Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Minderingen voor armsgaten

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Thaari View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 10 Maart 2024
Locatie: Huissen
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Thaari Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Minderingen voor armsgaten
    Posted: 10 Maart 2024 om 17:26
Goedemiddag! 
Ik ben een beginnende breier en ben nu voor het eerst een patroon aan het volgen waarin afkortingen worden gebruikt. Ik loop nu tegen het volgende aan. In mijn patroon staat dit: 76 nld vanaf de boord aan weersz voor de armsgaten 2 steken afkanten, dan in elke 2e nld 19x 1 steek zichtbaar minderen en in elke 4e naald nog 2x 1 steek zichtbaar minderen. 

Nu snap ik die 2 steken aan weerszijde afkanten wel in de heengaande (gk) naald 2 afkanten aan het begin en in de teruggaande naald (vk) 2 steken afkanten aan het begin, maar begrijp niet wat er wordt bedoeld met de 2e en 4e naald, omdat de minderingen aan de rechter en linker kant op 1 naald moeten plaatsvinden. Anders minder ik maar aan 1 kant en loopt mijn werk scheef. Kan iemand mij hierbij helpen? Ik ben er echt mee geholpen als iemand mij dit eenvoudig kan uitleggen :)

Ik heb nu 116 steken en moet er uiteindelijk 70 overhouden.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maart 2024 om 09:09
Ik heb nog nooit van zichtbaar minderen gehoord. Eén steek minderen aan weerszijden in dezelfde naald kan best. Als het om een raglan mouw gaat, kun je de minderingen doen na de eerste steek rechts een overhaling, links twee steken samen breien vóór de laatste steek, bij de panden en mouwen. Eerst in elke tweede naald, 19 x, dan in elke vierde naald nog 2 x. Dan zijn de randen mooier aan elkaar te naaien. Je kunt die minderingen ook na (en vóór) twee steken doen, dat wordt nog mooier.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maart 2024 om 14:28
aan weersz voor de armsgaten 2 steken afkanten, dan in elke 2e nld 19x 1 steek zichtbaar minderen en in elke 4e naald nog 2x 1 steek zichtbaar minderen.

die aan weerszijden slaat op al hetgeen dat volgt.

116 steken beginnen - (2 + 2 + 19 keer 1 steek ene kant + 19 keer 1steek andere kant + vier naalden hoger 1+1 + weer vier naalden hoger 1+1 = 46) = 70
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2024 om 14:06
Machtelt wat jij nu schrijft van bij een raglan 2 steken uit de kant minderen is een zichtbare mindering . Je ziet dan dat overhaal lusje over je werk lopen . Je ziet het ook wel bij koop truien .( een woord geeftkoophuizen ) 
Ik zag dat er ook een filmpje van was op YouTube. 
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2024 om 08:43
Ik probeer ook wel eens onzichtbaar te minderen, door twee maal een steek recht ingestoken af te halen, de steken terug op de linker naald te zetten en ze recht samen te breien, maar dat blijft toch wel zichtbaar. Je kunt ook in een averechte naald twee steken averecht samen breien, en dat één of twee steken van de kant te doen. Ik zou aanraden om minderen en meerderen op een proeflapje te leren om te zien wat het mooiste bij je eigen breistijl past. Maar maken de moderne breisters nog wel proeflapjes? Of leren ze op You Tube breien en kiezen dan meteen het moeilijkste patroon?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2024 om 09:33
Dat laatste Machtelt , maar je wordt lekker gemaakt met de foto van een leuke trui , zonder dat je het patroon hebt kunnen lezen .
De dame in het breiwinkeltje waar je naartoe kon om hulp bestaat ook allang niet meer .
Ik vind dat bij Drops wel handig dat je daar nog vragen kan stellen .
Toen ik nog les gaf , liet ik mijn leerlingen ook een proeflapje breien .
Toen kwam de vraag hoe oud die juf wel niet was , het was heel ouderwets ,volgens kenners/ moeders  . En dan heb ik het over 60 jaar geleden .

Back to Top
Mijef View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Maart 2024
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mijef Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2024 om 12:32
Hallo,ik ben een trui aan het breien met raglanmouwen en ben bezig met rugpand. In het Phildar patroon staat: Kant voor de raglan armsgaten aan weerzijden af:
1x2st,daarna ied.2e rij: 7x1st, 4 rijen hoger 1x1st.
Wat bedoelen ze met 4 rijen hoger,is dat dan 4 rijen breien zonder minderen?
Dank u
Groetjes
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.531 seconden.
Lang Yarns