Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenhaaknaalden

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Micha View Drop Down
Groupie
Groupie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: haaknaalden
    Posted: 28 December 2007 om 14:36
Ik weet niet of ik deze vraag op de juiste plek stel, maar ik zag niet zo gauw waar ik hem anders kon stellen.
Ik wil binnenkort een paar haaknaalden erbij kopen. Nu heb ik nr. 3, 4 en 10. Welke maat is nog meer handig om erbij te hebben.
En wat ik me ook afvroeg. Hoe weet je welke maat je voor welke wol nodig hebt? Of is dat een kwestie van aanvoelen? Ik krijg een doos vol met restwol en daar zit geen label meer om, dus kan ik ook niet zien wat voor maat daarop staat.

Alvast bedankt,

Micha
Groetjes Micha
Back to Top
amandel View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 December 2007 om 15:53

Hallo Micha, je vraag over de haaknaalden maten, ik zou gewoon af en toe er wat bij kopen, of vragen als cadeautje.

maar 2, 2,5, en  is ook wel erg handig vind ik zelf. vooral voor katoen en dunne wol. Je kan die dingen in zoveel maten krijgen.

En als je een lekkere doos wol zonder label krijgt, heeeerlijk trouwens, dan moet je maar even proeflapjes maken. dan kom je er vast wel uit.

groetjes irene.

Creatieve mensen hebben geen rommel, creatieve mensen hebben overal ideeen liggen.
Back to Top
Micha View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 28 December 2007 om 16:28
Ja, dat zijn natuurlijk erg leuke cadeautjes. Net zoals wol/katoen. 
Dat wordt straks lekker uitproberen met proeflapjes dus. Ik dacht misschien is er een makkelijk trucje voor, maar op deze manier zie ik natuurlijk ook meteen of het kan of niet.

Dank je.

Micha
Groetjes Micha
Back to Top
breioma View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 December 2007 om 19:05
Ik gebruik vaak 2.5,erg handig voor katoen,misschien heb je zelf wat wol liggen met nog de wikkel,dan kan je de dikte een beetje vergelijken en zo niet,dan toch maar de proeflapjes haken.
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 December 2007 om 20:16

Tja Micha,

Ik denk ook dat het toch uitproberen wordt met de restwol (wel een leuk kado zeg) Maar je kan verder zelf ook wel zien of er voornamelijk dikkere of dunnere wol bij zit.

Het proeflapje zou ik proberen met 3 en 4 want die had je. Dus vanaf die kan je zien of je dunnere of dikkere naalden moet hebben.

Wil je poppen of knuffels gaan maken dan is mijn ervaring dat het geheel vrij stevig mag aanvoelen. Omdat je er anders vaak de vulling doorheen ziet.

Groetjes,

Dorine

Back to Top
Micha View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 28 December 2007 om 20:46
De restwol was een cadeautje aan mezelf. Er zitten overigens ook behoorlijk wat complete bollen bij. Als ik het goed heb, is het in totaal zo'n 5 kg, dus behoorlijk wat.  Via marktplaats liep ik er tegenaan. Doordat ik herstellende ben van een soort kortsluiting in mijn hoofd, ben ik nog niet zo mobiel dat ik winkels af kan. Op deze manier probeer ik toch goedkoop aan wol te komen en daardoor lekker te oefenen met haken.
Tot nu toe heb ik me vooral bezig gehouden met sjalen, mutsen, slofjes enzo. Verder  wil ik over een tijdje vitrage/gordijntjes gaan haken, tafelkleden en een mooi sprei voor mijn bed. Maar ik denk dat ik dan eerst nog even wat moet oefenen.
Misschien dat ik ook eens ga proberen om knufffels te gaan maken, lijkt me ook erg leuk al zijn mijn kinderen bijna knuffel af en weet ik ook niet zo gauw aan wie ik het kan geven. Ik haak graag functionele dingen.
Groetjes Micha
Groetjes Micha
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 December 2007 om 21:57
Wou je zeggen dat knuffels niet functioneel zijn? Dat zal ik aan mijn katten vertellen. En aan mijn ouwe teddybeer.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Micha View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 29 December 2007 om 13:24
Oeps hahaha,  Je hebt helemaal gelijk hoor. Ze zijn ook functioneel. Misschien dat onze hond het ook wel heel leuk zal vinden. Al moet ik dan wel iets verzinnen om het wat sterker te maken zodat ze het niet meteen kapot maakt.

Inmiddels heb je me overigens best wel enthousiast gemaakt voor het maken van knuffels. Ik ga lekker rondsnuffelen naar leuke knuffels. Al maakt dit mijn lijstje met wat ik allemaal wil maken wel weer veel langer. Voorlopig hoef ik me dus niet te vervelen.

Groetjes Micha
Groetjes Micha
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 29 December 2007 om 14:50

Ik heb dan nog wel kleine kinderen maar ik vind het zelf ook nog heerlijk om een knuffel te maken en hem of haar vervolgens netjes aan te kleden, en dan natuurlijk voor soms (kerst of zo) een ander pak.

Groetjes,

Dorine

Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 29 December 2007 om 18:25

Hallo Micha,

Op het etiket van de bollen staat vaak voor welke haak en brei naald het geschikt is. Vaak wort het dan wel wat losjes dit omdat de etikette in de meeste gevallen aangeeft welke naald je kan gebruiken voor kleding en dat moet altijd beetje soepen vallen... het is dan ook vaak even uitproberen wat je zelf mooi vind en hoe je wilt dat het aan voelt.. ik zelf gebruik 90% wibra waarop staat dat je met 3,5 en 4 kan haken en breien, ik haak deze vaak met een 3 of 3,5 voor knuffels zodat je de vulling niet door het werk heen ziet komen, zoals hierboven ook gezegd werd.. mar het blijft toch echt altijd even uitproberen vooral als je functionele dingen wilt maken moet je altijd even een proeflapje maken anders krijg je mss een poppen dekentje op een heel ort gordijntje... met knuffels maakt het nooit veel uit ze worden dan alleen wat groter of kleiner maar met functionele dingen kan je nog wel eens problemen krijgen als je dat dus niet doet. En ook al staat er op de wikkel welke naald je moet gebruiken altijd even een proeflapje maken aangezien iedereen anders haakt vaster of losser waardoor je soms je naald moet aanpassen naar een grotere of kleinere dan wat ze voor schrijven. Heel veel succes er mee!

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 29 December 2007 om 18:31
Als je een lus om de haaknaald slaat, zie je wel of de draad te dik of te dun is, hij moet er lekker in liggen en je moet er makkelijk mee kunnen haken. En proeflapjes kun je later samenvoegen tot een lappendeken.

wat rozengeur.
Back to Top
Micha View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 29 December 2007 om 19:49
Ok, ik begrijp dat het sowieso handig is om een proeflapje te maken ook al weet je welke naald je moet gebruiken.
Ik ben inderdaad van plan om een lappendeken te gaan maken of sprei, al vrees ik dat ik eerst eens goed moet oefenen, want tot nu toe wordt elk vierkantje een ander formaat ook al begin ik met hetzelfde aantal steken.
Groetjes Micha
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 29 December 2007 om 20:08

Tja, als je een lappen deken of sprei gaat maken met verschillende soorten wol/katoen dan zul je de afzonderlijke lapjes met de centimeter gelijk moeten krijgen.

Dat leukt niet met hetzelfde aantal steken omdat het garen niet gelijk is.

Dorine

Back to Top
Micha View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 29 December 2007 om 20:11
Ja, ok dat begrijp ik. Alleen waren deze proeflapjes van dezelfde wol. Wel hetzelfde aantal steken en toen ik begon was het ook qua afmeting gelijk. Alleen toen ik klaar was, was het ene lapje dus veel groter dan de andere.  Wel had ik een andere steek genomen, maar volgens mij moet dat niet uitmaken.
Ik denk dus dat ik ergens de fout in ga en die fout moet ik eerst zien op te lossen.
Groetjes Micha
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 29 December 2007 om 20:26
Een lappendeken is ook leuk als de lappen niet precies gelijk zijn,dan bobbelt hij en beetje hier en daar. Voor proeflapjes heb je wel kartonnen of plastic platen met een uitsparing van 10 / 10 cm, maar je kunt zelf ook een stevig karton maken van 10 bij 10 en dat tegen je haakwerk aanhouden.

wat rozengeur.
Back to Top
Micha View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 29 December 2007 om 20:46
Dat is inderdaad handig en zelf ook makkelijk te maken. En ik neem aan dat als ik merk dat het niet meer past, dat ik dan de boel kan aanpassen en natuurlijk kijken of ik kan zien waarom het niet meer past.
Groetjes Micha
Back to Top
Polly View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 30 December 2007 om 07:16
Ik haak graag met 4.75 or 5. Maar zoals breioma al zei ligt het ook aan wat voor wol je gebruikt. 
Groetjes, Yvonne
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns