Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Help! Mijn breiwerk draait

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Help! Mijn breiwerk draait
    Posted: 30 December 2022 om 14:09

Ik ben nog een heel beginnende breister, maar wat ik ook probeer mijn werk draait om de naald heen. Vooral de eerste paar toeren.
Nu heb ik gemerkt dat recht bij mij vrij strak komt te zitten en averecht wat losser, ligt het er dan aan dat als ik mijn werkje recht begin ik te strak brei? Waardoor het niet goed over de naald glijd? En zo ja hoe los ik dit dan op..

Met de hand terug draaien wil wel natuurlijk maar zou het fijn vinden om het gelijk recht te breien
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2022 om 15:39
Ik heb dit ook wel ooit gehad en gewoon verder gebreid, kwam vanzelf goed. 
Nu dat vaster breien bij recht of averecht. Jaren geleden heb ik dat eens opgezocht. De uitleg was als volgt. Bij averecht breien maakt de draad een iets langere weg om de steek te vormen dan bij een rechte steek. Je hebt dan 2 opties om dat te voorkomen. Je breit de rechte steek bewust iets losser. Deze methode gebruik ik, maaar... je moet dan wel opletten dat je of de averechte steek ook losser gaat breien of hem van de weeromstuit strak gaat breien. Kan natuurlijk maar niet alles tegelijk. De andere optie is de rechte steken met een dikkere pen breien. Dat werkt bij mij niet omdat ik alles op rondbreinaalden brei.
Dan jouw breiwerk. Het lijkt er op dat je houten pennen gebruikt. Is je garen acryl, katoen of wol? Mijn ervaring is dat alleen wol fijn breit op houten naalden. Acryl en katoen schuiven niet tot slecht.
Ik doe vaak de opzet met een dikkere pen, kan misschien ook helpen. 
En nu mag jij gaan proberen wat voir jou werkt.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2022 om 15:44
Ik heb je foto nog eens vergroot. Het kan aan de foto liggen, maar het lijkt erop dat je breipen een "lengte naad" heeft. Zo ja. Waar heb je die vandaan getoverd? Zulke heb ik ook nog liggen en die zijn meer dan 50 jaar oud en vond ik toen niet fijn breien. Waarom weet ik niet meer.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2022 om 16:02
Ik brei op "metalen" naalden. Zat bij garen wat ik heb gekregen van mijn oma, ze heeft nog wel meer breinaalden voor mij zei ze met kerst haha.
Ik weet niet wat je bedoelt met lengte naad maar ze zijn helemaal glad.

Heb mijn werk trouwens voor de 4e keer ofzo los gehaald en ben nu heel bewust los aan het rechtbreien en gaat nu wel beter
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2022 om 17:35
Die naad is ook moeilijk uit te leggen. Ik zag een soort streep in de lengte alsof het geperste naalden waren. Alsof het plastic was dat in een mal.gezeten heeft. Maar het zijn metalen zoals je zegt. Ik ben nog eens naar mijn oude naalden gaan kijken, zag het op de plastic, heel buigzame naalden die ik heb een beetje. Je zou kunnen overwegen om nieuwe naalden te kopen die gladder zijn. Maar als je zegt dat het nu beter gaat zal het waarschijnlijk de ongeoefendheid zijn.. Succes.
 
 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2022 om 17:48
Ik heb al een tijdje niet gebreid (en ben ook niet heel goed),
maar toen ik net begon vergat ik ergens de draad naar achteren te doen. (Kan me niet meer herinneren waar).
En toen kwamen de steken heel raar op de naald te staan. En ik had extra lusjes. 
Misschien is het zoiets.

Kan je de steken wel weer recht draaien, en gewoon verder breien? Dan is er geloof ik niks aan de hand.
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 December 2022 om 00:17
Ja ik kan ze wel weer recht draaien, met n beetje moeite omdat ze zo strak had gebreid haha.. nu ik er echt om denk dat m'n draad niet strak trek bij het recht breien gaat het goed, is heel raar gevoel voor mij want met haken vind ik dat juist heel fijn om lekker strak te haken 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 December 2022 om 17:13
Hoe zet jij op ? Niet met de duim vinger methode volgens mij toch ? 

Ik zie nl geen twee draden hangen aan het eind .
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2023 om 01:54
Ja wel met de duim en wijsvinger methode, dit is een foto genomen na 1 nad recht gebreid te hebben.
Maar nu ik er om denk om echt los recht te breien gaat het goed
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns