Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenvraagje

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
*kathy* View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 November 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2050
Direct Link To This Post Onderwerp: vraagje
    Posted: 17 Maart 2009 om 15:26

ik kreeg net van tammie de nadrukkelijke vraag mijn links te verwijderen. terrecht en bedankt daarvoor had er niet bij nagedacht.

heb toen de regels eens gelezen en vraag mij nu af als mijn linken hobbydoos in gevaar kunnen brengen hoe zit het dan met scans van patronen die je hier op het forum zet. bijvoorbeeld die van eline. 

en alsje het strikt neemt staat er dat er in berichten ook geen verwijzing naar webwinkels gedaan mogen worden alleen bij links.

ook verwijzingen naar eigen websites mogen dan alleen in het profiel zichtbaar zijn en niet in de berichten.( bijv. tammie0

nu ben ik het spoor bijster, want volgens mij gebeurt hier dan veel wat niet mag.

waarbij ik niet wil zeggen dat ik niet fout zat, want dat lag er wel heel dik bovenop, maar dan nog wat kan en wat niet?

Back to Top
tammie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 6409
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2009 om 15:30

volgens mij mogen er alleen geen links waar illigaal patronen neer worden gezet, zoals picassa maar picassa met je creaties mogen wel, en patronen die legaal gratis zijn mogen ook wel.

hoop dat ik niks verkeerd heb gezegd.

http://tammysplace1.blogspot.nl/
http://www.tammysplace.nl/
http://tammie1990.multiply.com
https://www.facebook.com/tamara.denos
http://tammy190.hyves.nl/
http://pinterest.com/tammie1990/
Back to Top
tammie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 6409
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2009 om 15:31
patronen aan bieden mag ook, als je bijv alleen het plaatje neerzet wat eline nu doet maar complete patronen niet.
http://tammysplace1.blogspot.nl/
http://www.tammysplace.nl/
http://tammie1990.multiply.com
https://www.facebook.com/tamara.denos
http://tammy190.hyves.nl/
http://pinterest.com/tammie1990/
Back to Top
*kathy* View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 November 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2050
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2009 om 15:58

nee tammie, je hebt niets verkeerds gezegt,daar gaat het niet om. Ik begrijp best dat wat ik deed eigenlijk niet kon, maar bedenk me wel dat er eigenlijk heel veel is wat niet kan.

zo worden er ook links geplaatst naar andere forums. dat zou ook niet mogen. die patronen daar zijn weer illegaal.

en als je de volgende zinnen leest.

Het is begrijpelijk dat als je een leuke winkel op het internet vindt, je deze met iedereen wilt delen. Vaak is er geen kwade bedoeling mee, alleen is dit niet de opzet van dit forum. Wel kan je een winkel aanmelden voor op de link pagina, daar staan allemaal sites op het gebied van handwerken.

Heb je zelf een site dan kun je deze in je profiel vermelden

en aanmelden voor de link pagina.

dan betwijfel ik ok je webwinkels e.d wel mag vernoemen, want er staat toch dat dit voor de linken is en niet de bedoeling om te delen. of in profiel

het is zeker niet mijn bedoeling om iemand tegen het hoofd te stoten of nu te gaan reageren  omddat jij begon tegen mij, gewoon om heldereheid te krijgen.

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2009 om 16:01
Eerlijk is eerlijk, ik schrok ook een beetje van een link vandaag (weet niet meer of het er eentje van jou was) en als ik me goed herinner hebben we hier eerder ook al eens een discussie over gehad. Een uit een (oud) blad gekopieerd en via de mail verspreid patroontje is natuurlijk iets anders dan complete, nog in de handel zijnde, illegale kopieën van handwerkboeken op onder andere Picasa.

Hoe begrijpelijk het ook is - patronen zijn vaak enorm duur en veel mensen verzamelen volgens mij ook meer gewoon patronen dan dat ze er concreet dingen mee doen - het is natuurlijk hartstikke illegaal. Je hebt te maken met copyright, en het op deze wijze publiceren (want dat is het in feite) van courant materiaal kan je vreselijk in de problemen brengen. Niet alleen de mensen die dergelijke illegale kopieën verspreiden, maar óók de Hobbydoos zelf voor het laten staan van de links.

Zelf streef ik er naar op mijn site alleen eigen of algemene dan wel bewerkingen van zeer oude patronen te plaatsen, en zelfs alleen maar eigen foto's, want en copyrightzaak aan je broek is een vervelend iets, dat je een lieve duit kan kosten.

Stel, je kopieert een blad van 20 euro (ik noem maar een zijstraat) en men ziet (en dat kun je zien) dat er 540 keer op geklikt is. Dan kan je dat zomaar 540 keer 20 euro kosten, ZELFS als het 540 keer dezelfde persoon is geweest; die bewijslast ligt dan bij jou, en jij hebt die inzage niet. Hoe dat voor de Hobbydoos zit weet ik niet precies, maar die zal vermoedelijk minimaal de tak hebben alle links te verwijderen, en probeer maar eens het hele forum voortdurend op dergelijke links te controleren. Onbegonnen werk.

Het klopt inderdaad dat de grens soms erg vaag is, en ja, aan mijn website hangt ook een bewerking/vertaling van één illegaal patroon (dat echter niet rechtstreeks te vinden is) omdat daar tot op de dag van vandaag vraag naar is. Tsja, wat mag wel, wat mag niet ?
Eigen maaksels op de foto zetten mag altijd. Eigen patronen plaatsen ook. Hele oude patronen die allang niet meer verkrijgbaar zijn onder bepaalde voorwaarden ook, met boeken wordt dat al lastiger. Het valt allemaal een beetje onder de zelfde lastige noemer als muziek en spelletjes. Sommige dingen worden gemaakt om te verpreiden, andere nadrukkelijk niet. En zonder hier en daar een illegaal patroon van bijvoorbeeld een Alan Dart om maar iemand te noemen, zou ik ook nooit een boek gekocht hebben.

Je zou nog gekker kunnen stellen dat mensen die vragen om (commerciele) patronen zich in feite schuldig maken aan uitlokking, al geloof ik niet dat de wetgever zo ver zou gaan. Maar het is allemaal op het randje zeg maar. Je mag een goede vriendin best een kopietje geven van een patroon uit een blad dat jij gekocht hebt (zoals je ook een ceedeetje mag branden) en wat hier gebeurt is natuurlijk een beetje peer-to-peer (al is er volgens mij hier vrij weinig balans tussen seeders en leekers) dus het is een wat grijs gebied waarop we ons begeven. Maar strikt genomen volgens de letter van de wet mag het niet. Niet met splinternieuw courant materiaal.

Toen ik gisteren (of was het vandaag ?) aansloot in de rij voor het patroontje van Hello Kitty, schrok ik me een bult toen ik zag dat het gewoon een heel boek was !! Ik had een werkbechrijving van één patroontje verwacht eigenlijk - hier weet ik gewoon niet zo goed wat ik er mee moet, dus ik heb hem maar weer weggeklikt. Later op de dag doken er weer twee van dergelijke links op, en ik vroeg me al af of ik degene moest zijn die de discussie weer moest oprakelen - ben blij dat iemand anders het gedaan heeft, want dit soort discussies houdt je wel scherp.

Het doosturen van de link was het probleem niet, dat is een peer-to-peer-dingetje, maar het album zelf kan natuurlijk volstrekt niet door de beugel. Lastig.


 
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
perle View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 12 Juli 2006
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1575
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2009 om 16:03

 

Daar gaan we weer!Laat ons gewoon wat hart zijn.

Ik denk dat iedereen het met me eens zal zijn...

Je mag niet vloeken ook niet!

Perle!

 

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2009 om 16:05
Er staat nergens in de wet dat je niet mag vloeken, Perle, er zijn hooguit mensen die het vervelend vinden als je dat doet in hun nabijheid. Maar er staat wel degelijk in dat je niet mag stelen, en courant materiaal publiceren op Internet is feitelijk stelen. Helaas, het mag gewoon echt niet. 
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
*kathy* View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 November 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2050
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2009 om 16:06

nee je hebt ook gelijk hoor, het was niet doordacht van mij om te plaatsen. Ik heb daar niet zo bij nagedacht,omdat ik vooral vondt dat diegene die ze op internet zet fout is en dat dat tegengehouden zou moeten worden. Wat kortzichtig eigenlijk.

en dat van hello kitty weet ik niet. dat was niet van mij, al gaaat het daar ook niet om.

Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 December 2008
Locatie: België
Status: Offline
Points: 4051
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2009 om 16:09

Onlangs is er nog een topic hieromtrent geweest....

Als je de regels van het copyright strikt naleeft mag je zelfs geen patronen aanbieden !!! Zelfs geen copy voor eigen gebruik nemen, tenzij uitdrukkellijk vermeld !!!  Ook voor eigen websites gelden strenge maatregelen !! Wij hebben toen besloten om allen de hand in eigen boezem te steken ....IEDEREEN heeft al es gezondigd....en laat ons de 'nieuwelingen' zoals Kathy,  niet de schrik van hun leven bezorgen maar in het vervolg via een PM een vriendelijk woordje uitleg geven....

 

Nadine

 

Back to Top
perle View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 12 Juli 2006
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1575
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2009 om 16:10

 

Ik denk niet dat dit bewust is dat dit gebeurd.

Hoe vlug wil je niet iemand helpen in nood?In onze overenthousiasme?

Ach,hier zitten toch geen profesionele criminelen tussen.

Soms is de grens mischien inderdaad moeilijk te stellen.

Groetjes,Perle!En es vloeken kan opluchten!

Back to Top
tikoes View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 22 November 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3238
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2009 om 16:12
Ik ben zelf al een ouder patroontje , en ben wel blij dat voor mij deze grens duidelijk is. Ik snap het enthousiasme en het willen delen.

Iedereen is gebaat met duidelijkheid en begrenzing Als is het VAAK bij een handwerkverslaving grenzeloos.

Bedankt voor dit topic.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2009 om 16:26
Oh, ik snap het helemaal. Moet me ook vaak inhouden, want ik ben inderdaad een verzamelaar. Vind het heerlijk om door grote collecties patronen te neuzen zonder er ooit ook daadwerkelijk iets van te maken ; maken doe ik uiteindelijk meestal uit mijn hoofd.

Het is dat ik al eens flink gesodemieter heb gehad met copyright (al ging dat om het plaatsen van een tekst uit een tijdschrift) en ik zou het heel lullig vinden als de personen achter de Hobbydoos er het slachtoffer van zouden worden. Eerlijk is eerlijk, ik denk dat Picasa een groter probleem heeft, hoor. Die zouden hun inhoud voortdurend moeten controleren, en daar mag je wel een heel leger voor inzetten denk ik.

Daarbij speelt natuurlijk ook een stukje normvervaging mee, dat we ook voortdurend terugzien op het gebied van het downloaden van films en muziek ; het is werkelijk mogelijk mensen tegen te komen die ECHT niet weten dat het illegaal en pure diefstal is, zo gewoon is het geworden. Sterker nog, ik moet me regelmatig verantwoorden voor het feit dat ik uit principe NIET download. Of ik van een andere planeet kom ofzo !! Tja, het spijt me, maar ik ga ook niet naar de supermarkt om mijn boodschappen te ´downloaden´, al is dat nog zo goedkoop.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
hobbydoos View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar


Lid sinds: 09 September 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1047
Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2009 om 14:12

Ik zie hierboven al veel goeie dingen staan en wil alleen nog toevoegen.

De regels zijn eigenlijk heel simpel uit te leggen.

  • Gekopieerde plaatjes van boeken plaatsen mag niet.
  • Links naar plaatsen op het internet waar gekopieerde spullen zijn te vinden mag niet.

Elkaar helpen aan patronen via de mail is de beste methode en waarschijnlijk ook het leukst.

T.a.v. links

  • Links naar commerciele websites heb ik liever niet. ivm personen die hier alleen zijn om hun eigen website te promoten.

Tenslotte

  • De links worden iedere week bekeken en indien nodig verwijderd. Dit geldt ook voor de plaatjes etc.

Renske

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns