek, toen wist ik het hoe het moest. 

























Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.391 seconden.
Lang Yarns