Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Grove plaid

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
reetsjel View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 21 November 2018
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer reetsjel Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Grove plaid
    Posted: 21 November 2018 om 12:54
Hi, 

Ik ben begonnen met breien en wil een soort van grof gebreide plaid maken. Dus ik ben begonnen met de grootste breinaald die ik heb een 9. En het wol dat ik heb is van de action. Kan niet zien hoe dik het is maar dit is een foto. https://www.action.com/nl-nl/p/breigaren-3/

Het lukt mij niet om een foto toe te voegen van mijn brei struk.. maar het is super compact en vrij stevig en zwaar. Ik ben aan het denken om opnieuw te beginnen maar weet niet wat ik anders moet doen. Een dikkere breinaald? of gewoon heel heel los de steken maken. 

ik hoop dat iemand mij een tip kan geven.

alvast bedankt.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 November 2018 om 13:29
Hangt er vanaf wat je uiteindelijk wilt bereiken ? Wil je een soepele plaid voor op de bank en vind je het nu te dik ?
Of misschien een ouwe wijven steek daar wordt het ook luchtiger van.
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 November 2018 om 13:31
Hoi reetjsel, misschien even voorstellen in de rubriek 'Voorstellen' en verder heb ik het garen eens op internet bekeken maar het kan zijn dat naald 9 nog te weinig is; het is heel dik garen. Misschien nog een maatje groter proberen? Maar staat er niet op de wikkel van het garen met welke naalden je dit moet breien/haken?
Veel succes!
Back to Top
reetsjel View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 21 November 2018
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer reetsjel Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 November 2018 om 16:42
Hi, Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat de oude wijven steek om dat goed te doen nog misschien te hoog gegrepen is. Gewoon een simplen steek om mee te beginnen. De naald zal inderdaad wel te klein zijn dus ben aan het denken om het uit elkaar te halen en op nieuw te beginnen. Maar is een maatje groter dan al goed genoeg, of zal ik eerder naar een 15 gaan of misschien wel 20? 
Ik zal thuis ook eens op de wikkel gaan kijken.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 November 2018 om 16:47
Er zit 47 m op 150 gram dacht ik te kunnen lezen. Dan zou ik toch al zeker een naald 14 nemen (in de Wibra 1 euro) om te zien of het dan soepel valt.

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 November 2018 om 18:58
Op de wikkel staat meestal betrouwbare informatie over de naalddikte. De luie wijvensteek is erg leuk en schiet goed op, maar heeft lange lussen. Als je een plaid maakt over een bank waar bijvoorbeeld kleine kinderen ravotten, is die steek misschien niet echt handig.

Succes.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2018 om 07:50
Bij de oude of luie wijvensteek sla je de draad twee of driemaal om de naald in plaats van de enkele omslag en in de volgende toer brei je maar één lus, de andere laat je vallen. Het is dus gewoon recht breien. Je kunt het proberen met een proeflapje.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2018 om 13:02
Op you tube staat wel uitleg van een sjaal in de luie wijvensteek .
Dan krijg je een idee hoe het wordt .

Een dikkere pen kan natuurlijk ook . Ik zelf vind breien met van die dikke pennen niet prettig ,maar voor die ene euro is het ,het uitproberen waard .
Maar hoeveel steken heb je op je pen staan .? Ik heb ook zo,n dikke pen maar die is nogal kort .
Back to Top
reetsjel View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 21 November 2018
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer reetsjel Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2018 om 14:49
Hi, Je kunt wel merken wat voor beginner ik ben. De goude tip om ff op de verpakking te kijken heeft geholpen. Staat inderdaad dat ik een naald van 14 tot 16 het beste kan gebruiken. 

Ik had nu 50 steken op een pen.. vrij veel.. Helpt een rondebrei naald voor een plaid? of is dit niet handig?

Alvast bedankt.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2018 om 17:17
Als je een rondbreipen in die dikte kunt kopen is het handig omdat je meer ruimte voor je steken hebt .

Je moet wel met een rondbreipen kunnen werken . Als je met pennen onder je armen breit is het een hele overgang . Maar alles is te leren .


Koop anders een paar voordelige dunnere rondbreipennen bij Zeeman of de Wibra of zo,n soort winkel . Ik heb er nooit van die dikke kunnen vinden

En kijk of je ermee overweg kunt .

Komt vast goed
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 November 2018 om 07:57
Ik heb pen 10, 12, 15 en 20. Gewone rechte naalden.Ik kocht ze bij een kraampje op onze markt. Ze zijn duurder dan de naalden bij Wibra en Zeeman. Ik weet niet of die andere diktes te vinden zijn. En of ze in rondbreinaalden zijn. Ik gebruik ze alleen voor bezemsteelhaken. Met die heel dikke wol van Action heb ik eens geprobeerd een kattenmandje te maken, maar ik vond het te veel belasting voor mijn vingers. Misschien is die wol geschikt voor armpjebreien/armbreien. Dat is een techniek die ik nog niet geprobeerd heb.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 November 2018 om 09:32
Ik heb even voor je gezocht

Drops heeft ze tot 20 mm .

Tot 5 mm zijn ze van aluminium de hogere nummers zijn van beukenhout
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 November 2018 om 10:29
https://breipen.blogspot.com/

Op die site wordt het breien van vierkantjes, die je aan elkaar breit, uitgelegd. Maar dat is niet eenvoudig voor beginners. Het gaar om minderingen en daarna steken aan de zijkant van het vorige lapje opnemen. Je zou de dikke wol kunnen wegleggen en eerst een paar breitechnieken kunnen oefenen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 November 2018 om 18:01
Is het geen idee om in plaats van één grote lap verschillende kleinere vierkanten te breien (en misschien nog zelfs met verschillende soorten steken) en die dan aan elkaar te zetten? Zo'n grote, zware deken is best moeilijk, en als je een aantal kleinere lapjes hebt, wordt het breiwerk in je handen een stuk minder zwaar en is het ook beter te overzien, hoef je niet zoveel steken op je breinaalden te zetten en ook niet met rondbreinaalden te werken.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns