Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Haak vs breinaald

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
EllenD View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 15 Mei 2020
Locatie: Gent
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer EllenD Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Haak vs breinaald
    Posted: 15 Mei 2020 om 13:58
Hallo allemaal

Ik ben een beginnend haker, dus ik stel hier misschien niet zo'n slimme vraag. Ondertussen heb ik overal gezocht naar het antwoord, maar (nog) niets gevonden. Dus bij deze:

Ik bekijk momenteel wat webshops om garen te bestellen. Echter wordt er steeds gesproken over het nummer breinaald dat je nodig hebt voor het garen. Ik vind daarbij meestal niet terug welk nummer haak je voor datzelfde garen nodig hebt. Van breien weet ik nog minder dan haken, maar ik denk niet dat de nummers voor breinaalden en haken overeen komen.

Is er hier een trucje voor of bestaat hiervoor een soort van omrekentabel?

Alvast bedankt! Smile
Groetjes
Ellen
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2020 om 14:23
Hallo Ellen, welkom hier.
Juist voor een beginner zijn fora als deze een uitkomst voor ( bijna) al je vragen.

Over het algemeen kan je stellen dat voor een haaknaald dezelfde dikte (nummer) gebruikt wordt.
Soms een halfje hoger.
Ikzelf gebruik meestal een dikkere haaknaald omdat ik dat prettiger en soepeler vind.
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2020 om 14:37
Wat ik als sukkelige haakster geleerd heb van onze Bep is dat als je een kledingstuk wilt haken dat niet stijf als een plank is dat je dan een dikkere 
haaknaald moet gebruiken (kan wel 1 vol punt omhoog misschien wel meer). Als je knuffels maakt dan doe je dat niet, die moeten stevig zijn en 
het haakwerk dicht zodat de vulling niet uitpuilt. 
Nummers voor breien en haken komen wel overeen, het is een bepaalde dikte - maar bij sommige garens zullen ze misschien rekening houden met 
waar het voor gebruikt wordt (kleding of knuffel) en dus een hogere of gelijke naalddikte adviseren. 
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2020 om 15:33
En als je meer maten haaknaald hebt, kun je de eerste lossenketting het beste haken met een half maatje groter dan je voor je project wilt gebruiken, dat steekt makkelijker in en het begin gaat niet trekken.

Als je restjes wol hebt en niet weet welke maat het is, kun je de draad in het haakje van de haaknaald leggen, past het, dan is die de goede maat.

In de rubriek Tips en trucs staan een aantal tips voor (beginnende) haaksters.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
EllenD View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 15 Mei 2020
Locatie: Gent
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer EllenD Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2020 om 10:33
Super bedankt voor jullie reacties! Smile Ik ben weer een hele stap vooruit!
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns