Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenGordijnen plooien

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
A. Verhagen View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 11 Maart 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1
Direct Link To This Post Onderwerp: Gordijnen plooien
    Posted: 11 Maart 2006 om 20:26
 Ik wil zelf gordijnen maken maar ik weet nooit hoe ik uit reken hoeveel en hoe groot de plooien moeten/kunnen zijn. Heeft iemand een soort reken model of kan iemand mij uitleggen hoe ik plooien bereken? Alvast bedankt!!
Agnes
Back to Top
linda View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 14 December 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 45
Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2006 om 10:39

Hoi Agnes,

Mail mij je soort stof of er een patroon als een ruit of een baan in zit.

Wat is de breedte van de stof en de breedte van je rails.

Wat voor een soort plooi wil je een enkele of een vlinder (er zijn helemooie plooihaken die je er op stikt en deze kan je achteraf nog in de hoogte verstellen)

Als je het mij gemaild hebt zal ik een duidelijke berekening terug mailen.

Er zijn dus wel regels voor maar de stof is ook erg belangrijk vooral een ruit kan erg storend zijn als er geen rekening met het patroon wordt gehouden. Stel je hebt een blauw rode ruit telkens hangt rood voor maar bij een paar plooien blauw heel erg storend als ze dicht zijn.

Groetjes Linda

Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Direct Link To This Post Posted: 08 April 2006 om 23:24
Klopt ik ben gordijnnaaister en als je een beetje uitleg krijgt is het echt niet zo moeilijk  SUCCES
Hou de eer aan jezelf
Back to Top
Rozee View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 Augustus 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1
Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2010 om 15:19
Ook ik heb zelf vitrage gemaakt met zgn hakenbank. De vitrage is 3,85 m breed. Het raam is 3.40 m. Wie kan me helpen met te berekenen hoe ik de vitrage moet plooien.
RoZee
Back to Top
leintje View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 30 Juli 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 9
Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2010 om 17:17

Toen ik bij de kwantum op de gordijnafdeling werkte rekenden we als volgt:

bij een enkele plooi (een opstaand randje) 2x de breedte van de stof. Bij een dubbele plooi (2 opstaande randjes) 2,5x de breedte en bij een platte plooi 3x de breedte.

bij overgordijnen is het vaak lastiger, afhankelijk van het patroon. je moet eerst de hoogte van het gordijn weten (incl. afwerking e.d.) en dan eventueel rekening houden met de grootte van het patroon.
Het aantal banen bereken je als volgt: de breedte van het gordijn dubbel nemen, en dat delen door de breedte van de gordijnstof (meestal 1,40 meter of 1,50 meter)

succes!
groetjes

Marjolein

toevoeging: Zonder reclame te maken. Bij de kwantum verkopen ze plooiband. Dit stik je er strak op. De touwtjes kun je dan aantrekken. Dit wordt automatisch een dubbele plooi. Bij deze methode heb je 2x de breedte nodig (werkt vooral super bij vitrage!!)

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns