Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

gordijn trapgat naaien

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 23 Oktober 2011
Status: Offline
Points: 1199
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: gordijn trapgat naaien
    Posted: 11 Oktober 2020 om 17:17
Goedemiddag,

Lang geleden dat ik hier was, maar ik wil beginnen aan een naaiproject en kan wel wat advies gebruiken.
Ik wil een gordijn naaien voor in het trapgat zodat straks als het kouder wordt de warmte niet omhoog trekt. Het is dus een aardige lap stof: het gordijn moet ongeveer 160 cm breed bij 240 lang worden. Ik heb dezelfde stof gekocht als gordijnen in de woonkamer: wat dikkere stof. Ik heb dus een goed voorbeeld in dezelfde stof. Ik wil verstelbare plastic insteekhaken gebruiken zodat ik het gordijn goed kan laten aansluiten aan de bovenkant en er geen warmte door kan. 
Ik heb gelezen dat ik de plooien kan naaien of gebruik kan maken van plooiband. Nu hoop ik dat jullie advies hebben wat ik het beste kan doen. Maakt het uit dat het stevige stof is, het gordijn aardig lang en ook wel wat gewicht heeft bij de keuze tussen plooien naaien of plooiband gebruiken? Of maakt dat niet uit? Misschien is gebruik maken van plooiband beter omdat ik niet echt naai ervaring heb of maakt dat ook niet veel uit in vergelijking met plooien stikken? Plooien stikken lijkt mij leuker, maar het moet natuurlijk wel haalbaar zijn als beginner. 

Bedankt alvast. 
Groetjes, Saskia 

Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2020 om 18:10
Je moet er langs of onderdoor kunnen gaan. Ik zou het in tweeën maken zonder plooien, wat extra zwaar wordt. En dan twee roeden naast elkaar monteren, één voor elk half gordijn. Twee tunnels voor die roeden. Die aan ringen aan de muur hangen. Dan kun je in het midden naar boven of beneden gaan en het valt meteen weer terug.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2020 om 21:22
van Magtelt is ook een goeie tip, dan hangt het altijd dicht.

maar om op jouw vraag in de gaan, ik zou dan kiezen voor gestikte plooien, zeker bij zwaardere stof. Het is niet moeilijk, je rekent een keer uit hoe breed ze moeten zijn en hoe ver uit elkaar, voor alle zekerheid nog een keer na rekenen en dan zijn het gewoon korte rechte naadjes, niks moeilijks aan. Als je de zoom bovenin iets breder neemt dan de plooien hoog moeten worden, is hij door de dubbele stof ook meteen mooi stevig.
Als je eerst een balkje aan het plafond schroeft met daar aan de voorkant de rail, sluit het mooi af boven.
Als je het gordijn een stukje breder maakt dan het trapgat sluit het aan de zijkanten ook mooi af.
en stof zou ik in ieder geval 2x de breedte nemen.
succes Thumbs Up
Back to Top
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 23 Oktober 2011
Status: Offline
Points: 1199
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2020 om 13:51
Dank jullie wel voor het meedenken. De reden dat ik het zelf wil maken is dat ik ook niet veel stof voor de plooi wil gebruiken. Ik ga ermee aan de slag en ik meld mij voor hulp of het resultaat is te zien bij de creaties ... 
Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2020 om 17:21
haha, dat is een goeie afspraak. laat je niet kennen he, je gaat het gewoon goed doen Thumbs Up
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.516 seconden.
Lang Yarns