Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Help

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Sonjalamers View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2015
Locatie: Capelle
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sonjalamers Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Help
    Posted: 06 Mei 2015 om 13:17
Hallo,

Ik ben een vestje aan het breienpatroon 19-5 van drops. Voor baby's.
Ik ben inmiddels zover dat ik het werk moet gaan verdelen.
Ik heb dit nog nooit gedaan dus ik kom er niet helemaal uit met de tekst.

Er staat: nieuwe st voor de mouw opzetten als volgt. 2 x 4st, 1 x 8st, 1x10st en 1x 22 st.
Is dat per keer een nieuwe naald of zet ik al die steken in 1 x erop?
Ik neem aan dat ik eerst 2x4 steken dus 8 steken opzet, dsn verder brei en volgende naald 8 steken opzet enzovoorts? Volgens de beschrijving zou ik dan totaal 86 st hebben opgezet maar ik kom maar aan 48.....

Dan mijn volgende vraag, ga ik met dezelfde bol wol verder met het achterpand of komt deze nu los te hangen? Lijkt me niet aangezien het een geheel is...
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14058
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2015 om 13:28
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=b19&d_id=5&lang=nl
Ik neem aan dat het dit vestje is?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14058
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2015 om 13:41
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=b19&d_id=5&lang=nl
Nu heb ik hem aanklikbaar.
Er staat duidelijk dat je dat bij het eerste voorpand aan het einde van de naald moet doen, bij het andere in spiegelbeeld en bij het achterpand aan beide kanten.
De 1e keer 4 steken, de volgende naald weer 4 steken, de volgende 8, de volgende 10 en de laatste dan 22 steken. Je hebt dus in totaal 4+4+8+10+22 st bijgezet. Samen dus 48 steken. Van diezelfde wol begrijp ik niet goed.  Er staat dat het vest gebreid wordt van middenvoor tot midden voor, de mouwen apart en het geheel wordt op de schouders en onder de arm aan elkaar genaaid.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2015 om 14:44
Dat van die zelfde wol begrijp ik ook niet zo goed . Je eerste mouwtje meerder je gewoon aan je voorpand en dat kan je met dezelfde bol doen als waar je mee bezig bent .

Als dat mouwtje klaar is heb je afgekant en is je bol vrij voor het 2e mouwtje . Dat kant je ook weer af en dan ga je verder met 2 mouwtjes aan je achterpand .

Of ik moet heel erg in de war zijn .
Back to Top
Sonjalamers View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2015
Locatie: Capelle
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sonjalamers Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2015 om 14:55
bedankt voor jullie reacties. misschien stel ik wel stomme vragen hoor... ik heb nog niet eerder gebreid en ben sinds 2 maanden bezig. Dus zo n moeilijk patroon is voor mij de eerste keer. ik snap ze pas als ik gezien heb hoe ik het moet doen.
ik heb namelijk na 38 steken markeerder zitten, en in mijn beeldvorming ga ik dus die mouwen opzetten tussen steek 38 en 39, alleen klopt dan de zin, aan het einde van iedere naald niet, dus ik snap er helemaal niks van....
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12063
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2015 om 15:11
nu moet ge het werk denkbeeldig in stukken verdelen.
de eerste 38 steken zijn uw rechter (of linker) voorpand, dan hebt ge een stuk rug en dan van bij de volgende markeerder is het uw linker(of rechter) voorpand en vanaf nu moet je dus eerst het rechter voorpand breien en nu die 38 steken dus zoals lidwina zei eerst ....; en heel het voorpand afbreien.
De rug sla je efkes over en je begint bij het andere voorpand en doet daar de meerderingen in de verschillende naalden voor de mouwen en breit het helemaal af.

En dan kan je dus die middelste steken gaan breien voor het rugpand met aan sweerszijden de meerderingen voor de mouwen en helemaal afbreien.
Back to Top
Sonjalamers View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2015
Locatie: Capelle
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sonjalamers Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2015 om 15:17
zijn er niet ergens filmpjes te vinden die dit laten zien?
ik snap het gedeeltelijk.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12063
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2015 om 15:24
goh, dat weet ik niet. Kijk eens bij drops zelf die hebben wel veel filmpjes. In hun opmerkingenveld staat er een filmpje van hoe steken bij opzetten.
maar in feite moet je nu gewoon bezien dat je alleen met ofwel het rechtervoorpand ofwel het linkervoorpand, ofwel het rugpand bezig bent.
De rest laat je gewoon efkes links 'hangen'. en doe je of het er niet is.


ps. vestje was niet af voor de bevalling?
Back to Top
Sonjalamers View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2015
Locatie: Capelle
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sonjalamers Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2015 om 15:37
ja die filmpjes heb ik gezien... was op zoek geweest naar wat andere uitgebreider filmpjes maar helaas ...

bedankt ik ga het proberen
Back to Top
Sonjalamers View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2015
Locatie: Capelle
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sonjalamers Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2015 om 15:39
nee helaas het vestje was inderdaad niet op tijd af :) ik ben 3 weken te vroeg bevallen haha en ik kwam er te laat achter dat ik had moeten verdelen op 17 cm hoogte en zat inmiddels op 25 cm....
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12063
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2015 om 15:41
proficiat met de nieuwe telg die er piekfijn gaat uitzien met het nieuwe vestje dat in de maak is.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14058
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2015 om 15:52
Ten eerste gefeliciteerd met je baby. 
Nu gaan we breien. Laten we zeggen dat je eerst een voorpand gaat breien. Je neemt een lange draad met een andere kleur garen dan waar je mee breit. Je neemt een maasnaald, de draad er in. Dan haal je de draad door de steken die je niet gebruikt, dus de rug en het andere voorpand. Je breit nu het eerste voorpand af. Dan neem je de steken voor het andere voorpand op je breipen en maakt  dat stuk af. Daarna doe je hetzelfde met het achterpand.
Nu steken erbij zetten. Je steekt je naald in de steek alsof je rechts gaat breien. Slaat om en haalt de draad door, niet de steek van de naald af laten gaan. De nieuwe steek zet je niet op je rechter pen, maar op de linker bij de andere steken. Je laat ondertussen de naald in de steek zitten en maakt op dezelfde manier weer een nieuwe steek. Op die manier maak je er 4 bij de eerste keer. De 4 steken staan nu op de linker pen bij de anderen. Nu begin je gewoon te breien zoals gebruikelijk. De nieuwe steken worden nu voor de eerste keer gebreid. Ik meen gezien te hebben dat er een patroon is. Opletten dat je dat goed invoegt.
En nu snel breien anders past het niet meer als je klaar bent.
  
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Sonjalamers View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2015
Locatie: Capelle
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sonjalamers Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2015 om 21:43
Haha super lidwina!! Bedankt dit is mega duidelijk!! Ik ga gelijk aan de slag.
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2015 om 08:56
Ditzelfde heb ik ook eens met een vest gehad voor mijzelf en toen dacht ik ook van "hoe moet ik dit nu doen" maar ik heb gewoon de tekst gevolgd en wat denk je? Juist ja, hartstikke goed gelukt en minder naden te zien. Dit is misschien kort door de bocht maar het is dus gewoon een kwestie van lezen en doen wat er staat. Heel veel succes!
Back to Top
Sonjalamers View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2015
Locatie: Capelle
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sonjalamers Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Mei 2015 om 14:46
Ja lezen doe ik....tot ik een ons weeg ongeveer en nog begrijp ik sommige dingen niet. En waarom niet...omdat ik niet ervaren ben in breien. Maar bedankt voor je antwoord daar heb je me super mee geholpen
Back to Top
Sonjalamers View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2015
Locatie: Capelle
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sonjalamers Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Mei 2015 om 14:48
Hallo lidwina, zou je me nogmaals kunnen helpen?

Ik moet 11 steken op een hulpdraad Zetten en dan gaan minderen. Waarom op een hulpdraad? En moet ik dan vanaf dat hulpdraad gaan minderen op de gewone naald? Ik snap dat stukje niet helemaal.

Dit staat beschreven in het stukje over het rechter voorpand.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14058
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Mei 2015 om 15:10
 Zet in de volgende nld aan de goede kant 11middenvoor op een hulpdraad voor de hals. Kant af voor de hals aan het begin van iedere nld vanaf middenvoor: 2 x 2 st en 2 x  1 st = 67 st over op de nld (= schouder en mouw). Ga verder in M.2 en kant af .
Je hebt geluk, ik moet gaan strijken en kwam voorbij mijn laptop , dan dus even kijken....
Nou, eerst moet ik zeggen dat ik het knap van je vindt wat je tot nu toe gedaan hebt.
Ik heb het patroon gecopiƫerd en weggelaten wat jij niet nodig hebt. (als ik er dan van uitga dat jij de 2e maat aan het breien bent, ivm die 11 steken die aangeeft).
Je ziet dat je dus middenvoor die 11 steken op een hulpdraad moet zetten. Heel simpel draad in een maasnaald en 11 steken op die draad schuiven, knoopje in de draad zodat ze niet weg kunnen. Dan ga je verder breien. Je moet dan dus middenvoor aan het begin van de naald 2 x 2 steken afkanten en 2 x 1 steek. Je hebt dan 67 steken over. De naald waar je de steken hebt opgenomen brei je voor de rest gewoon heen en weer. Als je daar al zou afkanten zou je op de zelfde hoogte zijn als de afgezette steken en dat zal zeker niet de bedoeling zijn. Succes.

Doordat ik een stukje van het patroon gecopiƫerd heb zijn de andere letters ook zo klein geworden.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Sonjalamers View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2015
Locatie: Capelle
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sonjalamers Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Mei 2015 om 15:40
dank je wel.. soms moet ik echt 100 x iets lezen voor ik het begrijp, maar volgens mij snap ik het nu... ik kan weer verder! dank je

afkanten in dit verhaal is 2 steken over 2 andere steken trekken toch?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14058
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Mei 2015 om 16:07
neeee, gewoon zoals alle afkanten. 2 steken breien, de 1e over de 2e halen. Weer 1 steek breien en weer de steek die nu de 1e geworden is over de 2e halen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Sonjalamers View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2015
Locatie: Capelle
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sonjalamers Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Mei 2015 om 16:14
oh haha ok..

en afkanten in zowel de heen gaande naald als de teruggaande?
of alleen heen?
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.531 seconden.
Lang Yarns