Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Fantasiesteek - pofbroekje 237 - T24 - 045

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Irenebreien View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 Mei 2024
Locatie: Nijmegen
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Irenebreien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Fantasiesteek - pofbroekje 237 - T24 - 045
    Posted: 06 Mei 2024 om 21:11
Hallo, 

Ik ben begonnen aan het patroon van het pofbroekje: https://www.hobbydoos.nl/patroon/30718/pofbroekje-met-gerimpelde-rand
Ik loop alleen vast bij de Fantasiesteek, ik krijg niet hetzelfde te zien als op het plaatje. Is er iemand die iets uitgebreider (in Jip en Janneke taal) kan uitleggen hoe dit moet? Ik loop vast bij de 7e rij. 

Het gaat als volgt volgens het boekje:
Fantasiesteek: aantal steken een veelvoud van 3 + 2 st. 
1e, 3e en 5e rij: alle steken recht 
2e en 4e rij: alle steken averecht 
6e rij: 1 av st. 1 omslag, 1 av st. Herhaal steeds en eindig met 1 av steek.
7e rij: 1recht steek, haal 1 st av af (draad voor), laat de omslag van de vorige rij vallen, herhaal 3 maal in totaal. Plaats de afgehaalde 3st. Op de linkerbreinaald en brei deze 3 st samen: 1 maal av, 1 maal rechts en 1 maal av. Laat de 3 st van de linker naald glijden. Herhaal steeds en eindig met 1 rechts st. 
8e, 10e en 12 rij: alle steken av 
9e, 11e en 13e rij: alle steken recht 
Herhaal steeds van de 6e tot de 13e rij

Alvast bedankt! 
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12086
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2024 om 23:57
misschien de 7de rij ook vermelden.

in uw zesde rij staat er laat de omslag van de vorige rij vallen, maar in de vijfde rij zijn er geen omslagen gemaakt. 1 tem 5 is tricotsteek. En 8 tem 13 is ook tricotsteek.
Back to Top
Irenebreien View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 Mei 2024
Locatie: Nijmegen
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Irenebreien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2024 om 06:27
Wat stom, ik heb het er inderdaad niet goed in gezet. Nu moet het kloppen! Mijn excuses.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12086
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2024 om 09:21
6e rij: 1 av st. 1 omslag, 1 av st. Herhaal steeds en eindig met 1 av steek.
7e rij: 1recht steek, haal 1 st av af (draad voor), laat de omslag van de vorige rij vallen, herhaal 3 maal in totaal. Plaats de afgehaalde 3st. Op de linkerbreinaald en brei deze 3 st samen: 1 maal av, 1 maal rechts en 1 maal av. Laat de 3 st van de linker naald glijden. Herhaal steeds en eindig met 1 rechts st.


ik denk dat het probleem al in de zesde naald zit. Staat er in het patroon ergens in het begin iets over een kantsteek ? (phildar gebruikt gewoonlijk kantsteken)

als ge in de zesde rij dus eerst de kantsteek doet, dan 1 av, 1 omslag, 1 av, 1 omslag .... dan kunt ge in rij 7 die handelingen uitvoeren. Dus in feite beginnen en eindigen met 2 steken zonder een omslag tussen, want in rij 7 moet ge dus een 1 rechts breien en dan de volgende steek averechts afhalen. Maar daar zit dan volgens het patroon al direkt een omslag.

Dus rij 7 :

ge breit 1 recht, de draad naar voor brengen alsof ge averechts gaat breien, de volgende steek averecht gewoon efkes overhevelen, omslag laten vallen, volgende steek weer overhevelen, omslag laten vallen, volgende steek overhevelen en weer omslag laten vallen. Uwen draad is nog altijd alsof ge averechts gaat breien. Uw linkernaald steekt ge dan in de drie overgehevelde steken (die wat langere lussen zijn geworden) van uw rechternaald en ge breit die 3 steken averechts samen zonder van de naald te halen, uwen draad naar achter en diezelfde steken nog een keer rechts, uwen draad naar voren en nog 1 keer averechts en dan kunt ge die van de naald laten en dan naar het volgende setje van 3 steken. Wel aan denken dat ge daar altijd zogezegd averechts gaat breien, dus uw draad naar voor brengen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12086
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2024 om 09:35
efkes nagedacht en in feite moet ge in rij zes echt eindigen met 2 averechte steken zonder omslag tussen, in het begin moet die omslag wel direkt na die 1ste averechte steek want anders is uw boogske niet even groot.



Er had beter gestaan : 1 averecht, 1 omslag 1 averecht, herhalen en eindigen met 1 averecht

en dan zijn de begin en eind averechte uw kantsteken. en herhalen hetgeen tussen de komma's staat
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.328 seconden.
Lang Yarns