Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenHelp, ben vastgelopen

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Tinyke View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Help, ben vastgelopen
    Posted: 02 April 2010 om 15:32

Hallo!

Ik heb deze vraag reeds gesteld bij: ' even bijkletsen', maar ik denk dat hij hier beter staat! Vandaar dat ik mijn vraag herhaal:

Ik heb vandaag mijn naaimachine gekocht en ik ging hem testen.  Maar ik ben al onmiddellijk vastgelopen; mijn draad en stof zitten vast aan de onderkant, thv de plaats waar de onderste draad uitkomt.  Ik heb mijn draad willen vastzetten door enkele steken voorwaarts en daarna enkele achterwaarts te zetten, maar hij bleef uiteindelijk terplaatse trappelen en nu zit hij dus vast. 

Hoe kan ik dit oplossen?

Groeten, tiny

Back to Top
Nancy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 02 April 2010 om 15:41
Hoi Tinyke,

Probeer hem voorzichtig los te trekken en als je ruimte
hebt knip je de draden door. Zorg dat je spoel huis nu
helemaal vrij is van draadjes die je net hebt door geknipt.
Kijk of je instelling allemaal goed zijn (Staat meestal in
de handleiding) en probeer het nog eens. wel beginnen met
proeflapjes hoor dan kan er wat verkeerd gaan.

Succes verder.

Gr Nancy
Back to Top
Tinyke View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 02 April 2010 om 15:44

Dag Nancy,

Het lijkt of mijn stof muurvast zit, hij is precies een beetje in mijn machine getrokken, waardoor ik niet onmiddellijk draadjes kan doorknippen.

Zit er onderaan ook een naald, want zo voelt het aan, alsof de stof aan een naald vasthangt ...

Groetjes!

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 02 April 2010 om 15:46
In eerste instantie zo veel mogelijk wegknippen, losknippen, zachtjes trekken en priegelen en pielen met een naald ofzo. Uiteindelijk gaat het wel lukken. Intussen kun je het wiel rechts een beetje heen en weer draaien of zelfs de hele naald er uit halen (knippen) zodat je iets meer ruimte hebt. Gewoon met moed en beleid, dan maak je niks kapot (behalve natuurlijk de stof, maar die is toch al verloren ;-) ) .Een pincetje voor alle losse draadjes is vermoedelijk ook onontbeerlijk.

Je hebt waarschijnlijk de bovendraad niet goed ingespannen OF de draadspanning veel te los gehad, zodat er nu een enorme dradenmassa in je spoelhuis is gelopen.

Als je alles er uit hebt, nog eens opnieuw goed inrijgen (overal vooral goed tussendoor ;er zitten een soort 'wieltjes' achter het 'armpje' dat op en neer gaat bij de bovedraad, en daar moet hij echt tussendoor).
Dan de bovenspanning op minimaal 4 zetten, en eerst heel voorzichtig door bijvoorbeeld met de hand te draaien kijken of die spanning goed is. (Als de spanning goed is, zie je noch boven noch onder het werk lusjes).
Kijk ok of het spoeltje goed in het spoelhuis is geklikt ; afhankelijk van het merk maakt het soms uit hoe om die zit, en als hij er uit loopt krijg je deze ellende ook.

Krijg je zelfs met goed inrijgen en de grootste of kleinste spanning in de bovendraad (0-6) nog steeds lussen aan de onderkant, dan is je onderspanning gewoon niet goed. Die kun je veranderen door met een klein schroevendraaiertje (bijgeleverd) een heel klein slagje aan het schroefje op het spoelhuis te draaien. Doe dat echter ECHT met moed en beleid, eigenlijk is dat geen beginnersdingetje.

Als je de machine bij een goede naaimachinewinkel hebt gekocht, is de spanning als het goed is in de winkel voor je afgeregeld, en kan het hem daar niet aan liggen. Zelfs niet bij een tweedehand machine.
Heb je echter een naaimachine bij de Blokker of Kwamtum of iets dergelijks gekocht....dan wens ik je veel sterkte met bovenstaande tips. Die zijn maar zelden af fabriek goed ingeregeld, meestal moet er ook meteen een nieuwe (scherpe) naald in (want een botte naald geeft het zelfde beeld) en voor het afstellen is de hulp van een kennis met naaiervaring of anders toch, helaas, een deskundige vermoedelijk wel een beetje nodig. 

Oh, en naaien doe je eigenlijk zelden of nooit volgas. Tenzij je zoveel ervaring hebt dat je bijna blind hele lange voorgeregen naden kunt doorhalen, is doseren en rustig aan het devies. Kleine, zachte trapjes.
Back to Top
Tinyke View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 02 April 2010 om 16:16

Hallo!

Het is gelukt!  Mijn stof is eruit geraakt.  Dankzij jullie heb ik er zelf durven aan prutsen!

Nu nog even zoeken hoe het juist kwam!

Groeten, Tiny

Back to Top
Nancy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 02 April 2010 om 16:18
Succes en het komt vast goed.

Gr Nancy
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.457 seconden.
Lang Yarns