Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Hulp bij patroon muts nr. 093 T13 - 030

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Anne87 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 04 Februari 2023
Locatie: Antwerpen
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Anne87 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Hulp bij patroon muts nr. 093 T13 - 030
    Posted: 04 Februari 2023 om 11:49
Hallo allemaal,
Kan iemand mij helpen met het lezen van dit patroon?
In het patroon heb ik hulp nodig met de 4e toer. Er wordt geschreven:
*2 stk. op hetzelfde stk., 1 stk. op elk vd volg. 2 stk.*, haak van *tot* 10 maal in tot. en sluit de toer met 1 hv. U verkrijgt 40 stk.
Dit was de 4e toer.

Als uitleg voor de 2 stokjes op hetzelfde stokje wordt dit gegeven:
*1 omslag, de haaknaald in 1 st. insteken, 1 lus doorhalen, 1 omslag en de draad door de 2 lussen halen*, herh. van *tot* 2 maal waarbij u met de haaknaald in 2 verschillende st. insteekt, 1 omslag en de draad door de 3 lussen halen die zich op haaknaald bevinden.

De 3e toer geeft echter 30 steken en gaat als volgt:
*1 stk., 2 stk. op het volg. stk*, 1 stk. op elk vd volg. 2 stk.*, haak van *tot* 10 maal in tot. en sluit de toer met 1 hv.

Maar ik kan niet zo goed volgen hoe je van toer 3 met 30 stk. naar toer 4 met op het einde 40 stk. geraakt. Zoals ik lees is “2 stokjes op hetz. stokje” een steek die je combineert en uiteindelijk creëer je maar één insteekbare steek voor de volgende toer. Of zie ik dit verkeerd?

Mijn vraag is hoe geraak ik van 30 naar 40 stokjes op het einde van de 4e toer met het gebruik van deze speciale “2 stokjes in hetzelfde stokje” en moet je de 2 stokjes in dezelfde steek insteken of in twee afzonderlijke steken, wat volgens mij nog minder steken geeft?

Ik hoop dat jullie mij kunnen volgen in mijn redenering en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Dank u!!

Groetjes,
Anne
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2023 om 14:43
ik denk dat er ergens iets verkeerd staat;

Bij toer drie die 30 steken zou geven, hebt ge al vier steken nodig (als ik naar de sterretjes zie, (*1 stk., 2 stk. op het volg. stk*, 1 stk. op elk vd volg. 2 stk.*), die ge dan 10 keer moet herhalen, dus dat kunnen er geen 30 zijn,

die uitleg voor 2 stokjes op hetzelfde stokje lijkt mij eerder om te minderen vermits ge in 2 verschillende steken moet insteken en die moet samenhaken

ik vind de muts/patroon niet dus kan ook niet zien hoe die eruit moet komen te zien. (of het een gewone gehaakte is of zo één me van die bobbels)

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2023 om 14:47
*2 stk. op hetzelfde stk., 1 stk. op elk vd volg. 2 stk.*, haak van *tot* 10 maal in tot. en sluit de toer met 1 hv. U verkrijgt 40 stk.
Dit was de 4e toer.


als ge echt 30 steken hebt in toer drie dan klopt dit als ge nog aan het meerderen zijt : 2 steken in 1 stokje / dan 1 stokje / en volgende ook 1 stokje. dit 10 keer dan hebt ge 40 steken en hebt ge er maar 30 nodig
Back to Top
Anne87 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 04 Februari 2023
Locatie: Antwerpen
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Anne87 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2023 om 21:10
Het is het mutspatroon met de schattige baby met roze muts zonder lintjes en met bolletje of pompon bovenop.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2023 om 23:04
hebben we het over deze schattige ?

Kan het dan zijn dat ge met dat totske er bovenop moet beginnen of moet ge dat er nadien opnaaien?
Back to Top
Anne87 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 04 Februari 2023
Locatie: Antwerpen
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Anne87 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2023 om 23:18
Klopt, dat patroon.
Dat totske wordt in de afwerking van de muts uitgelegd.

Tussen toer 3 en toer 4 is er wel een duidelijk verschil in verwoording. Toer 3: *1 stk., 2 stk. op het volg. stk.* en toer 4: *2 stk. op hetzelfde stk., 1 stk. op elk van de volg. 2 stk.*
Ik vind dit een eigenaardige verwoording.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2023 om 00:58
ja en nee
toer 3 moet ge beginnen met 1 stokske en dan in het volgende stokske meerderen, dus 2 stokskes in 1 steek (2 stokskes op het volgende stokske)

toer 4 moet ge beginnen met een meerdering (2 stokskes op hetzelfde stokske) dan een stokske en nog een stokske (1 stokske op elk van de volgende 2 stokjes)

Het is een Phildar patroon en dat is vertaald van het frans.

En die uitleg voor 2 stokskes op hetzelfde stokske is voor een mindering, want ge moet daar 2 stokskes (in 2 aparte steken) half maken en dan samen afhaken zodat ge 1 steek hebt.
Back to Top
Anne87 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 04 Februari 2023
Locatie: Antwerpen
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Anne87 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2023 om 08:42
Dank u wel!
Dan deed ik het toch juist, maar was helemaal verward door in hetzelfde en in het volgende stokje.
Dank u wel voor de snelle en goede hulp!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2023 om 15:04
is nikske.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns