Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Help bij patroon

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Anneliese View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 08 Oktober 2019
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Anneliese Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Help bij patroon
    Posted: 08 Oktober 2019 om 21:49
Ik heb de steken opgezet voor de cape model 23 in het Phildar magazine voor kinderen editie herfst/winter 2019/20
Helaas heb ik geen idee hoe en hoe vaak ik moet minderen.
Staat wat onduidelijk in het patroon beschreven.,
Wie kan mij daarmee helpen?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2019 om 10:29
Je zult precies moeten opschrijven wat er in het patroon staat. Wij hebben het boek meestal niet zelf. Helpen bij haak of brei problemen is voor de meesten van ons een hobby.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Anneliese View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 08 Oktober 2019
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Anneliese Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2019 om 18:53
Er staan 212 steken op de naald met een markeerder in de 1e en 106de steek.
Maak om de 2 nld mind. in de gemerkte st. als volgt:
*5 st. r. samen br., 3 st. r. samen br.*, herh. van * tot * 14 maal in tot.
Er resten dan 44 steken
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2019 om 19:51
Ik heb zitten rekenen voor je.
Het lijkt er op dat het patroon in de rondte gebreid wordt anders zou je de 1e steek niet hoeven merken. Het komt er op neer dat je aan het begin van de naald 5 steken recht samen breit, dan 3 steken breien en 3 steken recht samen breien.
Dan brei je tot de de 2e markeerder. Daar doe je weer hetzelfde. 5 st recht samen breien, 3 recht, 3 steken recht samenbreien.
Naald of toer, hoe je het noemen wil, uit breien. Daar brei je 1 naald overheen zonder te minderen.
De volgende naald weer aan het begin van de naald op dezelfde manier minderen. Door breien tot de markeerder en weer de mindering. Per mindering heb je 6 steken geminderd, in 1 toer heb je dat 2 keer gedaan dus 12 steken per toer minder. je moet dit in totaal 14 keer doen. 14 keer 12 steken minderen is samen 168 steken geminderd. Je had 212 steken. 168 geminderd en je houdt er 44 over.
Succes en laat je horen of het zo lukt? 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2019 om 08:34
Goed dat je dat snapt, Lidwina. Om te beginnen markeer je steken door de markeerder vóór of na een steek te zetten en niet IN een steek. En minder in de gemarkeerde steek kan dus ook niet. Je kunt niet in één steek 5 samenbreien. Ik las het zó, dat je eerst 5 en daarna 3 steken moet samenbreien, voor of na de gemarkeerde steek. Of het is een duister soort patroon of het is niet correct overgenomen, waar je om gevraagd had. Ik zou gedacht hebben, dat je 5 steken vóór de markeerder en 3 steken na de markeerder samenbreit.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2019 om 09:03
Als je steek 1 moet markeren kun je niet er voor 5 keer 1 steek samenbreien Magtelt. 5 steken tegelijk samenbreien lijkt mij inderdaad een probleem. Ik dacht eerst dat je 5 steken moest breien, dan 2 samenbreien, 3 steken recht dan weer 2 samenbreien. Maar dan kom je na 12 keer deze actie niet op 44 steken, dus heb ik deze oplossing bedacht. Ik denk dat het ding van beneden naar boven wordt gebreid en dat dit de schouderminderingen zijn. Ik denk dat er iets in de vertaling niet klopt, maar wat?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2019 om 09:25
Ik heb phildar kinderen van 2019/20 en 2018/19 opgezocht en bekeken. Ik kan geen cape vinden.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2019 om 09:48
waarschijnlijk gaat het om dit modelleke :
https://www.phildar.fr/p/modele-cape-fille-manolie-phil-frisette-mod-048545-2264.html


en vijf steken rechts samenbreien https://www.garnstudio.com/video.php?id=483&lang=nl


Die 'naad' die vooraan loopt (en waarschijnlijk achteraan ook) zijn, denk ik die minderingen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2019 om 13:39
Hoe heb je dat nu weer gevonden Bep? Toen ik aan het zoeken was dacht ik: Bep zou het wel vinden. Ja dus. Ben je in het geheim misschien patronen detective?
En inderdaad, 5 steken samen breien kan.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2019 om 16:59
nee hoor. Maar als het om Phildar patronen gaat zonder begleidende foto, kijk ik meestal op https://www.phildar.fr/c/catalogues.html. Daar staan de modellekes per boek/tijdschrift duidelijk apart.
Back to Top
Anneliese View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 08 Oktober 2019
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Anneliese Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2019 om 18:04
Bedankt voor het meedenken,. het is inderdaad dit patroon.
Zou er dus een vertaalfout in het patroon staan.
Er staat in het patroon dat de markeerder in de steek gezet moet worden,
Zou het dan kunnen zijn dat er voor de gemarkeerde steek 5 steken samengebreid moeten worden, dan de markeersteek en vervolgens drie steken samenbreiden. Het minderen moet om de twee naalden, Dit betekent dan toch dat er na een toer met minderen, twee toeren zonder minderingen gebreid moet worden?
Back to Top
Anneliese View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 08 Oktober 2019
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Anneliese Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2019 om 18:10
Nog even een aanvulling op mij vorige post.
Moet ik de vijf steken gedraaid samenbreien zodat deze naar links vallen en de drie normaal samenbreien zodat die naar rechts vallen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2019 om 18:23
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Als je steek 1 moet markeren kun je niet er voor 5 keer 1 steek samenbreien Magtelt. 5 steken tegelijk samenbreien lijkt mij inderdaad een probleem. Ik dacht eerst dat je 5 steken moest breien, dan 2 samenbreien, 3 steken recht dan weer 2 samenbreien. Maar dan kom je na 12 keer deze actie niet op 44 steken, dus heb ik deze oplossing bedacht. Ik denk dat het ding van beneden naar boven wordt gebreid en dat dit de schouderminderingen zijn. Ik denk dat er iets in de vertaling niet klopt, maar wat?


Volgens mij moest je om de andere naald dat samenbreien doen, dat kan dus in de tweede naald. Maar ik viel over dat "in de gemarkeerde steek 5 samenbreien", ik nam aan dat je de 5 steken voor de markering en de 3 steken er na moest samenbreien. 5 steken samenbreien lukt wel, dat kan ook in het doornroosjepatroon. Maar ik neem aan dat je hier de 5 steken van rechts naar links insteekt en de drie verdraaid samenbreit.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2019 om 18:40
ik denk gewoon rechts samenbreien. Anders had het er wel gestaan dat er ene keer verdraaid rechts moet gebreid worden.


Die om de 2 naalden is voor interpretatie vatbaar. Misschien efkes meten hoeveel centimeter 28 naalden is en of dat klopt met de verdere beschrijving en de maat van nek tot pols (want met die minderingen wordt die teut gevormd middenvoor op de foto). Vermits dat het in de rondte wordt gebreid zit ge altijd aan de goede kant met alleen maar rechtse steken. Als het te kort is, dan is het elke derde naald.
Back to Top
Anneliese View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 08 Oktober 2019
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Anneliese Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2019 om 19:05
Hallo Bep. Bedankt voor je advies,
Ik ga ermee aan de slag.
Wat denk je van die gemarkeerde steek.
Is het vijf steken voor en drie steken na gemarkeerde steek samenbreien of drie voor en vijf na de gemarkeerde steek.
Moet er eigenlijk wel een steek tussen de minderingen gebreid worden? In patroon staat dat de markeerder in de steek en dus niet tussen twee steken gezet moet worden.
Jammer dat het patroon zo onduidelijk is!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2019 om 19:25
Originally posted by bep bep wrote:

nee hoor. Maar als het om Phildar patronen gaat zonder begleidende foto, kijk ik meestal op https://www.phildar.fr/c/catalogues.html. Daar staan de modellekes per boek/tijdschrift duidelijk apart.
Ik had in het betreffende boekje van herfst2019/2020 gekeken maar het niet gezien.

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2019 om 19:31
Ik denk dat het in principe niet uitmaakt of je voor of na de markeerder 5 steken samen breit. Je moet alleen opletten wat de hals later gaat doen. Zoals ik het op de foto zie is er een ronding, dus misschien even verder lezen. Dan kun je zien wat men als midden aangeeft voor de hals. Het lijkt nu alsof de steek die recht omhoog gaat het midden van de hals is.
Wat dat verdraaid samen breien zou ik kijken wat het mooiste is, ook al staat het er in de beschrijving niet bij. het resultaat telt en jij moet tevreden zijn.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2019 om 19:47


Ik heb dus die markeerder in de 'eerste' steek gestoken en omdat er zo'n zichtbare naad loopt heb ik vijf steken verdraaid rechts gebreid. De steek van de markeerder is de vijfde steek. Na het samenbreien is die steek terug de markeerder. En dan drie gewoon rechts samengebreid.

Een naad wordt het nog niet, maar het ligt er toch al iets bovenop.

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2019 om 20:22
Bep, als je de 5 gewoon recht samen breit, krijg je een V-tje in het midden dat als een streep omhoog gaat.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2019 om 21:18
dit is het lapke van Lidwina met die gemarkeerde steek gewoon recht en vijf ervoor gewoon recht samen en 3 erna ook gewoon recht samen.



Ge ziet ge kunt er alle kanten mee uit. Maar die broebelnaad blijft een mysterie.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns