Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Schouders en hals breien trui

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Harp View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2022
Locatie: Den Haag
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Harp Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Schouders en hals breien trui
    Posted: 21 Oktober 2022 om 23:28
Ik heb een vraag over een patroon voor een trui, ik moest tot 31 cm breien en dan afkanten voor de armsgaten dat is gelukt en daarna verder breien tot 49 cm. Dan moet ik beginnen met afkanten voor de schouders en de hals. Nu staat er het volgende:
Br tot een totale hoogte van 49 cm. Kant nu voor de schouders aan weerszijden 8 s af. Kant hierna in elke 2e nld 2x 8 s. af. Leg tegelijkertijd met de eerste schoudervermindering voor de hals de midd. 45 s. stil. Kant vervolgens in elke 2e nld aan de halszijde 1x 3 s en 1 x 2 s af.  
Dit snap ik niet zo, ik ben beginnende breister. Mij was verteld dat het een makkelijk patroon was :-(. Moet ik de 8 s. aan het begin van de naald doen? En hoe leg ik steken stil, wat doe ik daar mee? Ik moet ze namelijk later weer oppakken met de 45 steken van het voorpand met extra steken voor de hals. En de steken aan de halszijde doe ik dat aan 1 kant 3 steken of aan beide kanten. Ik hoop dat iemand mij het kan uitleggen. Ik heb ook gezocht op youtube naar filmpjes maar kwam niets tegen wat erop leek. 
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Oktober 2022 om 09:23
Die 8 steken aan weerszijden voor de schouders zijn voor de afschuining, schouders zijn niet recht. De steken voor de hals moeten na die 45 steken aan beide kanten afgekant worden, dus 2x3 en 2x2. Steken stilleggen doe je meestal op een grote soort van veiligheidsspeld, bij Zeeman te koop. Daar blijven de steken op zitten tot ze nodig zijn. Je kunt ook alle steken afkanten en later opnemen, met een haaknaald. Die doe je door de lus, omslaan, steek ophalen en op de breinaald zetten. Vaak wordt dat mooier, ook bij zijbiezen. Je kunt de kraag of boord ook los breien en later aannaaien. Er is geen breiwet, jij bent de baas.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Harp View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2022
Locatie: Den Haag
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Harp Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Oktober 2022 om 10:46
Super bedankt. Ik vind patroon lezen best moeilijk. Heldere uitleg zo dank je.
Back to Top
Harp View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2022
Locatie: Den Haag
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Harp Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Oktober 2022 om 00:18
Nu zit ik nog met een probleem, althans ik zie het niet. Als ik in het midden 45 steken heb stil gelegd of afgekant, hoe kom ik dan van de ene kant naar de andere kant met breien. Moet je dan apart de schouders breien. Ik kan ook geen filmpjes vinden waarin het uitgelegd wordt.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Oktober 2022 om 10:38
ge kunt ze apart breien maar ge kunt ook een tweede bolleke wol gebruiken voor de andere kant.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns