Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Hoe mijn steken te verdelen met opnemen?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 287
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Hoe mijn steken te verdelen met opnemen?
    Posted: 10 September 2023 om 22:53

Hallo dames ik ben begonnen aan mijn eerste gebreide trui. Hiervoor moest ik eerst de boven geplaatste kabel maken en dan in de richting van de pijltjes omhoog en omlaag gaan breien. Zover geen probleem, alleen wil ik bij het opnemen van mijn steken deze uiteraard wel graag gelijkmatig verdelen.
Ik heb 24 toeren 13x moeten herhalen en daarna nog 1x 23 toeren gebreid, zoals staat aangegeven.
Maar nu moet ik straks 196 steken opnemen. Als ik het goed heb uitgerekend heb ik nu totaal 335 steken aan elke kant (13x24= 312+ 23= 335), maar als ik dit deel door de 196 steken kom ik niet op een mooie even verdeling uit.. ik kom namelijk op 1,7 dus elke keer 1 steek overslaan zou ik dan niet mooi uitkomen..

Hoop dat jullie het een beetje snappen haha, hoe zouden jullie het aanpakken met de op te nemen steken
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2023 om 08:50
Komt die kabel halverwege de trui? Heb je hem al gepast op die hoogte? Je zou de steken met een haaknaald kunnen opnemen en overzetten op een breinaald en in de tweede naald gaan minderen tot de goede hoeveelheid steken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 287
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2023 om 09:23
Het is de bedoeling dat dit het eind resultaat word. 
En als ik m pas op die hoogte lijkt de lengte te kloppen,  wellicht iets losjes maar zoals ik het zie is dat de bedoeling ivm bewegingsruimte.

Het opnemen zelf is denk ik niet zo'n probleem want ik moest elke keer starten en eindigen met een rechte steek dus zitten er wel mooi "lusjes" als ware.. alleen het verdelen?? Normaal zou ik proberen om de beurt 1 op te halen maar dan heb ik niet het goede aantal steken op de naald staan
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2023 om 09:58
Ik zit te rekenen en te denken.
Je schrijft dat je 24 toeren 1 keer hebt moeten herhalen. Ik neem aan dat je patroon over 24 naalden gaat en dat je die 13 keer hebt moeten herhalen. Daarna heb je nog een keer 23 naalden. Dat is dus bijna een patroon herhaling extra. Je komt dan uit op een totaal van 335 naalden. Je hebt het al aan elkaar genaaid. Daarbij zijn er al 2 naalden in de naad verdwenen, behalve als je aan elkaar gemaasd hebt dan is er zelfs 1 naald bij gekomen. Dan zijn het 336 naalden, waar je 196 steken over moet opnemen. Als je iedere steek opneemt dan heb je bij 196 steken nog 139 naalden over. Die zal je dus moeten verdelen over die 196 steken. Dat komt neer op 1 steek opnemen, 1 steek overslaan. dan ben je er nog niet want dan heb je te weinig steken.
En nu verder rekenen. Ik dacht dat ik de oplossing had, maar klopt toch niet. Wordt vervolgd.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 287
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2023 om 11:36
Hahaha zo zit ik er dus ook mee lidwina..

Ik heb de uiteindes aan elkaar genaaid met een matrassteek, aan voor en achterkant zodat het goed stevig is..

Daarom blijft het lastig want als ik het zou doen zoals machtelt schrijft eerst alle steken opnemen met een haaknaald en dan minderen naar het juiste aantal steken dan is het nog de vraag om de hoeveel steken ik zou moeten minderen..
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2023 om 11:51
Na veel gebruikte enveloppen vol gekladderd ben ik ik er geloof ik uit. Ik zou mijn werk in vieren delen. Je krijgt dan 3 delen van ieder van ieder 84 naalden en een van 83 naalden (samen 335 steken). Ieder stuk moet 49 steken worden (samen 196 steken).
Toen kwam het moeilijkste stuk. Ieder stuk dat 49 st moet worden is dus 7x7. Het was 7x12. (84 st) Resultaat, houd je vast is ingewikkeld.
1(2), 1(2), 1, 1(2), 1(2), 1, 1(2). Je ziet cijfers tussen haakjes. Je neemt daar 1 steek op en gebruikt er 2, dwz je slaat na de opgenomen steek 1 steek over. Waar niets tussen haakjes staat sla je dus geen steek over. Dit herhaal je dus 7 keer, dan is een van je 4 gedeeltes klaar en kun je controleren of het goed  komt.
Bij de ene waar je maar 83 naalden hebt moet je dus een keer anders verdelen.
Wat die matrassteek betreft betekent het dus dat je eigenlijk minder dan 335 naalden hebt gekregen. Waarschijnlijk moet je dan nog 1 of 2 vakjes van 83 steken maken. Daar moet je dan ook even de verdeling van de overgeslagen steken iets veranderen. Het resultaat moet in ieder geval 49 steken per vak blijven.


Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 287
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2023 om 12:01
Ok dit is inderdaad ingewikkeld haha..

Dus even samenvattend, als ik het goed begrijp, 1 steek opnemen , volgende steek opnemen daarna 1 overslaan en weer 1 opnemen?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2023 om 12:20
Nee, waar achter de steek een 2 tussen haakjes staat betekent het dat je van van 2 steken 1 hebt gemaakt. Dus 1 opnemen 1 overslaan. Waar niets tussen haakjes staat neem je alleen 1 steek op en gaat verder naar de volgende steek. Als ik goed geteld heb zijn de getallen tussen haakjes 10 daar komen de 2 eenlingen bij dat zijn nl de steken die je gebruikt hebt. De getallen die niet tussen haakjes staan zijn er samen 7, dat is het resultaat. De eenlingen tel je dus 2 keer bij de controle. Een keer bij het aantal gebruikte steken en keer bij het resultaat. Oeps ik hoop dat het nu duidelijker is.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 287
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2023 om 12:35
Ja dat is inderdaad wat duidelijker haha.. ik zal het voor mezelf even goed opschrijven en als dan morgen mijn andere naalden binnen komen zal ik er mee aan de slag gaan.
Dank je wel 🤗
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 September 2023 om 08:19
Je kunt ook de gedeeltes boven en onder de kabel breien en met dunner garen aan de kabel naaien. Mijn oplossing was voor het breien van de hiel van een sok, waarbij je aan de zijkanten steken moet opnemen, veel minder dan bij een trui, maar ik kreeg toch gaatjes als ik het niet op mijn manier deed.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 287
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2023 om 19:41

Het heeft even geduurd voordat ik m'n naalden binnen had, postnl had er weer eens een rommeltje van gemaakt,  maar...

Lidwina dankzij jou gelukt om alles goed op de naald te krijgen :)
Het laatste stuk heb ik er een beetje mee gespeeld met om de hoeveel steken ik 1 opnam ivm de resterende 83 steken.Wink
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2023 om 21:07
Fijn dat het gelukt is. Dank je wel voor de feedback. Is altijd spannend als je iets bedenkt en probeert uit te leggen. Gelukt dus. Succes verder.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.813 seconden.
Lang Yarns